facebook instagram tiktok linkedin

+ -
נגב
writer כתיבה וצילום: יותם יעקובסון
טיול באזור בקעות באר שבע, ערד ודרום הר חברון הכולל ביקור בגן לאומי תל באר שבע ובגן לאומי תל ערד.
דרגת קושי:טיול משפחות עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולי מים טיולים למשפחה טיולים לילדים

טיולנו יהיה באזור בקעות באר שבע, ערד ודרום הר-חברון. ניסע בכביש לכיוון באר שבע (מס'' 40) עד לצומת להבים בה נפנה שמאלה (בכביש מס'' 31) לכיוון צומת שוקת. בצומת שוקת נפנה ימינה לכיוון באר שבע (כביש 60) ולאחר כ-8 ק"מ נגיע לפניה שמאלה אל גן לאומי תל באר שבע (בתשלום).

הביקור בגן הלאומי חושף בפני המבקר עיר ממשל ישראלית מתקופת התנ"ך, הבנויה בצורה מתוכננת להפליא. השתמרו בה השערים, החומות, המחסנים, מפעלי המים: הבאר והמאגרים, בתי המגורים ועוד. בראשית הסיור ניתן לצפות אל עומק הבאר (תוך שימוש במתג החשמל המאיר את המים אשר בעומק 70 מטרים!!) נוכל לראות שחזור של העיר העתיקה בעזרת לבנים שיוצרו במתכונת דומה לעבר. במרכז התל נמצא מגדל תצפית, המאפשר לראות ממבט על את התל עצמו על חומותיו ובתיו, וגם תצפית נרחבת על האזור.

במהלך הסיור נעזר בדפדפת של הגן הלאומי, המחולקת בכניסה, והמיועדת לטיול עצמי. מכאן נחזור לצומת שוקת וניסע לכיוון ערד. לאחר ב-5 ק"מ ישנו שלט המפנה שמאלה אל סוסיא ויתיר. הכביש הצר מתפתל לאיטו ומעפיל אל הר חברון (בשטח ישראלי ללא כל בעיות ביטחון). לאחר כ-10 ק"מ מגיעים אל יער יתיר אשר בו פינות פיקניק רבות. בלב היער חורבות ענים ובמרכזה שרידי בית כנסת יהודי מתקופת המשנה והתלמוד.

ממשיכים לנסוע עד קצה היער ומגיעים לצומת שליד היישוב עמשא. מכאן שתי אפשרויות:
1. שמאלה לעבר סוסיא בה ניתן לבקר (בתשלום) רק בימי חול. במקום השתמר להפליא בית כנסת יהודי בלב ישוב גדול מימי המשנה והתלמוד ותצוגה של מלאכות וכלי עבודה בשילוב סרט המחשה.
2. ימינה לעבר בקעת ערד ליד הצומת ניתן לעצור לתצפית מרהיבה אל בקעת ערד. הכביש מתפתל ויורד מטה ומגיע לגן הלאומי תל ערד (בתשלום). במקום תל מצודות מתקופת המקרא ועיר כנענית גדולה המשתרעת על 100 דונם. הביקור מתחיל בתל המצודות ומשם יורד השביל מטה אל העיר. אל הרכב נשלח את הנהג (המסכן) בגמר הביקור.

אפשרות להשלים את המידע על תל ערד, היא במרכז המבקרים של רשות שמורות הטבע אשר בלב העיר ערד (בתשלום). במקום תצוגה מחפירות תל ערד וסרט עם המחשה שישמש מבוא למבקרים במדבר יהודה וזאת כבר בטיול אחר.