facebook instagram tiktok linkedin

צפון ים המלח - דילוגים בצפון ים המלח

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
ים המלח
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
צפון ים המלח יעניק לכם סצנות הזויות ונפלאות: אתר טבילה סוראליסטי, מעיינות זכים וקרירים וגם סיפורה של כת מסתורית.
עונה מומלצת:חורף, אביב, סתיו משך טיול:יום
טיולי מים טיולים למשפחה טיולים לילדים

צפון ים המלח יעניק לכם סצנות הזויות ונפלאות: אתר טבילה סוריאליסטי, מעיינות זכים וקרירים וגם סיפורה של כת מסתורית

אזור צפון ים המלח מספק שפע של סצנות סוריאליסטיים. אפשר לאהוב אותן, ואפשר גם לא - אבל בוודאי שאי אפשר להתעלם מהמרחב המיוחד הזה, המספק תחושה של בריחה אל ארץ לא נודעת.

צפון ים המלח | צלם: איל שפירא

קדושה מדברית בקאסר אל-יהוד

מסורות כה משמעותיות נקשרו במקום הכל כך מרוחק הזה, בעל השם מעורר הפליאה – "קאסר אל-יהוד" (ארמון היהודים, בערבית). הנוצרים, הרואים בו את אחד המקומות הקדושים ביותר (למעשה, השלישי בחשיבותו), מספרים כי פה בדיוק טבל יוחנן (המטביל) את ישו במי הירדן. על פי המסורת היהודית, כאן בדיוק חצו בני ישראל את המדבר בדרכם לארץ המובטחת, אחרי 40 שנות נדודים במדבר הצחיח.

חבל ארץ מיוחד זה קרוי גם "ארץ המנזרים", בשל העובדה שבמהלך הדורות (ובמיוחד בתקופה הביזנטית, במאות הרביעית עד השביעית לספירה) הוקמו פה מנזרים לרוב. כיום הגישה אל רובם בלתי אפשרית, בשל שדות מוקשים, אך המראה שהם מספקים – הזוי לעילא. חובבי צילום או ציור יחגגו פה.

גולת הכותרת במקום היא אתר הטבילה, שעבר לפני מספר שנים מתיחת פנים משמעותית בידי רשות הטבע והגנים וגופים נוספים. יש סיכוי גדול שבכל זמן שתגיעו, תפגשו פה קבוצת צליינים או תיירים שעורכת טבילה במי הירדן.

מולכם ניצב אתר הטבילה מהצד הירדני, מפואר יותר, ובו כנסייה יפה. מנופפים לשלום לחיילים הירדנים, ומפתנים לחקור את האתר הלא גדול – אך המרתק הזה. קחו בחשבון שקאסר אל-יהוד מומלץ לביקור כחלק מטיול גדול יותר. כמו כן, כדאי לדעת כי הוא מצוי מעבר לקו הירוק, אך מאובטח על ידי צה"ל. בשונה מבעבר, כיום כבר לא נדרש אישור מראש לפני שמגיעים.

הגעה

בצומת בית הערבה בכביש 90 פונים לכיוון צפון ומשם לפי השלטים שיובילו אתכם לקאסר אל-יהוד.

 

צפון ים המלח - בזכות הכת: גן לאומי קומראן

בימי בית שני פעלה בקומראן כת זעירה ומסתורית שאנשיה פרשו אל מרחבי המדבר, הרחק מהבלי היומיום. רוב החוקרים סבורים כי מדובר בכת האיסיים, שהלהיבה והציתה את דמיונם של ארכיאולוגים וחוקרי מקרא בעולם כולו. אחת הסיבות לכך היא מציאת מגילות קומראן במערות המצויות במצוקי הענק הנושקים לאתר, כ-400 מטרים מתחת לפני הים. הסיפור מוכר וידוע: רועים בדואים גילו לפני כמאה שנים מערה ובה כמה כדי חרס סגורים היטב. לא זהב היה בהם, כפי שציפו, אלא מגילות עתיקות. אלו נמכרו לסוחר עתיקות, ועברו במשך שנים מיד ליד, עד שנקנו בשנות הארבעים של המאה שעברה על ידי איש האוניברסיטה העברית בירושלים. כמה שנים מאוחר יותר, בשנת 1947, נחקר האזור היטב, והתגלו בו מערות נוספות שבהן מגילות. כיום תוכלו לצפות בהן במוזיאון ישראל, אבל כמה העתקים שלהן נמצאים פה, במבואת הכניסה של גן לאומי קומראן, בחלל אפלולי המשמש מעין מוזיאון.

מבואת הכניסה הזו מציגה לראווה פריטים ארכיאולוגיים שהתגלו באתר, ששימש את האיסיים ממחצית המאה השניה לפנה"ס ועד שנת 68 לאחר הספירה. האיסיים פרשו מהציוויליזציה של אותה תקופה, והקימו פה את מרכזם, תוך אמונה כי הם שייכים לבני האור, שאמורים יום אחד ללחום בבני החושך. הם חיו בצנעה, בפרישות, בשיתוף מלא, ועל פי חוקים נוקשים שקבעו לעצמם. במקום מצויים הסברים רבים על אורחות חייהם, ושיטוט בשרידי מרכזם חושף טפח מחייהם הקשים במדבר. תמצאו פה מגדלים, חדרי עבודה, חדר אוכל משותף, בורות ומאגרי מים ובמיוחד – נוף קדומים מלא הוד: מצד אחד מצוקי מדבר יהודה, ומצד שני – ים המלח במלוא הדרו.

הגעה: על כביש 90 בצפון ים המלח, סמוך לקיבוץ קליה (יש שילוט). הכניסה בתשלום. פתוח מדי יום בשעות 08:00-17:00 (בחורף עד 16:00).

 

מעיינות ובריכות בעינות צוקים

מתי בפעם האחרונה ביקרתם בשמורת עינות צוקים (עין פשחה)? אם עברה יותר משנה – זה הזמן לחזור. עבר הרבה יותר זמן? זו ממש חובה להגיע. כי המקום הזה מציע תפאורה מאוד בלתי שגרתית של צהוב, חום, כחול וירוק. במילים אחרות: נווה מדבר כמו שרואים בסרטים. 

אפילו  הנרי בייקר טריסטראם, חוקר הארץ הנודע, החליט לנוח פה כמה ימים, במהלך מסע ארוך שערך באזור, אי אז באמצע המאה ה-19. לנוח, וגם להתענג על המעיינות והמים הזכים הנובעים פה מכל עבר.

והמעיינות הללו מעניקים חיים לשפע של צמחייה ובעלי חיים, חלק נדירים למדי. בשמורה ישנו חלק המכונה "השמורה החבויה", ומעת לעת מתקיימים בו סיורים מודרכים, אל שבילים קסמים ומוצלים ואל אגם המאכלס דגים ממינים שונים (מומלץ לתאם מראש סיור מסוג זה). וכל השאר יתענגו גם הם על שבילים יפים בינות למקווי מים זורמים, וכן בריכות טבילה ושכשוך נהדרות אל מול מצוקי מדבר יהודה. פשוט מקסים פה, גם בקיץ, גם בחורף.

הגעה: על כביש 90, דרומית לגן לאומי קומראן. הכניסה בתשלום. פתוח מדי יום בשעות 08:00-17:00 (בחורף עד 16:00).

 

 

להתמסר לים המלח בחוף מינרל

 

סמוך לקיבוץ מצפה שלם שוכן אחד החופים היותר מטופחים של ים המלח, אם לא המטופח שבהם. הכל כאן נעים ומסודר, ויש פה אפילו בריכת מי גופרית שכיף לטבול בה (39 מעלות – גם בחורף, גם בקיץ). במקום תמצאו כסאות נוח, פינות מוצלות, חדרי טיפול ועיסוי (נדרש תיאום מראש), קפיטריה חביבה, וכמובן – שירותים ומלתחות עם תאי אחסון. 

הגעה: מכביש 90, ליד מצפה שלם (יש שילוט). הכניסה בתשלום. אגב, אופציית חופית חינמית מצויה מדרום לכם – בחוף עין גדי הנעים.

 

 

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
סוויטות הר וים סוויטות הר וים
סוויטות מקסימות מול חופי ים המלח נווה זוהר 053-9415955
אוליבס ערד - Olives אוליבס ערד - Olives
מלון בוטיק מקסים לחופשה בלב המדבר ערד 053-4258139
חדרי אירוח נווה זוהר חדרי אירוח נווה זוהר
יחידות אירוח על חוף ים המלח נווה זוהר 053-7104256
צימר דארי צימר דארי
חופשה שקטה באווירה מדברית עין תמר 053-6130706
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס