facebook instagram tiktok linkedin

טיול משפחתי בבריכת המשושים

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
רמת הגולן
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
טיולינו מוקדש לפנינת נוף מפורסמת - בריכת המשושים, הארוך שבנחלי הגולן האיתנים. שפע מים, עצים מרשימים, עולם חי מעניין ותופעות גיאולוגיות מיוחדות.
דרגת קושי:קל עונה מומלצת:קיץ, אביב, סתיו משך טיול:עד חצי יום
טיולי מים מסלולים בשביל ישראל טיולים למשפחה טיולים לילדים מסלול מעגלי

מסלול טיול בריכת המשושים

מבין שלוש דרכי הרכב המובילות אל בריכת המשושים, הנוחה ביותר היא זו היורדת אל נחל המשושים בקרבת "מחנה ירדן" שעל כביש מספר - 888 הכביש היוצא לאורך פארק הירדן מצומת בית ציידא צפונה. כ-12 ק"מ צפונה לבית ציידא וכ-800 מטר לאחר מחנה ירדן נפנה ימינה (1) בכביש אספלט משובש. (לבאים מגשר בנות יעקב הפנייה היא כמובן שמאלה, והיא נמצאת כ-1.5 ק"מ דרומית לבית המכס העליון בכביש בית המכס פארק הירדן). הכביש המשובש אליו ירדנו מתעקל שמאלה לאחר כ1200- מטר. מהעיקול (2) מתחילה דרך עפר העוברת לכל אורך נחל משושים ומסתיימת סמוך לצומת בית ציידא. בריכת המשושים נמצאת מהלך של כ7- ק"מ מתחילת דרך עפר זו אשר מתחילה ברום של 210+ מטר ויורדת במתינות 120 מטר עד לרום 90+, רומה של בריכת המשושים. אם הרכב אינו נמוך במיוחד, נוכל להגיע בו עד מזלג דרכי העפר (3), כ-3 ק"מ לפני בריכת המשושים.

בריכת המשושים
דרך העפר המזרחית מובילה אל המשושים ואילו המערבית אל ג''רבה. כאן כדאי להשאיר את הרכב, לנעול אותו היטב ולצאת רגלית בדרך המזרחית אשר הופכת מכאן למשובשת ביותר. רק רכב גבוה במיוחד (טנדר, ג''יפ) יוכל לנסוע כאן ולהגיע עד בריכת המשושים עצמה.

הערה: דרך נוספת להגיע לבריכת המשושים היא בהליכה רגלית קשה בת כ-6 שעות, דרך נחל זויתן (ראה דף יהודית "זויתן תחתון").

הדדך בה אנו הולכים צמודה ברובה אל מצוק הנחל, וכדאי לעצור בה מידי פעם ולהעיף מבט אל הערוץ ויופיו. נחל משושים הוא נחל האיתן הארוך ביותר בגולן. אורכו כ-35 ק"מ מאיזור עין זיון ועד לשפכו בבקעת הבטיחה. ב20- הק"מ התחתונים זרימת המים איתנה ובעונת הגשמים יש גם בחלקו העליון של הנחל זרימה איטית ורדודה. הבדווים, תושביו הקודמים של האיזור דימו את נחל זויתן העליון לתעלת השקייה שנחפרה בשנוח מישורי ולכן כינו אותו מסיל (סיל - תעלה בערבית). מכביש קצרין ואילך מתחיל הנחל ליצור ערוץ ההולך ומעמיק ברדתו לכיוון הכנרת ובמקומות מסויימים גובה מצוקיו הוא כ100- מטר. לאחר מפגש הנחלים זויתן-משושים הולך הנחל ומרחיב את אפיקו עד להישפכו לבקעת הבטיחה. באיזור ההיקוות של נחל משושים נובעים כ40- מעיינות, ב30- מהם שופעים מימיו כל השנה והשאר חרבים בקיץ. ניתן לזהות את נביעת המעיינות על פי חישות הקנים המתפתחים סביבם. אחרי הליכה בת כחצי שעה בדרך העפר שלאורך נחל המשושים נגיע אל שלט המורה לנו על השביל שיורידנו אל בריכת המשושים. בתום ירידה בת 10 דקות תתגלה לעיננו במלוא הדרה בריכת המשושים (4).

 

בריכת המשושים היא מן התופעות הגיאולוגיות היפות ביותר. זוהי בריכה טבעית שקירותיה בנויים שורות עמודי בזלת מצולעים. מספר הצלעות בעמודים הוא בין ארבע לשבע, ולמעלה מ-60 מן המצולעים הם משושים. נופי משושי בזלת אפשר לפגוש במקומות נוספים בגולן אך אין ספק שכאן מתגלית התופעה במלוא תפארתה. המים הנכנסים אל בריכת המשושים במפל יפה, חתרו בקיר המזרחי של הבריכה, גדעו את עמודי המשושים בבסיסם והותירו אותם תלויים כגגון מעל שולי הבריכה. השטפונות החליקו ושייפו את המגלש היורד אל הבריכה והוא נראה כריצוף דמוי חלת דבש. בעומדנו משתאים מיפי הבריכה עולה השאלה בדבר הגורמים להיווצרות המשושים בבריכת המשושים. נראה שהגורם הוא התקררות של הלבה הזורמת בתנאים שקטים תוך היסדקות. הלבה הזורמת מהר הגעש היא בד"כ בטמפרטורה של כ1000- מעלות. תוך כדי זרימה הולכת הלבה ומתקררת. כאשר הטמפרטורה מגיעה לכ500- מעלות הופך החומר צמיג מדי, מפסיק לזרום ומתקרר במקומו.

 

תחילתו של נחל המשושים ליד היישוב עין זיוון
ככל חומר אחר בנובע גם הלבה מתכווצת תוך התקררותה והצורה "הנוחה" ביותר היא צורת העיגול המושלם. אבל לאור העובדה שגלילים לא יכולים להיווצר בגלל החללים שיווצרו ביניהם, "מחפש" לו הטבע את הצורה הקרובה ביותר לעיגול - המצולע רב הצלעות. מכל המצולעים יש שלש צורות גיאומטריות בלבד.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
דליה ברמה דליה ברמה
בקתת עץ מקסימה בסטייל כפרי בקיבוץ אל-רום אל רום 053-9383735
האחוזה האחוזה
סוויטות מפוארות מול נוף קסום חד נס 053-6113104
מצפה החרמון מצפה החרמון
בקתות עץ מעוצבות ומרווחות אל מול נוף החרמון! מסעדה 053-4264939
בקתות קסם בלבן בקתות קסם בלבן
בקתות עץ מפנקות עם בריכה פרטית לכל בקתה וסוויטה מרווחת אניעם 053-6114197
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו