הכינו את הרגליים לחג החנוכה

אז נכון שחנוכה זה חורף והוא עוד לא כאן, אולם החג קרב ובא ובעוד כמה ימים נתכנס להדליק נרות ולספר סיפורי גבורה. לפניכם מספר המלצות לטיולים כדי שנתחיל להיכנס לאווירה.

writer
מאיה כץ צילום: עמוס טל תאריך פרסום: 25/11/2010

טיול בעקבות קרב אמאוס

קרב אמאוס, הוא אולי הקרב המפורסם ביותר שהתרחש בין היוונים למכבים, בהנהגתו של יהודה המכבי. קרב זה, היה השלישי מבין שמונת הקרבות המתוארים בספרים. היוונים בפיקודו של גורגיאש, התרכזו בתוך העיר אמאוס בסדרי כוחות ענקיים שכללו 40000 חיילים ו- 7000 פרשים. יהודה המכבי ואנשיו התיישבו באותו זמן, בעיירה מצפה הסמוכה לרמאללה.
יהודה המכבי דאג להפיץ את השמועה בקרב היוונים ואכן באישון לילה התקדם כוח גדול אל עבר העיירה, כאשר באותה שעה, עזבו יהודה וחייליו את מצפה והתקדמו לעבר אמאוס. עם עלות השחר תקפו המכבים את המחנה שלא היה מוגן כלל וגרמו ליוונים למפלה מוחצת נוספת. שרידי העיר אמאוס נמצאים בתוך פארק קנדה. באתר מסלול טיול יפה באזור עמק המעיינות שהיוו את מקור המים לעיר ובין שרידי העיר.
נקודת התחלה וסיום: בכניסה לפארק קנדה פונים שמאלה, יש להחנות את הרכב במקום המיועד לכך, לאחר ירידה קצרה. אורך המסלול ומשכו: 2 ק"מ, כשעה וחצי.

לכבוד יהודה המכבי וניצחונו בקרב אמאוס, קיבלה רשות הטבע והגנים את החנוכייה הראשונה שהודלקה בכותל לאחר שחרורו ב-67 ומידי יום בחג החנוכה ידליקו חנוכייה זו בשעה 16.15 בליווי שירה ובכוונה גמורה :"בשנה הבאה בירושלים הבנייה". כל זאת יקרה במקום קברו של שמואל הנביא, שחזה את בניית ירושלים כבירת ישראל והמליך את דוד בונה ירושלים.

באנו חושך לגרש

איזור שפלת יהודה, הוא המקום בו החל מרד החשמונאים להתגבש. מחילות המסתור שבתל גודד שייכות אומנם למרד מאוחר יותר, כמעט 300 שנה אחרי, מרד בר כוכבא. אך בואו לא ניתן לעובדות ההיסטוריות להפריע לנו ליהנות מטיול פנסים חוויתי. מה גם, ששתי המרידות הללו החלו על רקע דומה ושתיהן שאפו למתן עצמאות לעם היהודי.
לוחמי מרד בר כוכבא המרתק וההרואי עשו שימוש בגיאולוגיה ובטופוגרפיה הייחודית של איזור השפלה, הכוללים חללים טבעיים ומסלע רך הנוח לחפירה. הלוחמים חפרו ברבים מהיישובים מחילות מסתור אשר שימשו אותם להגנת היישוב, וללחימה ברומאים אשר כובד משקלם מנע מהם כניסה לתוך החללים הצרים בהם הסתתרו הלוחמים. בתל גודד, בדומה לאתרים נוספים בסביבה, ניתן לזחול בתוך המחילות ולחוות ממש על בשרכם את סיפורו של מרד בר כוכבא. את התיק השאירו באוטו ובואו בבגדים ארוכים ופנס בלבד והיכונו להרפתקה של ממש.
נקודת התחלה וסיום: חניון תל גודד. אורך המסלול ומשכו: חצי ק"מ, כשעה.

מבקרים בקברי המכבים

באתר היפה הזה ניתן לבקר בין מספר קברים ומערות קבורה, אשר מתוארכות לימי בית שני. הקברים ככל הנראה מאוחרים לתקופה החשמונאית אולם, מסורת לא ארוכה במיוחד, משייכת את הקברים הללו למתתיהו החשמונאי ובניו. ראשיתו של המיתוס בתלמידי הגימנסיה "הרצליה" אשר הגיעו לאתר בשנת 1909, הדליקו באתר לפידים וכינו אותו "קברות המכבים". כך או כך, האתר יפה ומרתק וחושף אותנו לתרבות הקבורה המרתקת.
נקודת התחלה וסיום: נוסעים על כביש 443 לכיוון מודיעין, אחרי הפניה למבוא מודיעים, פונים שמאלה עם השילוט עד ההגעה לחניון. אורך המסלול ומשכו: 800 מ', כשעה.

למסלולי טיול נוספים בכל הארץ ולארועי חנוכה נוספים ניתן להיכנס לאתר weekend/

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים