מצעד חופי הים של ישראל

רגע לפני עונת הרחצה, ימי השרב והאבטיח על החוף, אנחנו מציגים לכם את חופי הים בעלי היופי, הערכים והפיסת היסטוריה שהם סוחבים מתחת לסלעים ובין הגלים. קבלו אותם בדגל לבן

writer
רון שגב פינקלמן תאריך פרסום: 20/05/2012

צימר על חוף הים הוא לא רק 'בטן-גב', אבטיח קר ומים צוננים. חופי הים ברחבי הארץ מזמנים לנו אפשרות לטייל בין עתיקות, אלמוגים ופיסות היסטוריה. היכן הם החופים ומה אפשר לראות בהם? אז רגע לפני שאתם פותחים את השמשייה, קבלו רשימה חלקית מן המיטב בחופי הארץ.

חוף השרון

היכן? שמורת הטבע בחוף השרון, מתחילה מהאזור הדרומי של רשפון ומסתיימת באזור הצפוני של אזור ווינגט. אורך השמורה כ 1300 מטר ורוחבה כ- 400 מטר.

מה במקום? מסלול הטיול מסומן ומעגלי ואורכו כשני ק"מ, אפשר לקצר. לשטח הושבו בשנים האחרונות צבאים ולפיכך הכניסה עם סוסים או כלבים אסורה. בכניסה ניצב שלט הכולל הסברים ומפת מסלול לעיונכם. מתחילים ב'שביל המצוק' בתצפית מרגיעה מראש המצוק אל עבר הים, שהוקמה לזכר ישראלים שנהרגו ב'דרך המוות' בבוליביה. ממשיכים  לטייל לאורכו (שביל אדום), צפונה לאורך המצוק יקבלו את פניכם חבצלת החוף הפורחת (בסוף הקיץ), עדעד כחול, קריתמון, קורנית מקורקפת ואספסת הים. פרחים אלו נהנים ממליחות הים ואוהבים אותה מאוד.
אם תמשיכו לטפס לכיוון הרכס תגיעו לשביל מתעקל שיוביל אתכם לקדקוד הרכס, שם תפגשו בספסלים ושלט עם הפניה לנקודות המרכזיות באזור. ממזרח, ליד הרכס השלישי נמצא אזור המרזבה ובו מתנקזים הנחלים אשר יורדים מהרי השומרון. בהמשך, אם תחליטו להמשיך בטיול, בחרו את המסלול השחור שיוביל אתכם לפריחת אירוס הארגמן (ינואר-מרץ) ולעצי עצי השיטה המכחילה והאקליפטוסים. לאחר מכן, אם בא לכם 'להתגלגל' בחול עם הילדים ולהשתעשע, בחרו ב'שביל הירוק' – מחצבת חול נטושה ('חליקס') המסלול המעגלי יחזיר אתכם לכניסה לשמורה ובמרחק של כ150 מטר צפונית לשער הכניסה, תוכלו ליהנות מפיקניק בחורשה הקטנה של האקליפטוסים, אשר מצוידת בשולחנות מתאימים.
קבלו טיפ: עקב פריצות רכב מרובות באזור, מומלץ לא להשאיר ציוד יקר ערך ברכב
כניסה- חינם.

סודות שרק החוף יודע

חוף האלמוגים- אילת

היכן? חוף אלמוגים, מול בית ספר שדה, אילת. השמורה משתרעת לאורך 1200 מטר מתחת לים מול חופי אילת.
מה במקום? שמורת האלמוגים נכללת בין השמורות התת מימיות המפורסמות בעולם ושונית האלמוגית, שבמרכזה, היא היחידה בארצנו הקטנה. שונית האלמוגים, היא למעשה מערכת אקולוגית עדינה המערבת אנרגיה וחומרים בסביבתה. מורכבותה מצריכה משנה זהירות כיוון שיש סכנה לאסון אקולוגי בעקבות זיהום הים, לפיכך חשוב מאוד לשמור עליה ולא לפגוע באף אחד ממרכיבי השונית. ומה ניתן לראות בה? ובכן, אלמוגים מרהיבים שונים וצבעוניים, דגי ים טרופיים כגון פרפרונים צבעוניים, יוליות ומוליות, חסרי חוליות כשושנת ים וצדפות ענק, דגי לילה ועוד שפע ייחודי של בעלי חיים. חשוב לציין כי החוף אינו מוכרז ולכן אינו כולל שירותי הצלה.
כניסה- כרוכה בתשלום.

חוף הבונים

היכן? חוף הבונים, אשר מוכר גם בשם חוף דור, מתחיל ממושב הבונים (בצפון) ועד מושב דור. רצועת החוף היא באורך של כ 5 ק"מ.
מה במקום? בחוף שפע מפרצונים  ומסלול הליכה לאורך השמורה כולה. המסלול מתחיל סמוך למפרץ הצדפים בחוף הבונים ובו מגוון רכיכות וממשיך במערה הכחולה והגדולה, שנוצרה עקב כרסום מתמשך של סלע הכורכר. משם ממשיכים לשלושת המפרצים של חוף דור, כשהאחרון בהם משמש כחוף רחצה מוכרז.
בדרום השמורה, נמצאת העיר הפיניקית תל דור ובמרחק קל משם נחשפו בורות אגירה ששימשו את העיר עד התקופה הביזנטית, לצרכי עיבוד צבע הארגמן. דרומה משם, מלבד צימרים בחוף דור, תמצאו גם מעיין מים מתוקים נובע ומעליו מבנה קדום המשמש כמחסום מפני הים המלוחים. שמורת ים דור- הבונים מכילה כ 5200 דונם ומהווה שמורה ימית הגדולה בארץ.
כניסה- הכניסה חינם, החניה בתשלום.

חוף קיסריה

היכן? בקיסריה כמובן! ניתן להגיע בקלות דרך כביש 4, כביש 2 או כביש 6 .
מה במקום? במרכז הגן הלאומי של קיסריה יש אמות מים קדומות שנבנו בימי המלך הורדוס, אמות אלו פעלו במשך אמות שנים עד לסיום התקופה הביזנטית. בקיר המערבי של האמ

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים