facebook instagram tiktok linkedin

טיול מלהיב מחיפה החדשה אל המושבה הגרמנית

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
מישור החוף
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
כמה מסלולי מדרגות יורדים מהכרמל לעיר התחתית ובדרכם חוצים את כל המפלסים בזה אחר זה. בטיול נזכה לראות תצפיות נוף יפות, פינות חמד, ואת המבנים הבולטים של העיר
דרגת קושי:קל עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה טיולים לילדים

המסלול

בנתיב אלף המדרגות ממרכז הכרמל למושבה הגרמנית - מהי הדרך הנוחה והיפה ביותר להולך הרגל העוברת מהכרמל לעיר התחתית? מדוע נדרשו מסלולי המדרגות?

חיפה החדשה התפתחה בכמה קומות: העיר התחתית - בחוף הים וליד הנמל, הדר הכרמל - על "במה" מוגבהת מעל לעיר התחתית, מפלס הביניים - על המדרונות מעל "הדר", והקומה העליונה - שכונות הכרמל.
כמה מסלולי מדרגות יורדים מהכרמל לעיר התחתית, ובדרכם חוצים את כל המפלסים, בזה אחר זה. המטייל שיורד להנאתו במדרגות הללו זוכה לראות תצפיות נוף יפות, פינות חמד שמסתתרות בין רחובות צדדיים, ואת המבנים הבולטים של העיר - אך מזווית שונה ובלתי מוכרת. לפניכם אחת האפשרויות.

מסלול הטיול (מסלול א'')

1. רחוב יפה-נוף - תצפית רחוב זה, כשמו כן הוא, כי יש ממנו תצפיות נוף מרהיבות. אפשר להבחין מכאן בשלושה "מעגלי נוף":
* הקרוב, שכולל את העיר חיפה על מפלסיה השונים. כדאי להבחין במבנים הבולטים בהדר (כגון הטכניון, בניין סולל בונה ומגדל הנביאים), ובמפלס התחתון - ממגורות "דגון", בית החולים רמב"ם ולידו ביה"ס לרפואה.
* במעגל הביניים נראה את מפרץ חיפה שלארכו "הקריות" וכן אזורי התעשייה, ובקצהו - עכו.
* מבטנו ממשיך מעכו צפונה עד נהריה וראש הנקרה, ומשם אל המעגל הרחוק שכולל את הרי הגליל: מ"רכס הסולם" בצפון (עליו הגבול בין ישראל ללבנון) ועד גבעות אלונים-טבעון שבדרום הגליל התחתון.

2. ממדרגות גדרה לרחוב גולומב בפינת הרחובות יפה נוף ושער הלבנון ישנה חורשה קטנה ויפה של אורני הסלע. ממול החורשה מתחילות המדרגות שיורדות לרחוב הנרייטה סולד. ותיקי חיפה זוכרים את השביל שירד מכאן, והיה מוכר בכינוי "שביל החמורים", כנראה על שום ששיירות החמורים היו עוברות כאן, בשנות העשרים והשלושים, עמוסות בחומרי בנין. נרד במדרגות גדרה תוך התבוננות בנוף, ומעט לפני רחוב הנרייטה סולד נבחין בחלקת שדה קטנה מימין. יש בה עדיין עצים ושיחים ואלון מצוי, שיחי אשחר, אלה ומטפסי חורש, וכן עצי תאנה וזית שממחישים כיצד נראה המדרון כולו בתחילת המאה. נמשיך ונרד עד רחוב החשמונאים, מכאן יש פיצול: ימינה - אל "מדרגות ברוך שפינוזה", המוליכות למרכז הדר-הכרמל, ומשם לעיר התחתית, או שמאלה - כפי שאנו נמשיך ללכת. נרד ב"מדרגות גמלא", בין בתי מגורים וגינות מטופחות, עד לרחוב גולומב, שבו נפנה שמאלה. כדאי ללכת על המדרכה הצפונית, ולעצור מדי פעם כדי להתבונן על המדרון היפה שמעלינו, ועל "קו הרקיע" של רחוב יפה-נוף. נמשיך עד לבניין רב קומות (גולומב 22-23) משם נמשיך ב"מדרגות כורש" עד רחוב עלומב פינת רחוב הס מכאן נעלה מעט ברחוב תלומב, כדי לראות את המבנה הבא.

3."היכל הצדק העולמי" של הבהאים הבהאים הם בני אמונה דתית מיוחדת, שתחילתה במאה שעברה בפרס. המרכז העולמי שלהם, וכן המקומות הקדושים להם ביותר, נמצאים בארצנו - בעכו וסביבתה ובחיפה. מעל קבריהם של מבשר הדת (מירזה עלי מוחמד) ושל בנו של הנביא ("עבדול בהא") הוקם המקדש המכונה "כיפת הזהב" (6) שבניתו הושלמה ב-1953. שעות ביקור 00:00-12:8. מאוחר יותר ניבנו עוד שני מבנים מפוארים מעל המקדש - הארכיון (בסגנון יווני-קלאסי) והיכל הצדק העולמי, שניצב לפנינו מעבר לגדר. זהו המוסד המינהלי והדתי העליון של הבהאים. תשעת חבריו נבחרים אחת לחמש שנים על-ידי כלל הבהאים ברחבי העולם, והם מנהלים את חיי הקהילה הבהאית בכל העולם. המקום אינו פתוח למבקרים.

4. מדרגות בוניאק (ליד רח'' גולומב 10) כשנרד במדרגות נראה משמאלנו מגרש ריק, עליו נטועים כמה עצי זית קשישים. כאן היה הצריף של תנועת הצופים ("צופי הלל"), והוותיקים בוודאי יזכרו את ה"קומזיצים" המלווים בשירה וריקודים, אשר נערכו כאן עד שעות הבוקר (השטח שייך לבהאים).

5. בית החולים "עזרה" - שדרות הציונות 54 "חברת העזרה של יהודי גרמניה" הוקמה בברלין ב-1901, במטרה לשפר את תנאי החיים ואת מצבם של יהודי המזרח. בין פעולותיה היא הקימה בארץ-ישראל בתי ספר לילדים ולמבוגרים וגני ילדים, ובחיפה אף הגדילה לעשות כשהקימה את הטכניון, ואת בית החולים שלפנינו. המבנה תוכנן ע"י האדריכל הנודע אלכסנדר ברוואלד, שפיתח כאן "סגנון בנייה ארצישראלי". סגנונו המיוחד והחדשני היה ניסיון לסינטזה של מסורת הבנייה האירופית שעליה התחנך, עם אלמנטים מקובלים בבנייה הערבית-מזרחית, ועם מוטיבים יהודיים.

6.המקדש הבהאי - "כיפת הזהב"

7. שדרות הציונות - הדרך שבה עובר הרחוב כיום נסללה כבר במאה שעברה, ונקראה אז "דרך ההר". היא חיברה בין העיר התחתית והמושבה הגרמנית לבין השכונה הגרמנית שנבנתה במרכז הכרמל ("כרמלהיים"). בשל העוינות והיריבות בין הגרמנים הטמפלרים לבין הנזירים הכרמליתים (ששלטו בכרמל הצרפתי) פרץ ביניהם סכסוך גלוי, שהיה קשור בשימוש בדרך הזאת. לאחר קום המדינה נקרא הרחוב "שדרות או"ם", כהוקרה על החלטת האו"ם בזכות הקמת מדינת ישראל. אולם, לאחר שבשנת 1975 עצרת האו"ם השוותה את הציונות לגזענות - שונה שמו לשדרות הציונות. כשנעלה ברחוב, נשים לב לבנייני האבן היפים שמימין, ולשדרת הברושים שמשמאל (מאחוריה - "הגן הפרסי", של הבהאים). ליד הבית מס'' 64 נפנה ימינה, ונרד ברחוב שפרה עד "מדרגות שפרה". משמאלנו נראה את "הגן הפרסי" שבמרכזו המקדש הבהאי (הכניסה אליו - משדרות הציונות).

8. מדרגות שפרה נרד במדרגות ונעצור מיד מול חומת אבן נמוכה, שמאפשרת לנו להביט שוב על הנוף. מכאן נראה את חיפה מזווית חדשה: מימין - הקצה המערבי של הדר הכרמל; למרגלותינו - העיר התחתית, הנמל והמושבה הגרמנית; רחוק יותר - מפרץ חיפה, חוף הגליל המערבי והרי הגליל. נמשיך לרדת במדרגות, כשמימין מלווה אותנו המשך החומה, ומשמאל שכונה קטנה של בתי אבן נמוכים, המוקפים בחצרות עם עצי נוי ועצי פרי, פרחים בשלל צבעים וצמחי תבלין ריחניים - ממש "אווירה ים-תיכונית". בתים אלה ניבנו החל משנות השלושים, וכיום גרים בהם בשכנות טובה ערבים (נוצרים ומוסלמים) ויהודים.

9. רחוב עבאס הרחוב נקרא על שם עבאס אפנדי המכונה "עבדול בהא", שהיה בנו של הנביא "בהא אולה", מייסד הדת הבהאית. לאחר מות אביו הוא פעל רבות להפצת הדת החדשה ברחבי העולם. הוא גם העביר את מרכז הבהאים מעכו לחיפה, והקים את המקדש הבהאי על הכרמל. הוא נפטר ב-1921 בחיפה, והובא לקבורה ליד קברו הקדוש של מירזה עלי מוחמד ("המבשר"). מעל קבריהם הוקמה מאוחר יותר "כיפת הזהב" שנמצאת מעלינו. רחוב זה, וכן רחוב הגפן המקביל לו, היו שכונות יוקרה ערביות, בהן גרה העילית של הערבים הנוצרים בחיפה. יש כאן בתי אבן גדולים ומפוארים שנבנו בסגנון מודרני כשהם מוקפים בגינות נאות וחצרות רחבים. כיום גרים בו ערבים ויהודים בבתים משותפים, ובשכנות טובה. כדאי לשים לב לבית הספר והמנזר של הנזירות מנצרת אשר ברחוב עבאס 7. זהו בניין יפהפה, שנבנה בשנת 1911 ומשמש כיום את כל רמות החינוך במגזר הערבי בסביבה - החל מגני ילדים ועד לבית ספר תיכון.

10. ממורד הכרמים לרחוב הגפן ברחוב עבאס ניבנה בניין ענק בן עשר קומות, שבולט בחוסר התאמתו לנוף ולסביבה (מספרו 14-16-18). ליד קצהו השמאלי מתחיל "מורד הכרמים", שמנציח בשמו את כרמי הגפנים שנטעו הגרמנים (הטמפלרים) על המדרון הזה במאה שעברה. בלכתנו כאן נשים לב לבתי האבן הנאים משמאל, ולגינה המטופחת של הבהאים, בפינת רחוב הגפן. גם רחוב זה נקרא על שום כרמי הגפנים, שניטעו במדרון מעל למושבה הגרמנית, וזהו תרגום שמו מגרמנית. חלק מהבתים שברחוב ניבנו ע"י הגרמנים הטמפלרים וחלקם ניבנו מאוחר יותר ע"י ערבים-נוצרים. מכאן ראוי להמשיך בסיור ע"י בחירת אחת משלוש האפשרויות: - שמאלה ולמטה - אל המושבה הגרמנית - ימינה ולמטה - לוואדי ניסנס וסביבותיו - ימינה ולמעלה - לשכונת הרצליה והדר הכרמל.
* החזרה למרכז הכרמל באוטובוסים 22 (אינו פועל בשבת) ו-23.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
מלון ורה – The Vera Hotel מלון ורה – The Vera Hotel
מלון בוטיק יוקרתי במרכז תל אביב תל אביב 053-4270434
לה רוזה אשקלון לה רוזה אשקלון
וילה מעוצבת ומוקפדת לאירוח משפחות עם בריכה מרעננת וחצר ענקית אשקלון 053-9370021
מלון תאודור תל אביב מלונות בראון מלון תאודור תל אביב מלונות בראון
מלון בוטיק מפנק בעיצוב באוהאוס מודרני תל אביב
סוויטות חופים ליד הים סוויטות חופים ליד הים
סוויטות מפנקות ליד חוף הים של הרצליה. לחופשה זוגית או משפחתית. הרצליה פיתוח 053-9425265
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס