facebook instagram tiktok linkedin

מסלול טיול בדרך בורמה

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
ירושלים והסביבה
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
הסיור מתחיל במצפה הראל. דרך עפר משולטת כחצי ק"מ ממזרח לכניסה לקיבוץ הראל, יוצאת מכביש מספר 3, המקשר את צומת נחשון עם צומת שמשון. הדרך מובילה עד למצפה הראל - פסגה הניכרת בחורשה, במבנה ובמגדל התצפית.
דרגת קושי:קל עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה

רקע

ב-48-.4.18 נחסם כביש ירושלים על-ידי הלגיון הירדני. נסיונות אחדים לכיבוש לטרון נכשלו. היה צורך בדרך חלופית. כוחותינו שלטו על אזור שער הגיא ממזרח ועל אזור בית ג''יז (כיום הראל) - בית סוסין (תעוז), וביניהם שטח קטן יחסית, אך חסר דרכי רכב. ישנם סיפורים אחדים על מציאת הדרך. הנחמד שבהם - ואולי גם הנכון - מתחיל במלים "כשפלמחניק מבקש חופש". על פי סיפור זה יצאו שלושה פלמ"חאים, בהסכמה אילמת של מפקדם, לחופשה בתל-אביב. הם נעו בלילה והגיעו משער הגיא לחולדה. בעקבותיהם עברה פלוגה ואחריה ג''יפ בודד שפגש בקרבת בית-סוסין ג''יפ נוסף שהגיע מהעבר השני. לאחר מכן נעו ג''יפים, ובהמשך כלי רכב שנעזרו בטרקטור ובסבלים.

הדרך שהורחבה היתה לנתיב שפרץ את מצור ירושלים. צה"ל רצה לפרסם את דבר שבירת המצור והוא הוביל בדרך זו עיתונאי חוץ. אחד מהם נזכר בדרך חתחתים דומה בבורמה, וטבע את הכינוי "דרך בורמה". כינוי עממי זה דחק את השם הרשמי "דרך שבע", לכבודה של חטיבת שבע שלחמה כאן.

מסלול

הסיור מתחיל במצפה הראל. דרך עפר משולטת כחצי ק"מ ממזרח לכניסה לקיבוץ הראל, יוצאת מכביש מספר 3, המקשר את צומת נחשון עם צומת שמשון. הדרך מובילה עד למצפה הראל - פסגה הניכרת בחורשה, במבנה ובמגדל התצפית. במקום חניון, מים ושרותים. במקום זה היה אחד ממשלטי הדרך החשובים. ממנו צפו לסביבה ושמרו על סעיפי דרך בורמה שעברו למרגלותיו. מבנה האבן שימש בזמנו בית ספר לילדי הכפרים בית ג''ז ובית סוסין.
- אם הגג אינו נעול, ראוי לעלות ולצפות ממנו במבט היקפי. ניתן לראות את עמק איילון, גבעות השפלה, משלט המסרק (בית מחסיר) רכס צרעה והמושבים תעוז ותרום שלמרגלותיו. בדרום מבחינים בכפר אוריה - ותיק יישובי האזור כפר אוריה ידוע כחוות פועלים בימי העליה השניה וכיישוב חקלאי, ששימש במלחמת השחרור משלט חשוב ביותר. במערב מצויים יישובים רבים: צלפון, טל שחר, משמר דוד, בית הרצל ביער חולדה וקיבוץ נחשון. הלולים הקרובים שייכים לקיבוץ הראל אשר הוקם באוקטובר 1948 כיישוב משלט. מקימיו - פלמ"חאים מחטיבת "הראל".

 

ממצפה הראל מתקדמים בדרך העפר המובילה מזרחה. ליד שלט ההסבר עוצרים כדי לקרוא ולהתבונן במפה. ראוי לשים לב לדרך המסומנת במפה כדרך האילות. דרך זו שימשה ראשונה כדרך עוקפת. - יורדים לעבר דרך העפר המגיעה ממערב. זהו הנתיב הראשי של "דרך בורמה". - ממשיכים מזרחה עד סמוך ללולים של מושב תעוז. ממול, מימין לדרך, פינת ירק בולטת ובה עצי ערבה, אקליפטוס ותמר. - ממשיכים מעט עד מסעף משולט ומגיעים לעינות סוסין ולחניון "דרך בורמה", שבו נחל זורם, עצים, ספסלים, שולחנות ומבנה בטון. במבנה הבטון היתה בזמנו משאבה ב"קו השילוח" - קו שהזרים מים מחולדה לשער הגיא וירושלים. הקו הונח בצידה של דרך בורמה ומנע צמא מירושלים. - חוזרים לדרך וממשיכים עד למסעף הראשון שממנו עולה דרך עפר שמאלה. עד למקום זה, מסלול הטיול חלף על פני כשליש מדרך בורמה שבשפלה. עתה נוטשים אותה ועולים צפונה לכיוון גבעה, שבראשה עומד מגדל תצפית, זהו משלט 314 הסמוך ליישוב נוה שלום. משלט 314 חצץ בין לטרון לדרך בורמה. נוה שלום הוא יישוב מיוחד במינו. תושביו מנסים ליישם חיי צוותא של בני דתות שונות. בגבעה שיחי סירה, קידה ופרחים עונתיים רבים. - מכאן ניתן לחזור למצפה הראל, שם הושאר הרכב. - המעוניינים במסלול טבעתי ארוך יותר, ימשיכו מערבה בדרך העפר המגיעה לכביש אספלט, המחבר את נוה שלום עם כביש נחשון-לטרון. - בדרך מערבה עוברים מטעים, פרדס ויער מיוחד - חלקת איקלום לצמחי דבש. הקטע האחרון של הדרך שימש כדרך פטרולים (סיורים) לאבטחת גבול שביתת הנשק עם ירדן ("הקו הירוק"). - מגיעים למסעף עם כביש מס'' 3, סמוך לקיבוץ נחשון. ממקום זה ניתן לראות היטב את מנזר לטרון, את המשטרה ואת העמק. כאן היתה עד למלחמת ששת הימים נקודת התצפית הקרובה ביותר ללטרון. בין מקום זה ללטרון היו מחנות מעצר, בהם החזיקו הבריטים יהודים - אנשי אצ"ל, לח"י ו"הגנה".

 

בין האחרונים היו רבים ממנהיגי היישוב - עצורי ה"שבת השחורה" - (1946.6.29). בעמק איילון, שלמרגלות המקום בו נמצאים, עברו שתיים מהדרכים החשובות לירושלים - דרך שער הגיא ודרך מעלה בית חורון. קרבות רבים נערכו בו, החשובים בהם: קרב יהושע וחמשת המלכים (יהושע י''), שבמהלכו קרא יהושע "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון", וקרב יהודה המכבי כנגד צבאו היווני-סורי של גורגיאס. ניצחון צבאו הקטן והדל של יהודה היה פרי תכנון צבאי מעולה (ספר המכבים א'' ג'') וכמובן קרבות לטרון במלחמת השחרור. ראשיתם בשיירות ה"הגנה" והמשכם מ-48 .5.18, עם כניסת הלגיון הערבי לאזור וחסימת הכביש והחבלה במשאבת צינור המים לירושלים. אלה הביאו את הבירה במצור. בחמישה מבצעים שונים לא הצליח צה"ל לכבוש את לטרון. ממקום זה ניתן לראות היטב את מנזר לטרון ואת המשטרה. ירושלים ניצלה תודות לדרך בורמה וקו השילוח. רק במלחמת ששת הימים שיחרר צה"ל את לטרון וסביבתה.

 

פארק יצחק רבין פארק רבין משתרע על פני כ-000 ,15 דונם באיזור שער הגיא, מנחשון ובקוע במערב ועד לאנדרטת פורצי הדרך לירושלים במזרח. בפארק משולבים פרקים במורשתו של יצחק רבין עם פעילות של נופש, ידיעת הארץ ותיירות. ציר הפארק הראשי נמשך לאורך דרך בורמה ודרך הג''יפים. המוקדים העיקריים הם דרך בורמה, ח''אן שער הגיא, רכס השיירות, רכס המשלטים, מצפה הראל, תצפיות נוה שלום, עינות סוסין ומרכז קק"ל באשתאול. כאן היתה זירת קרבות עזים וקשים על הדרך לירושלים בתש"ח, וכאן פרצו את המצור הכוחות שעליהם פיקד מפקד חטיבת הראל של הפלמ"ח, יצחק רבין. בנוסף לאתרי מורשת קרבות תש"ח מצויים בפארק אתרים היסטוריים ארכיאולוגיים שונים ושרידי חקלאות קדומה, אתרים המהווים עדות לרצף ההיסטורי של ההתיישבות היהודית במקום מאז ימי המקרא. שרידי דרך רומית, מבנים ביזנטיים ועותומאניים ואתרי התיישבות מהעת החדשה, כולל ישובי ההר של העולים החדשים מראשית שנות המדינה.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
הבית הצהוב הבית הצהוב
חופשה רגועה ושלווה עם נוף משגע נווה ארז 053-6114850
צימרים בנחת צימרים בנחת
להתמכר לטבע במיטבו במתחם עם בריכה מחוממת ומקורה! נחם 053-9417084
בית הארחה - כפר עציון בית הארחה - כפר עציון
נופש קסום בסגנון כפרי במגוון אופציות לינה כפר עציון 053-6321577
סוויטת ממילא וויו - Mamila View Suites סוויטת ממילא וויו - Mamila View Suites
סוויטות מעוצבות ומפנקות בממילא ירושלים 053-4905113
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס