facebook instagram tiktok linkedin

מסע לארץ התמר

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
כנרת וגליל תחתון
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
אל בקעת בית-שאן, ארץ התמר. נראה את נופיה הפוריים של בקעת בית-שאן, עצי תמר נישאים, דרישת שלום מאוסטרליה הרחוקה, רצפת פסיפס מרהיבה בבית אלפא, ולקינוח: שרידיה המרשימים של העיר הרומית סקיטופוליס.
דרגת קושי:משפחתי

את היום הזה נבלה בטיול באזור העמקים, הלא הוא "ארץ התמר":
חבל ארץ פורה הנהנה משפע של יבולים, אדמה פוריה ומקורות מים רבים, הנובעים ממעיינות טבעיים. בירתה של "ארץ התמר" היא בית-שאן, השוכנת בליבו של עמק ירוק, בין הגלבוע והירדן. "ארץ התמר" על שום מה? כל מי שמגיע מכל כיוון שהוא לעמק בית-שאן מבחין מיד בעצי תמר מסוגים שונים בכל פינה. טעמם של התמרים הגדלים על העצים הללו הוא מתוק כדבש. עץ התמר הוא גם סמלה של העיר בית-שאן. עדויות במקורות לקיומו של עץ התמר בעמק הזה כבר בימי קדם, ניתן למצוא בשפע. עדות לכך שהאזור שאליו נטייל היום נחשב לאזור שופע, ניתן למצוא בדברי רבי מאיר המופיעים במסכת כתובות:
"אני ראיתי בבקעת בית-שאן בית סאה עושה שבעים כורין".

בממצאים ארכיאולוגים מהמאה התשיעית לספירה, שהתגלו באזור, נחשף פסיפס מרהיב שבו נראית האלה טיכה כשהיא אוחזת בידה בקרן השפע. בתוך הקרן הזו מופיע עץ התמר. ב"ארץ התמר" - מעיין יזרעאל ועד לגאון הירדן - ישנם 12 מסלולי טיול. איך מגיעים? לבאים ממרכז הארץ עולים על כביש מס. 65 ונוסעים עד צומת הסרגל. כשתגיעו לצומת פנו ימינה (לכיוון מזרח) וסעו בכביש 675 כ- 10 ק"מ עד
שתגיעו לתחנה הראשונה בטיול - תל יזרעאל. עלו אל התל והביטו אל הנוף עוצר הנשימה הנפרש לעיניכם: עמק יזרעאל והגליל התחתון מונחים ממש מולכם, וביום בהיר נדמה שאפשר להושיט את היד ולגעת.

בחפירות שנערכו בתל יזרעאל התגלו ממצאים מהתקופה המקראית, שאותם משייכים החוקרים לתקופת שלטונו של המלך אחאב. מראש התל יורד שביל משולט ומסודר בצבע כחול במורד הגבעה עד לחורש האקליפטוסים הבולטת בשדות המעובדים, שם נמצאת עין יזרעאל. החניון בחושת האקליפטוסים שבעין יזרעאל, הוא מקום אידיאלי לארוחת בוקר. הילדים יוכלו לנצל את הזמן כדי לבלות בתוך נקבות הבטון של המעיין ולזחול דרכן החוצה. לאחר ארוחת הבוקר ממשיכים לטייל: תחזרו בדרך עפר לכביש 675 ותרדו בו שמאלה (צפון) עד שתגיעו לצומת נבות. בצומת פנו ימינה (מזרחה). סעו בכביש 71 לאורכו
של עמק חרוד הפורה (בדרך תעברו בין בריכות הדגים ומטעי התמרים), עד שתגיעו לצומת השיטה. בצומת פנו ימינה (דרומה) וסעו בכביש 669 לעבר בית אלפא.

התחנה הבאה היא גן לאומי בית אלפא, שבקיבוץ חפצי-בה. בגן הלאומי נחשפו שרידיו המרשימים של בית הכנסת העתיק מהמאה השישית לספירה, ובו רצפת פסיפס מפוארת ומיוחדת במינה. בנוסף אפשר להנות במקום מחזיון אורקולי המתאר את תולדות בנייתו של בית הכנסת. לא להחמיץ. אחרי הביקור בבית הכנסת העתיק, תחזרו כלעומת בבאתם ופנו ימינה (מזרחה) בכביש - 669 עד שתגיעו אל הפארק האוסטרלי הקסום גן גורו. בפארק הזה אפשר לראות ולהתפעל מבעלי חיים וצמחים שאופייניים ליבשת הדרומית, ומשגשגים גם כאן בישראל.

בתום הביקור בפארק, תמשיכו מזרחה בכביש הראשי. מעט אחרי קיבוץ ניר דוד, פנו ימינה וכ- 50 מטר לאחר מכן פנו שוב ימינה בדרך עפר המסומנת בשחור, כדי לבלות ולהתרענן בנחל הקיבוצים ובעין שוקק. אחרי שתתרעננו במי המעיינות הזכים והקרירים, יתעורר בכם מן הסתם הרעב. לשם כך ישנן מסעדות מומלצות בגן השלושה או בקיבוץ חפצי-בה. אפשר להמשיך ולבקר באתרי העבר של בית-שאן. החנו את הרכב ליד גן העצמאות, בצד המזרחי של בית-שאן ולכו לבקר באזור הסראייה. בתום הביקור, חזרו למכונית וסעו ברחוב הרצל ועפ"י השילוט, פנו ימינה לגולת הכותרת של הטיול בעיר:
גן לאומי בית-שאן.

בגן הלאומי בית שאן אפשר לשוטט בין רחובותיה המפוארים של העיר הקדומה סקיטופוליס, להתרשם מהפאר וההדר של המונומנטים מהתקופה הרומית-ביזנטית ולהתמקד ברצפות הפסיפס המעוטרות בציורים וצבעים מרהיבים. בגן הלאומי נמצאים גם שרידיהם של בתי מרחץ, מהגדולים במזרח התיכון. בתום הביקור צאו מהאתר וסעו בכביש 90 לכיוון צפון. עפ"י השילוט תגיעו לפארק המרשים של גני חוגה,
שם אפשר לבלות את שארית אחר הצהריים ברחצה ובפיקניק.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
קמאיה קמאיה
וילה יוקרתית מול הכנרת הכחולה מושבה כנרת 053-9366904
וילה בית הלוגים וילה בית הלוגים
וילה עם בריכה אל מול נוף מהפנט מגדל 053-5842655
אוליוילה - Olivilla אוליוילה - Olivilla
וילה מושקעת ומפנקת עם בריכה מחוממת ונוף מרהיב! מע'אר 053-5259977
וילה דיאמונד - Diamond Villa וילה דיאמונד - Diamond Villa
וילת פאר יוקרתית עם שלל פינוקים שלא תמצאו בשום מקום אחר מע'אר 053-2499916
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס