facebook instagram tiktok linkedin

מסע במים: מעיינות ברמות מנשה

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
נגב
writer כתיבה וצילום: יותם יעקובסון
מסע בעקבות המים, במרחב ובזמן: ממעיינות רמות מנשה, דרך תעלות הניקוז, עד לחולות קיסריה מסלול קל, מתאים לכל המשפחה. דילוג ברכב בין כמה נקודות.
דרגת קושי:קלה עונה מומלצת:קיץ, אביב, סתיו משך טיול:עד חצי יום
טיולי מים טיולים למשפחה טיולים לילדים

מסע בעקבות המים, במרחב ובזמן: ממעיינות רמות מנשה, דרך תעלות הניקוז, עד לחולות קיסריה.

מסלול קל, מתאים לכל המשפחה. דילוג ברכב בין כמה נקודות. מי המעיינות של רמות מנשה תמיד היו חשובים למשק המים בארץ. לפני אלפיים שנה העבירו אותם הרומים באמות מים לקיסריה, והיום אנו אוספים את מימיהם לתעלות כדי להעשיר בהם את מאגר מי התהום של אזור החוף. מכביש 652 בין פרדס חנה לבנימינה נפנה מזרחה בצומת עדה לכביש 653 . לפני הכניסה לגבעת עדה נפנה שמאלה בעקבות השילוט לעבר עמיקם ואביאל (המהווים יחד עם גבעת ניל"י את מועצה אזורית אלונה הקטנה ביותר הארץ). ניסע לאורך ערוץ נחל התנינים ונחלוף על פני שתי הכניסות לאביאל. כשלושה קילומטרים אחרי הפניה השניה נגיע אל אתר "מימי קדם" הנמצא משמאל לדרך.

באתר "מימי קדם" (שהכניסה אליו בתשלום) נוכל לראות סרטון קצר ולהיכנס לנקבות הרומיות הארוכות. הנקבות אספו את מי התהום והטו אותם אל האמה הארוכה שהובילה אותם לעיר קיסריה. נחזור לרכבים ונשוב בדרך בה באנו. כעבור שני קילומטרים ניראה דרך עפר פונה ימינה ומובילה למחשוף סלע לבן. זוהי תחנתנו השניה. לאורך מחשוף הסלע נמשכים קו הפירים העתיק והנקבה, אלא שכאן לא נערכו חפירות וניקוי מסחף והטיול אפשרי בזחילה במים בלבד. בנקודה זו מתחיל מפעל המים המודרני של נחלי מנשה.

הסכר על נחל התנינים מטה את מי השטפונות בחורף אל תעלת מים רחבה. סכרים דומים נמצאים על כל הנחלים הגדולים המנקזים את רמות מנשה מערבה (נחל אלונה, עדה, ברקן ומשמרות, שבכולם זורמים המים זרימה חלקית בחורף). כל הסכרים מטים את המים לתעלה מאספת אשר מוליכה את המים אל מאגרי מנשה ממזרח לפרדס חנה. כדי להגיע אליהם נחזור לרכבים וניסע לצומת עדה. נפנה שמאלה לכיוון פרדס חנה. נפנה שמאלה לכיוון פרדס חנה וימינה בדרך הים (כביש מס''651 ). כעבור כשלושה קילומטרים וחצי, לאחר שנחלוף על פני אזור התעשייה של קיסריה, נחנה בתחילת דרך עפר הנמצאת מצד ימין. נמשיך ברגל אל מאגרי המים. באזור חולי זה מסתיימת התעלה. מימיה מוזרמים אל החולות ושוקעים באיטיות. כך מועשרים מי התהום של אזור החוף במים שאחרת היו אובדים. הערה: יש להצטייד בבגדי הליכה במים, בסנדלים למים ובפנסים.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
אחוזת דן אחוזת דן
מתחם סוויטות מעוצב לזוגות בלבד תלמי בילו 053-4250387
לב הכפר לב הכפר
אירוח זוגי ומפנק במתחם כפרי ומבודד תלמי בילו 053-9418876
אירוח פאר אירוח פאר
דירת נופש עם נוף מדברי משגע אשלים 053-8095996
לה ריאד מימי - Mimi Le Riad לה ריאד מימי - Mimi Le Riad
בית אירוח בעיצוב מרוקאי ייחודי ואותנטי לאירועי בוטיק באר שבע 053-4872519
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס