facebook instagram tiktok linkedin

נוף כרמי זיתים

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
גליל מערבי
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
אל ארץ הזיתים של הגליל המערבי. נראה את שדות עצי הזיתים השופעים, את מבצר יחיעם וההיסטוריה המרתקת שלו, חורש נפלא, רענן וקריר, שיעטוף אתכם לרגע וישכיח מכם את העולם שבחוץ.
דרגת קושי:משפחתי משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה

המסלול:

הזית הוא אחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל. הזית נערץ תמיד בשל תפארתו, רעננות עליו, חוסן שריריו. הוא אף שימש משל ונושא לאגדות רבות.

אם ברצונכם ליהנות מנוף של כרמי זיתים עתיקים סעו דרך כביש מס'' 70, המחבר את צומת יסיף עם צומת כברי דרך כפר יאסיף. בצומת כברי פנו מזרחה לכביש מס'' 89. לאחר כ- 2.5 ק"מ, בצומת געתון, תראו שילוט לדרום-מזרח, ליחיעם. הכביש הצר מתפתל בנוף של צמחייה ירוקה מעל ולעיתים בצמוד לאפיקו של נחל געתון. לאחר כ -3 ק"מ פנו דרומה לקיבוץ יחיעם ולמבצר.

גן לאומי מבצר יחיעם נמצא בתוך קיבוץ יחיעם. בחזית המבצר חניה רחבה. עלו לשוטט במבצר, השרידים מרשימים מאד. את המבצר הקימו, כנראה, הצלבנים כנקודת משמר במאה ה- 12 לצד הדרך שחיברה בין עכו לתבנין שבלבנון, שמו היה מצודת ג''דין. המצודה הצלבנית נמסרה למסדר גרמני עשיר, הוא מסדר הטבטונים, שמרכזו היה במעיליא הקרובה או בשמה הצלבני "שטו דה רוא". ב 1265- הרס הסולטן הממלוכי ביברס את המבצר, לכן נותרו מעט שרידים צלבניים שלמים במקום. באמצע המאה ה -18 כבש המנהיג הבדואי ד''הר אל-עומר את האזור והקים כאן את אחד ממעוזי שלטונו. היכנסו דרך שער המבצר ושוטטו בו להנאתכם. ניתן לעלות לתצפית מרהיבה על הנוף מהמגדל המזרחי הבולט, לבקר במסגד או בבית המרחץ הצנוע או באולמות המקורים והגבוהים.

את סיפורו של המבצר בתקופת מלחמת השחרור תוכלו לשמוע בסרטון אור-קולי המוקרן באתר. הסרט מתאר בצורה מרגשת את סיפורם של אנשי יחיעם והלוחמים במבצר ובגליל המערבי ערב הקמת המדינה. עדות לקרבות שהתרחשו כאן בזמן המלחמה תוכלו לראות במסלול הטבעתי שהוכשר סביב המצודה - עמדות קשר ותצפית, עמדות ירי, אזור פינוי הפצועים ועוד.

חיזרו אל מגרש החניה והתארגנו למסלול הליכה של כשעתיים-שלוש בשמורת טבע נחל יחיעם. יש לדאוג לרכב שימתין בישוב כליל כדי לאסוף אתכם בסיום המסלול. יש לחזור לכביש 70 ולפנות כ- 3 ק"מ מדרום לצומת כברי לכיוון הישובים ג''ת וינוח. הפניה הראשונה שמאלה היא לישוב כליל (אין שילוט לישוב). הפניה הבאה שמאלה (צפונה) לדרך עפר טובה תוליך אתכם בסופה למגרש חניה קטן, שם תשאירו את הרכב כדי להגיע אליו בסיום הטיול. הירידה לנחל יחיעם היא מהקצה הדרומי של מגרש החניה של המבצר. המבלול כולו מסומן בסימון שבילים ירוק ואורכו כ -3 ק"מ. זהו אחד מהמסלולים הפחות מטויילים ומהיפים באזור.
הנחל הוא בתחום שמורת טבע מוכרזת, המשתרעת על שטח של כ- 1300 דונם. זהו נחל אכזב, אך בהחלט מהנה לטיול. הירידה עד לאפיק הינה תלולה ועל כן יש לנהוג בזהירות מרבית. הנוף המדהים של החורש הפרוש לפניכם ישכיח מלבכם כל רצון לקטר על הירידה התלולה. אם יתמזל מזלכם אולי תבחינו בשפני סלע מתחממים בשמש. בתחתי המדרון, ממש באפיק, תקבל את פניכם קרירות נפלאה, כאן סגר החרש על אור היום. בחורש המפותח והעשיר שולטים עצי אלון, אלה, ער-אציל ומגוון של מטפסים. התקדמו מערבה לאורך האפיק. צל ולחות ילוו אתכם. פרחי הלוטם הלבנים-וורודים ומקומטים-משהו צובעים את הנחל בשלל גוונים. בולטים במיוחד הצמחים קידה ואחירותם, המגוונים את הטבע בצהוב עז.

במהלך התקדמותכם מערבה מתרחב ערוץ הנחל ואופיו משתנה. האפיק פתוח יותר והחורש מפנה את מקומו לשטחים חקלאיים, כמובן של עצי זית ירוקים. אלו אותם הזיתים שהזכרנו, אך ניטעו בשנים האחרונות ע"י תושבי כליל. בימינו גידול הזית כענף חקלאי חשוב רווח בעיקר אצל הפלחים הערבים הקשורים מאד לזית. לעץ ולפרי שימושים רבים. אפילו לפסולת הזיתים הנותרת לאחר עצירת השמן יש שימושים. הזית מסמל גם את השלום. זה הזמן לנוח בצל אחד מעצי הזית ולתפוס קצת שלווה לפני שנסיים את המסלול. עוד הפתעה מחכה לנו ליד הזיתים, בית שצץ לו משום מקום, בית יחיד, ואחרי מרחק מה בית נוסף. כליל הוא ישוב אקולוגי שנוסד בסוף שנות ה- 70 . הבתים הוקמו על חלקות פרטיות והם מיוחדים במראם ובאופי המתיישבים כאן. השביל המסומן מגיע למגרש חניה כורכרי וממנו נמשכת דרך לצד כרמי זיתים עתיקים. בסיומה מתחברת הדרך לכביש הגישה לישוב.
    

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
וילה עדי ריזורט וילה עדי ריזורט
חופשה בלתי נשכחת בוילה מושקעת מול נוף הררי מקסים פקיעין חדשה 053-9426010
מלון מטיילים אילון מלון מטיילים אילון
מלון מקסים ומאובזר לאירוח משפחות וזוגות אילון
וילה מול השקיעה וילה מול השקיעה
וילה מדהימה עם בריכה מחוממת ומקורה ירכא 053-6853288
מלון מטיילים גשר הזיו מלון מטיילים גשר הזיו
חדרי אירוח המעוצבים בסגנון כפרי - יווני גשר הזיו
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס