גרניום,גרניום שלי

הוא מלך המרפסת והגינה, אהוב על כל בית בישראל ובכל רחבי העולם. הוא צנוע ומעדיף שמש, כמה שיותר שמש, הוא צבעוני ומגיע בהמון גוונים. הוא כאן וזו העונה - הגרניום.

writer
יפעה מבטח צילום: יח"צ משתלת גבעת ברנר תאריך פרסום: 06/04/2010

מאז ומעולם היו לאמא שלי יחסים מורכבים עם הגרניום שבחלון ביתנו. בעוד הגינה שמחוץ לבית תמיד עמדה בדרישותיה הגבוהות והייתה מטופחת למשעי, הגרניום חשב אחרת. פעם בכמה חודשים הובאו שתילי פרחי גרניום מן המשתלה בצבעים עזים ובוהקים. אמא טיפלה בהם במה שהיא חשבה למסירות רבה. היא השקתה את הפרחים הרכים מידי יום, סילקה מזיקים וציפורים שחמדו את האדניות לבנות בהן קן, ובאופן כללי נשאה תפילות לשלום הגרניום.
עם זאת היא הרגישה שמשהו מתפספס שם בטיפול. אז הצעתי לה לקבל הדרכה. כן, כן הדרכה לטיפול מלך המרפסת והגינה.

חבל על כל טיפה

אם גם לכם היו התנסויות רבות עם גרניום, אל חשש, אין צורך לפתוח קבוצת "מגדלי גרניום אנונימים". לרוב מקור חוסר ההצלחה בגידול הגרניום הוא פשוט בחוסר ידע מספק על התכונות המיוחדות של הצמח. ראשית, מדובר בצמח הרבה פחות מפונק ממה שאתם חושבים. למעשה, יכול מאוד להיות שהטעות הראשונה של אימי הייתה בהשקעה הכה רבה שהיא נתנה לו מבחינת השקיה. למעשה, אמא שלי לא לבד. רוב תמותת הגרניום בארץ נגרמת מעודף השקיה. כן חברים, מדובר בצמח שאוהב מעט מים מה שעושה אותו מצוין לגידול באזור שלנו  עם מצוקת המים הגואה. אז גם כאן, כמו במערכות יחסים חולניות משהו, אם לא תראו לגרניום שאתם אוהבים אותו יותר מידי, האהבה ביניכם תפרח גם תפרח.

מי אתה ? ומה אתה רוצה ?

מקור השם גרניום בא מהמילה geronos – עגור ביוונית. בגלל הפרי, שדומה למקור של  העגור.  הגרניום הוא זן צנוע ואינו דורש הרבה מים באופן יחסי  לחבריו הפורחים במרפסות ובגינות ובנוסף לגרניום שימושים רבים בתחומים שונים: בישול, קוסמטיקה וברפואה העממית
אז מה עוד דורש הגרניום? אור, ורצוי הרבה ממנו, כי הגרניום מחבב שמש מלאה. כך שאם אתם מתכננים לתלות את הגרניום כמיטב המסורת מחוץ לאדנית החלון וודאו כי משקופי החלון שלכם, או האדנית של השכן שמעליכם, לא מטילים צל על הגרניום המסכן שחפץ להשתזף. בהקשר הזה, גם אל נא תתפלאו עם הגרניום שלכם יכנס לקמילה קלה בתקופת החורף, שכן כצמח שאוהב שמש הגרניום פורח דווקא בעונת הקיץ. בדיוק מהסיבה הזו, אגב, כדאי לכם לשתול אותו ממש עכשיו על מנת שיספיק להתאקלם ולתת את פריחתו באביב.

מכל מין וזן

כאן המקום לתקן עוד עוול קטן שקיים לגבי הגרניום. אין מדובר כאן בצמח יחיד כי אם במשפחת צמחים, וכדאי להכיר את שם הזן שיש אצלכם באדנית על מנת לדעת לטפל בו בצורה המיטבית ולהתאים את הציפיות אליו. הרי גם אתם לא הייתם רוצים שיקראו לכם תמיד בשם המשפחה, נכון? זני הגרניום רבים ומגוונים ובכלל, אם אתם בעניין של רכישת גרניום כדאי לכם להתייעץ עם המומחים במשתלות על מנת להתאים את הזן הספציפי לגינה, לאקלים ולצרכים שלכם. גרניום הוילה לדוגמא הינו זן מצוין למרבים לנסוע ולשכחנים, שנוטים להרוג צמחים מחוסר השקיה, שכן זהו זן עמיד במיוחד שיוכל להסתדר נהדר גם תקופות ארוכות ללא מתן מים. לעומתו, הגרניום הריחני עדין יותר אך בא עם בונוס מיוחד של ניחוח עדין שיוותר באפכם.

ללמוד מהמומחים

לאלה מכם שעדיין מפחדים לצעוד את צעדיהם הראשונים בעולם הגרניום, הדבר, כאמור, מובן לחלוטין ואין שום סיבה שתעשו את הצעד הראשון שלכם לבד. בדיוק בגלל זה מארגנים במשתלת קיבוץ גבעת ברנר הדרכות על  הגרניום. שם תוכלו גם לראות זנים חדשים של גרניום וגם יינתנו הסבר והדרכה צמודים לכל גרניומיסט מתחיל. פרטים נוספים ותאום ניתן לקבל בטלפון  08-9443952.
כך, עם מעט עידוד ודחיפה, בסוף תהיה לכולנו, כולל לאמא שלי, את הגינה שעליה חלמנו, עם פרחי הגרניום המשתפכים בהדרת כבוד מהחלונות.
 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים