שנה חדשה בדרום: 5 גנים לאומיים מומלצים

גנים לאומיים מסקרנים המשלבים בין טבע מדברי לאוצרות ארכיאולוגיים והיסטוריה קסומה שמתעוררת לחיים בעיקר עם תחילת השנה החגיגית. קבלו 5 המלצות שוות במיוחד בנגב, בערבה ובקרבת ים המלח.

writer
שירה דרורי תאריך פרסום: 19/08/2018

גן לאומי מצדה – עולים על ההר שהפך לאגדה

על המקום: מצדה הוא אתר המורשת בו התבצרו אחרוני המורדים בימי המרד הגדול ברומים. המאבק שלהם הפך לסמל של חירות ותוכלו לצאת כאן למסע אחורה במנהרת הזמן בן שרידי ארמונו המרהיב של הורדוס לשרידי בית הכנסת, בית מרחץ שכל חדריו השתמרו. כדאי לעלות למעלה או באחד משבילי הטיפוס או באמצעות הרכבל שמעפיל להר שהפך לאגדה. במקום גם מוזיאון שמתר את הסיפור של מצדה ושחזורים של כלי מצור רומיים. מהר מאוד תיכנסו לאווירה ותוכלו ממש להרגיש איך חיו ולחמו כאן בעבר. 

אל תפספסו: חיזיון האור הקולי – חוויה חושית סוחפת הממחישה את ההיסטוריה של המצודה במופע בו הטבע הוא השחקן הראשי והכל מלווה באפקטים מרשימים למרגלות ההר. בצד המערבי של הגן הלאומי. 

למי מתאים:
לחובבי היסטוריה, למשפחות לכל מי שנוסע לים המלח ומחפש עצירה מרגשת. 

מה צריך לדעת: אפשר לעלות למצדה או ברכבל שמגיע ישירות לשער הנחש או בעלייה רגלית בשביל הנחש, חצי שעה הליכה בין נופי בראשית. 

איך מגיעים: הגן ממוקם כ-18 ק"מ דרומית לעין גדי או 12 ק"מ מכיוון עין בוקק הרכבל מכיוון מזרח. תוכלו להישאר לישמון בצימרים בים המלח והסביבה ולטייל במגוון מסלולים באזור.

מצדה. ההר שהפך לאגדה

גן לאומי ממשית – בעקבות העיר הנבטית

על המקום: הזדמנות לפסוע בשעריה של עיר נבטית מול תפאורה מהפנטת של הרי צפון הנגב. המקום מציג שרידים של מבני העיר כמו מגדל המתנשא לגובה של 3 קומות, בית מגורים ששוחזר בחלקו, מצודה קדומה ממנו ניתן לתצפת לעבר נחל ממשית, בית מרחץ ועוד מבנים שמציתים את הדמיון. ההליכה באתר היא ק"מ בלבד אבל כל נקודה היא סיפור בפני עצמו, כך שתוכלו לבלות כאן זמן איכות תחת כיפת השמיים. 

אל תפספסו: טיול מגן ממשית אל הסכרים הנבטיים, שבנו התושבים שחיו כאן בעברת לאיגום מי השיטפונות. כמו כן, תגלו לאורך המסלול את הסכר המנדטורי ומי שירצה, יוכל להמשיך  לשביל שמוביל לבאר שנחפרה בימי המנדט הבריטי.  

למי מתאים: לעצירה מעניינת בדרך לאילת ולכל מי שאוהב לטייל ברחבי המדבר. 

מה צריך לדעת: אין לטייל בשעות שיא החום או כשיש שיטפונות. 

איך מגיעים: כ-6 ק"מ ממזרח לדימונה. 

השוק מתעורר לחיים בחגים

גן לאומי בית גוברין – נפלאות ארץ אלף המערות

על המקום: ארץ אלף המערות נחשבת לפלא אדריכלי קדום. כאן שכנה בעבר העיר מרשה ונותרו ממנה עם מערות ייחודיות, חללים תת קרקעיים, אמפיתיאטרון מרשים מהתקופה הרומית בו נערכו בעבר קרבות בין גלדיאטורים, מבצר צלבני וחומות מאסיביות. זהו מקום ענק בו אפשר לבלות יום כיף ארוך בהליכה בשטח ולתפוס מחסה מפני החום במערות הקרירות. 

אל תפספסו: מערת הקולומבריום נחשבת למערה הגדולה ביותר בארץ ושימשה כבית לגידול יונים והיא כוללת אלפי כוכבים ששימשו לקינון ולהטלת הביצים חצובים בסלע הקירטון.  

למי מתאים: לכל מי שאוהב לסייר בין מערות ומחפש שילוב בין מערות וטיולים באוויר הפתוח בלבה של שפלת יהודה. 

מה צריך לדעת: יש שלושה מסלולים לבחירה: מסלול כוכבים שכולל נסיעה ברכב והליכה ויוצא מהחניה לעבר מערת הקולומבריום, מערת המבוך, המערה הצידונית ועוד, מסלול "כדאי" שנמשך בין 3-4 שעות הליכה וכולל סיור רגלי שאורכו 1.5 ק"מ ממערת קולומבריום למערת צידונית ועד אמפיתיאטרון ומסלול מונגש שעובר במתחם המתקנים החקלאיים, מערת הפעמון והאמפי. 

איך מגיעים: נוסעים על כביש בית שמש-קרית גג, סמוך לקיבוץ בית גוברין. 

האמפיתאטרון בבית גוברין. צילום: יעקב שקולניק לרטג

גן לאומי עבדת – עוצרים בדרך לאילת

על המקום: הגן הלאומי הוא המקום האולטימטיבי לעצירה על דרך הבשמים, להכיר את ההיסטוריה של האזור, לבקר ברובע הרומאי, במקדש נבטי, לסייר במצודה ביזנטית. יש כאן מערת קבורה רומית מפוארת וכנסיות ביזנטיות והכל סובב סביב העלילה המסקרנת של התחנה העיקרית בדרך המסחר הידועה של העת העתיקה. 

אל תפספסו: צפייה בסרט שמתאר את תוואי דרך הבשמים ואת העיר הקדומה בדרך חווייתית במיוחד.  

למי מתאים: ללנים באזור שדה בוקר או למי שמחפש עצירה בדרך לאילת או לשדה התעופה בעבדת. כנסו לרשימה המלאה של הצימרים בדרום.

מה צריך לדעת: באתר מספר מסלולי הליכה שעוברים בין הנקודות המרכזיות באתר, ביניהן המגדל הרומי, בית המרחץ, מערות האחסון והגת.  

איך מגיעים: עבדת נמצאת סמוך לכביש 40 בין שדה בוקר ומצפה רמון, כ-15 דקות משדה בוקר.

פסלי הגמלים בעבדת, התמונה באדיגות ארכיון רטג

גן לאומי תל באר שבע – הצד שטרם הכרתם של בירת הנגב

על המקום: המקום האולטימטיבי לתצפת ממנו לעבר העיר באר שבע החדשה. זהו תל מקראי חשוב בו שרידים שונים כמו מזבח שהתגלה בחפירות, אחת מבארות המים העמוקות בישראל, ארמון המושל ובית המחסנים שחושף מאות כלי חרס. בפסגת התל שוכן מגדל ממנו תראו את באר שבע והיישובים הסמוכים לה עד הרי דימונה. 

אל תפספסו: מפעל מים מרהיב שכולל גרם מדרגות, הוא לא פעיל מאז התקופה ההלניסטית כתוצאה מרעידת אדמה ככל שהנראה שסתמה את התעלה. במאגר ניתן לראות ממש את טביעות האצבע של הטייחים שבנו קירות תומכים לאחר חציבת המאגר. 

למי מתאים: לכל מי שמחפש אטרקציה ומסלול טיול בעיר באר שבע או בדרכו לאילת. 

מה צריך לדעת: את הסיור באתר מתחילים ברחבת המזבח ומסיימים במפעל המים. משך הסיור הוא כשעה. 

איך מגיעים: כ-5 ק"מ ממזרח לעיר באר שבע

תל באר שבע. צילום: דורון ניסית לרטג

 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים