facebook instagram tiktok linkedin

טיול משפחתי בדרום רמת הגולן

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
רמת הגולן
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
הטיול מורכב ברובו מנסיעה ברכב פרטי על כבישי אספלט ודרכי עפר נוחות בדרום רמת הגולן. הטיול משלב גם קטעי הליכה קצרים של מספר דקות, תצפיות נוף וביקורים באתרים רבי-חשיבות בהיסטוריה של הגולן.
דרגת קושי:קל עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולי מים טיולים למשפחה מסלול מעגלי

המסלול

טיולנו מורכב ברובו מנסיעה ברכב פרטי על כבישי אספלט ודרכי עפר נוחות בדרום רמת הגולן. הטיול משלב גם קטעי הליכה קצרים של מספר דקות, תצפיות נוף וביקורים באתרים רבי-חשיבות בהיסטוריה של הגולן. הטיול הרכוב והביקור בכל האתרים נמשך יום שלם, אך ניתן לפסוח על אתרים אחדים ולקצר את משך הטיול בהתאם. סיורנו בדרום הגולן מתחיל בחציית הירדן לציידו המזרחי על גבי גשר אריק. זהו הגשר הדרומי ביותר מבין גשרי הירדן שמצפון לכינרת. הגשר נקרא על שמו של סא"ל אריק שמיר, שנפל במקום. דרך הגישה הנוחה ביותר לגשר אריק היא מכביש 87 מצומת כפר נחום מזרחה. אנו ממשיכים בכביש מס'' 87 מימיננו משתרעת בקעת הבטייחה אליה מתנקזים כל נחלי מרכז הגולן - נחל דליות, נחל יהודיה ונחל משושים, הכולל את נחל זוויתן - לפני הישפכם לכינרת. 5.2 ק"מ מזרחה לגשר אריק נפנה ימינה בצומת יהודיה אל הכביש העובר לכל אורך הכינרת מצידה המזרחי עד לצומת צמח (בכביש מס'' 29). כביש זה הוא רחב ונוח לנהיגה. נמשיך להקיף איתו את הכינרת מצידה הצפוני-מזרחי. בדרכנו נעבור את הפנייה למושב מעלה גמלא, את הפנייה למושב רמות ולאחר מכן את החופים המזרחיים של הכינרת: חוף דוגית, חוף כינר וחוף גולן. כשמד-הדרך במכוניתנו יראה 10 ק"מ מצומת יהודיה נגיע לצומת כורסי. נפנה בצומת זו שמאלה ונחנה את רכבנו במגרש חניה הנמצא מימין לדרך. כאן נעשה אתנחתא קלה, נרכוש כרטיסי כניסה ונבקר באתר העתיקות של כורסי. במרכז האתר ניצבים מנזר וכנסיה מוקפים בחומה. הללו הוקמו באמצע המאה החמישית לספירה והיו בשימוש הנוצרים עד לתחילת המאה השמינית. בתקופה מאוחרת יותר היו המבנים בידי ערבים שהתיישבו באזור והשתמשו בשרידים לצורך מגורים או כמחסנים.

בקורשי או כורסי הקדומה אירע, לפי הברית החדשה, "נס החזירים" שבמהלכו העביר ישו עת-ים שהיו בגופו של רועה אל תוך חזירים שרעו בהר, ואלו ירדו במרוצה במורד אל תוך הכינרת וטבעו במימיה. לאחר התרשמותנו מהכנסייה המבוצרת נוכל לחגור שוב את חגורת הבטיחות ולהתחיל את הטיפוס על מורדותיו המערביים של הגולן. אנחנו נעים עתה בפיתוליו של כביש מס'' 789 הסלול לאורכו של נחל סמק. נשים לב לעובדה שנחל רחב-מימדיס זה, בדומה לנחלים אחרים בדרום הגולן, חתור ברובו בסלעי משקע לבנים בוהקים ורק בחלקו העליון מבצבצים סלעי הבזלת השחורים. סלעי המשקע שקדמו לסלעי הבזלת מתרוממים כאן - בשולי רמת הגולן - לגובה רב, והבזלת רק בקושי מכסה אותם.

אנחנו ממשיכים להגביה בפיתולי הכביש. לאחר הק"מ ה-11 בסיומו של פיתול רחב בכביש ומול כניסה למפעל בטחוני, נפנה מבטינו לצידו הימני של הכביש שם ניצב שלט סימון המורה על מסלול הליכה ל-"קרן עין גב". נחנה את רכבנו ליד השלט ונרד ברגל לדרך עפר היוצאת ממנו לכיוון מערב, לשם תצפית על בקעת כנרות. אם הצטיידנו מראש במשקפת - זה הזמן לעשות בה שימוש. לפנינו הליכה בת 10 דקות על דרך מישורית ו נוחה, מאכר של גדר בקר והנה אנחנו על שפת המצוק המערבי של הגולן. זה המקום להתמקם על סלע בזלת וליהנות מהנוף עוצר הנשימה המתגלה מתחת לרגלינו: הבקעה הגדולה שבמרכזה נמצאת הכינרת היא למעשה "בור" שנוצר בקו השבר הסורי-אפריקני. ממזרח לכינרת, במקום בו אנו יושבים, מתחילים מצוקי הגולן הנמשכים צפונה עד לקו האופק. במערב - הרי הגליל; משמאל - הגליל התחתון ובמורדותיו המזרחיים העיר טבריה, ומימין - רכסי הגליל העליון. בנוסף לנוף הדומם נוכל להתפעל כאן גם מהנוף החי. בעזרת קצת מזל ועיניים חדות נוכל לצפות בצבאים המלחכים עשב במורדות שלרגלינו ובעופות דורסים אשר דואים על גושי אוויר שמגיעים ממערב ומטפסים על מורדות הגולן.

לאחר דקות של מנוחה והתבוננות בנוף נוכל לחזור למכוניתנו נמשיך לנסוע עד לצומת אפיק, כשבדרך חולפים על פנינו לאורך קטע נסיעה קצר, חמישה יישובים: המרכז האזורי בני יהודה, המושבים גבעת יואב ונאות גולן והקיבוצים גשור ואפיק. מספר גדול של יישובים חקלאים על פני שטח מצומצם - רמז לטיבה של אדמת דרום הגולן ולניצולה על-ידי האדם. אנחנו בצומת אפיק ומכאן נפנה שמאלה על כביש מס'' 98 המוביל אותנו על פני מישורי בזלת שטוחים. אין ספק שהטבע עשה כאן עבודה מדויקת להפליא, והלבה שיצאה ממעבה האדמה לפני אלפי שנים.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
נבו ברמה נבו ברמה
בית אירוח מקסים המשקיף לנופי רמת הגולן שעל 053-9415034
קסם בגולן קסם בגולן
מתחם נופש כפרי עם בריכה מחוממת ומקורה מול נוף הכנרת הקסום חד נס 053-9425816
יהלום לבן בחרמון - White Diamond יהלום לבן בחרמון - White Diamond
במרחק קצר מאתר החרמון, מלון בוטיק אורבני לזוגות ולמשפחות עם א.בוקר ובריכה מחוממת מג'דל שמס 053-9387310
פנינה בגולן פנינה בגולן
ברוכים הבאים לפנינה בגולן - הממלכה הקסומה חד נס 050-8087545
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס