facebook instagram tiktok linkedin

חורבת בורגין - מסלול טיול | גבעות בניחוח טוסקני

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
ירושלים והסביבה
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
גבעות בניחוח טוסקני, אוויר הרים צלול, פריחות צבעוניות (בעונה) והכיף הגדול: זחילות במחילות מסתור אפלוליות
עונה מומלצת:חורף, אביב, סתיו משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה טיולים לילדים מסלול מעגלי טיולי פריחה טיולי שקיעה

ניתן לטייל כאן בקיץ, אך כדאי לעשות זאת בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות בין הערביים. כדאי להצטייד בפנס. מפת סימון שבילים: מספר 9 – מבואות ירושלים.

 

 חורבת בורגין צלם: איל שפירא

חורבת בורגין הגעה:

לבאים מכיוון בית שמש - מכביש 38, קילומטרים ספורים מדרום לצומת האלה, פונים לכיוון מזרח אל פארק עדולם. כביש צר יוביל אתכם בין הגבעות עד לחניון "שביל בורגין" (יש שילוט). במיוחד בעונת האביב פארק עדולם שבשפלה מתהדר בלוק טוסקני מהודר, עם פריחות בשלל צבעים ואווירה של חופשה נטולת דאגות. לעומת זאת, החורף פה דרמטי הרבה יותר, ואף מעורר השראה. ואלו שתי העונות המומלצות ביותר לטיול כאן. כל זמן אחר עלול לפגום בחוויה, אז אם עכשיו קיץ – פשוט התאפקו כמה חודשים. 

ובכלל, הדרך הקצרה יחסית מהכביש הראשי ועד לנקודת ההתחלה תכניס אתכם לאווירה באופן ראוי ונעים. לא צריך יותר מזה.

לאחר שמחנים את הרכב בחניון הקרוי "שביל בורגין", מוצאים שלט גדול שעליו מפת האזור. כעת צצה דילמה – האם להתחיל את המסלול מימין או משמאל? אפשר כך או אחרת, אך כדי לבנות את המתח היטב, מאוד מומלץ להתחיל דווקא בכיוון מזרח, בדרך המובילה אל חרבת פטום. 

תחילת ההליכה בעלייה מתונה אך מורגשת, ומרגע זה ועד בכלל – הישארו על סימון השבילים הכחול. לאחר שמסתיימת העלייה מחזירים את האוויר לריאות ומתחילים להתבונן לעומק בנוף היפה, שכולו גבעות רכות וירוקות, שכמו נלקחו מתוך ציור. פה ושם יחלוף על פניכם עדר עזים או כבשים, וישלים את הסצנה. אם השמש מעט קופחת, עצי חרוב מזדמנים יספקו לכם מפלט מוצל. נצלו אותם – בכל מקרה המסלול קצר יחסית, וכדאי ליהנות מכל רגע.

השביל יביא אתכם אל "מערת העמוד" (יש שילוט), שמדרגות חצובות יורידו אתכם אל בטנה. זוהי מערה קטנה ושטופת אור שנחצבה על ידי תושבי המקום אי אז בתקופה הביזנטית. החציבה היתה קלה יחסית, מאחר שמדובר בסלעי גיר רכים, שרבים מהם מאכלסים את אזור השפלה. מערה זו שימשה כמערת קבורה, וככזו, תמצאו בה נישות קטנות. בליבה ניצב צמד עמודים שבראשם כותרת נאה. אלו לא הובאו מחוץ לה – חוצבי המערה פשוט הותירו את הסלע המקורי וחצבו סביבו.

 

חורבת בורגין צלם: איל שפירא

אחרי שחקרתם את המערה, ייקח אתכם השביל בתוך כמה רגעים אל מערה נוספת, אף היא מערת קבורה. היא הרבה יותר מרשימה, ונחצבה ככל הנראה בימי הבית השני. שימו לב לאבני הגולל, שנועדו במקור לסכור את פתח המערה. 

חוזרים אל השביל שלכם, שמפתיע עם בורות עמוקים שמצויים לצדו. אלו הם בורות מים קדומים, וכיום צומחים מהם עצים – מראה מסקרן למדי (אם אתם עם ילדים, שמרו אותם קרובים אליכם ואל תרדו מהשביל – הבורות הללו עמוקים ומסוכנים). אחד מבורות המים כאן קרוי בור קאקים

המילה המצחיקה הזו היא בסך הכל שם של ציפורים שהפכו את הבור לביתן. הקאק היא ציפור שיר ממשפחת העורביים, וככזו – היא גם נבונה וגם קולנית למדי. 

ועכשיו, אחרי שבנינו היטב את המתח במסלול הטיול, הגעתם אל הקינוח: מחילות מסתור תת קרקעיות, כנראה מימיו של בר-כוכבא – האיש והמרד. מערכת מסתור זו טמונה בלב תל נישא, שבראשו ניצבת חורבת בורגין. אז לפני שמטפסים אל עבר החורבה, קחו לכם שעה ארוכה של שעשועי מסתור. הדליקו פנס, כופפו ברכיים וגב, והתמסרו לזחילות.

אגב, אם אין לכם פנס – ותרו מראש על הניסיון להיכנס פנימה. כי מה שנראה בהתחלה מואר למחצה, הופך בתוך מטרים ספורים לחושך סמיך. 

אחרי שסיימתם לבלות בבטן התל, צאו אל האור וטפסו לראשו, אל תצפיות נוף פנורמיות. למעלה, יותר מ-400 מטרים מעל פני הים, ממתינה לכם כאמור חורבת בורגין, במקום שבו ככל הנראה התקיים יישוב קטן בשם ביש, ישוב יהודי שנכבש בידי חיילי האימפריה הרומאית. אחרי תצפית ממושכת (וסחופת רוחות) של 360 מעלות, יורדים בחזרה אל שביל הטיול שלכם, שיוביל אתכם בתוך זמן קצר בחזרה אל חניון הרכב.

 

 

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
ירוק במושב ירוק במושב
צימר מקסים מול נוף פסטורלי ירוק עם חצר פרטית וג'קוזי ספא מפנק בית נקופה 053-6202403
וילה כרמינה עין כרם וילה כרמינה עין כרם
חופשה מושלמת בוילה מקסימה ומעוצבת בסגנון ירושלמי אותנטי עין כרם 053-8007422
חאן הפינג'אן חאן הפינג'אן
חאן ייחודי ומרהיב לאירוח זוגות, משפחות וקבוצות עד 20 איש! תקוע 055-4318296
מלון הקומה ה-21 מלון הקומה ה-21
מלון בוטיק ייחודי ויוקרתי מול נוף פנוראמי של ירושלים ירושלים 053-6111449
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס