חוויה תת קרקעית:בית שערים

הגן הלאומי בית שערים אשר סמוך לקריית עמל הינו אתר מרשים ומרתק. במקום התפתחה מעין נקרופוליס- עיר קבורה שראשיתה מקבורתו של רבי יהודה הנשיא, עורך המשנה. בואו לטייל.

writer
מאיה כץ, צילום:דורון ניסים ליח"צ תאריך פרסום: 11/05/2011

המקום מעיד על תרבות הקבורה המפוארת באותה תקופה ויכול ללמדנו היטב דווקא על חייהם של האנשים במאות השנייה והשלישית לספירה. האתר מרשים לביקור גם באופן עצמאי, אולם באתרים מסוג זה קיים ערך מוסף גבוה לסיורים מודרכים. מוזמנים לקרוא על ההיסטוריה של האתר, על פרטי הביקור בו ועל סיורים מיוחדים אשר מתקיימים בו במהלך השבתות של חודש מאי ויוני, מסלולי הטיול למשפחות.

קצת היסטוריה

מקור השם של אתר בית שערים שנוי במחלוקת. יש הגורסים שהשם ניתן על שם שדות השעורים אשר הקיפו את העיר ואחרים טוענים שהמקור הוא בשערים אשר היו בחומת העיר. בית שערים היוותה מרכז דתי חשוב וגדול בסוף המאה השנייה לספירה ותחילת המאה השלישית אך עיקר חשיבותה נודעה כאתר קבורה שהפך למקום מקודש לאחר קבורתו של רבי יהודה הנשיא במקום.

במשך כמאה שנה נחפרו באתר מערות רבות בהן הוקמו קברים מפוארים. האנשים בחרו להיקבר במקום לצידו של רבי יהודה הנשיא אך גם בשל העובדה שקבורה בהר הזיתים שבירושלים הייתה אסורה באותה תקופה. דמות מרכזית בגילוי האתר הוא לא אחר מאשר אלכסנדר זייד, ממקימי ארגון "השומר", שהתיישב באזור ובאחד מסיוריו גילה מערה עם סמלים יהודיים.

על האתר

בשטח הגן הלאומי מערות קבורה רבות, חלקן טרם נחפר. באתר שביל מרכזי אשר עובר בין מערות הקבורה וממצאים ארכיאולוגים נוספים כמו בורות מים ומבני ציבור. שמן של המערות מתאר את הנמצא בהן כמו מערות המנורה אשר מכילות עיטורי מנורות רבים, מערת הארונות המרשימה אשר נמצאו בה 135 ארונות קבורה, מערת המאוזוליאום המכילה רצפת פסיפס ועוד.

גם מערת הקבורה המשוערת של רבי יהודה הנשיא הינה ברת ביקור, קברו בולט בצניעותו. סמוך לאתר ניצב פסלו של אלכסנדר זייד ממנו נשקף נוף מרשים של עמק יזרעאל. באתר מתקיימות מדי יום הדרכות על ידי פרויקט "גן קהילה"- תושבים ותיקים מקריית טבעון הסמוכה מדריכים את המבקרים באתר בהתנדבות. הכניסה לגן הלאומי הינה בתשלום (21 ₪ למבוגר ו- 9 ₪ לילד).

דרישת שלום מהעבר

במהלך חודש מאי ויוני תתקיימנה באתר הדרכות מיוחדות בימי שבת אל מתחם מערות המנורה. במערות המנורה נחרטו מספר רב של מנורות אשר מהוות סמל יהודי עיקרי. העיטורים הרבים מעידים על עושרם של הנקברים ומשפחותיהם ועל המגוון הגיאוגרפי והתרבותי של הנקברים. במהלך הסיור ניתן יהיה לראות ולשמוע אודות כל אלו ועוד. מסלולי טיול בגליל המערבי אלו, מיועדים למשפחות עם ילדים בגילאי שבע ומעלה.

מתי: ימי שבת (בחודשים מאי ויוני), בשעה 10:30, 11:30, משך הסיור: כשעתיים וחצי, הסיור בהרשמה מראש אך ללא תשלום נוסף, פרטים במוקד רשות הטבע והגנים 3639*.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים