אל העמקים

עם יד על הלב, כמה פעמים יצא לכם לבקר באחד מהעמקים היפהפיים של ארץ ישראל? רוב מי שבוחר לטייל בצפון בוחר לנסוע לרמת הגולן או לגליל העליון, ואפילו לגליל המערבי יש את חסידיו, אבל מה עם עמק הירדן? מה עם עמק בית שאן? או עמק יזרעאל? הנה מספר אפשרויות טיול באזור שיגרמו לכם להתחרט שלא קפצתם לביקור קודם.

writer
איציק גרינוולד תאריך פרסום: 21/05/2009

"אתם התל אביביים, חושבים שעמק הירדן ובית שאן ואולי גם יזרעאל זה הכל אותו אזור" ציינה פעם באוזני בעלת צימרים ששוחחתי איתה על מה שאפשר לעשות באזור, "אבל ההבדלים ביניהם רבים וככה גם המקומות שאליהם אתה יכול ללכת". ואכן, ניתן למלא בקלות עמודים על גבי עמודים בתיאורים והמלצות  לטיול באזור העמקים. אנחנו בחרנו להתמקד הפעם בעמק הירדן-גליל תחתון, ולהציע לכם מספר נקודות ביקור שוות בטבע הארצישראלי.

 

הר ארבל

צפונית-מערבית לטבריה נמצא מצוק ארבל שהוא אולי נמוך יחסית (181 מ') אבל משקיף על עמק הירדן והכנרת, כ-380 מטרים מעליה, ככה שבהחלט תחושו על הגובה אם תבחרו להגיע אל פסגתו.

באזור ישנו גן לאומי הכולל מספר מסלולי טיול בדרגות קושי שונות. אחד השבילים הפופולאריים הוא השביל המרכזי המוביל מהחניון אל מצוק ארבל שממנו תוכלו להשקיף ולקבל מבט פנוראמי על כל האזור - רמת הגולן והכנרת ממזרח, בקעת ארבל ממערב והרי הגליל מצפון. מיטיבי הלכת ימצאו כאן גם מסלול טיול ארוך (כ-13 ק"מ) המחבר בין קרני חיטים והישוב הדרוזי חמם. חוץ מזה, חובבי העתיקות ישמחו לקפוץ לביקור במבצר ארבל שעל פי המסורת הוא המקום שבו נערך מרד יהודי נגד צבאותיו של הורדוס.

בעלי רכבי השטח (4x4) יזכו לנקודת התצפית הטובה ביותר באזור, אם ימשיכו בקו ישיר ממצוק ארבל לכיוון "הר הנמלה" שממנו נשקף אזור אחר של הכנרת, שנגלה רק בדרך זו. ניתן גם להמשיך מערבה על ציר הנסיעה המוביל אל הר ארבל לכיוון כפר זיתים המערבי יותר ולהגיע עד לקבר יתרו (נבי שועייב) שהוא אתר קדוש במסורת הדרוזית. באזור תמצאו גם מעין נסתר שלא הרבה מכירים ומגיעים אליו, ואילו אחת האטרקציות החדשות ביותר היא פארק גיאולוגי שמציע סיורים, ומטופח על ידי מועצה אזורית גליל תחתון.

בסמוך להר ארבל נמצא הישוב מגדל הסמוך לכנרת. בישוב מגדל מספר אפשרויות לינה מפנקות כאשר הצימרים המומלצים ביותר הם "בית הלוגים"- המציעים צימרים מעץ וצימרים מאבן באבזור מלא ומפנק מול נוף עוצר נשימה של העמקים הירוקים והרי הגליל התמירים.

 כלניות פורחות בעין שרונה.

יער שוויץ

מעט דרומית יותר נמצא יער שוויץ, הסמוך לפורייה. כדי להגיע אליו עליכם לנסוע עד לאכסניית פוריה (יש במקום שילוט הכוונה). במקום תוכלו לבלות החל מרבע שעה ועד שעתיים של טיול רגלי קל ומהנה לכל המשפחה, בהתאם למידת החשק שלכם.

המסלול מתחיל, כאמור, באכסניית פוריה, בה ניתן להחנות את הרכב ולהתחיל ללכת לטייל. ניתן גם לעשות אותו על גבי הכביש אבל הוא באמת קצר והנסיעה ברכב לעולם לא תשתווה להליכה הרגלית. מתחילים במרפסת התצפית הראשונה הממוקמת באזור האכסניה, אשר ממנה יוצא מסלול ההליכה הרגלי. המסלול מתקדם במקביל לכביש, אך בגובה נמוך ממנו ומוביל למצפורים נוספים כגון המצפור הדו-מפלסי והמצפור התלת-כיווני המאפשר תצפיות משלושה כיוונים שונים על אזור היער וטבריה ואפילו צפת.

לפני שהולכים אפשר לרדת רגלית מאזור האכסניה אל כיוון עין פוריה (הליכה של כחצי שעה) ומשם להמשיך עד לחצר קיבוץ כנרת, מקום מושבם של ברל כצנלסון, א.ד. גורדון, וכמובן נעמי שמר.

יער שוויץ נימצא בסמוך לטבריה- שאין מה להוסיף במילים לגבי המלונות והצימרים המרהיבים באזור הידועים עוד מימים ימימה באיכותם.

 

עין שרונה

נסיעה דרומה מפוריה אל צומת אלומות ומשם מערבה תוביל אתכם לאזור עין שרונה ויבניאל, שני מקומות חמד קצת פחות מתויירים. זהו אחד המקומות היחידים בארץ שבו יש נוף סוואנה. יצא לי לא מעט לבקר בו ובכל פעם אני מופתע מחדש כשמפציע האביב, הכל נצבע בצבעי הירוק, והכלניות והחרדלים פורחים מכל עבר.

בעין שרונה אפשר להסתפק בביקור קצר בבריכה העליונה ובית המעין או להמשיך בטיול רגלי מעגלי של כ-3 ק"מ בשביל מסומן. השביל עובר במספר נקודות ששוות כל רגע, כגון בריכות שכשוך, בית קברות מוסלמי, וגולת הכותרת, לטעמי - בית מעיין שרונה שבו תוכלו למצוא ניקבה חשוכה שהכניסה לתוכה היא חוויה של פעם בחיים.

בשמוך לעין שרונה נמצא הישוב שרונה שם הצימרים "בר בכפר" בעלי יחידות נופש מקסימות לזוגות ומשפחות. אבל גולת הכותרת אינה רק הצימרים כי אם העובדה שבמקום יש יקב בוטיק קטן המופעל על ידי דובי בר. דובי ישמח להראות לכם את היקב, הכרמים ולספר על תהליכי היצור.

אז קחו תרמיל, קחו מקל, וצאו לטייל. ו

אולי יעניין אתכם גם

מדורים