facebook instagram tiktok linkedin

נחל מערות - מסלול טיול בשמורת נחל מערות

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
מחוז חיפה
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
גם אדם קדמון, גם נחל מקסים, גם עושר בוטני וגם ים של פריחות: שמורת נחל מערות מספקות אל כל אלו, לצד תצפיות נוף נהדרות לעבר מישור החוף והכרמל.
עונה מומלצת:כל העונות משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה טיולים לילדים מסלול מעגלי טיולי פריחה

גם אדם קדמון, גם נחל מקסים, גם עושר בוטני וגם ים של פריחות: שמורת נחל מערות מספקות אל כל אלו, לצד תצפיות נוף נהדרות לעבר מישור החוף והכרמל

הגעה נחל מערות - 

תחילת המסלול בשמורת נחל מערות. מכביש 4 (תל אביב-חיפה הישן), כ-8 ק"מ מצפון לצומת פורדייס, ובהתאם לשילוט.

הטיול הזה, המתאפיין בשפע של נופים ירוקים וטבע המקיף אתכם מכל עבר, מתחיל דווקא בעבר הרחוק. המאוד רחוק. למעשה, כבר בימיו של האדם הקדמון, שרמזים שהוא הותיר אחריו תוכלו למצוא היום, והרבה. במילים אחרות, לפני שאתם חוקרים לעומק את נבכי נחל מערות היפה, בקרו במתחם המכונה "מערות האדם הקדמון", המצוי בגדה הדרומית של הנחל.

נחל מערות. צלם: איל שפירא

 

במערות הללו התגלו עדויות רבות, מסקרנות ומגוונות למדי לרצף יישובי שנמשך כמיליון שנה – מה שנחשב שתופעה יוצאת דופן, גם במונחים עולמיים. זו גם הסיבה שבקיץ 2012, הוכרזה השמורה אתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

לאחר שנכנסים בשערי השמורה מקבלים דפדפת מידע מפורטת עם מפת האזור. עלו איתה אל המערות, עניין של כמה מאות מטרים בסך הכל. באחת מהן יש תצוגת כלים וממצאים מרשימה, בשנייה ממתינות לכם דמויות של משפחה קדמונית העוסקת במלאכות שונות (הילדים יאהבו את זה...), ובמערה נוספת מוקרן מעת לעת סרט המספר על הגיאולוגיה וההיסטוריה של האזור. גם אם לא מוקרן כאן מאומה בזמן הביקור שלכם, שווה להיכנס לעומק המערה, עניין של כמעט מאה מטרים, ולהתרשם מהאפלוליות הנעימה (אין צורך בפנסים, בזכות תאורה עדינה שהותקנה פה).

כעת, אחרי המפגש עם העבר, הגיע הזמן לחבור לשביל הטיול הכחול, המצוי בקטע זה למרגלות המערות ולמעשה מקיף את שמורת נחל מערות כולה. הישארו עמו לאורך הטיול כולו.

נחל מערות מתחתר באזור הכרמל לאורך של כ-13 ק"מ, ואגב כך מספק יופי של דרמטיים ועושר בוטני. ככל שהשביל שלכם מטפס מעלה, כך נפתח הנוף אל עבר מרחבי מישור החוף ורכסי הכרמל., וגם אל יישובים קרובים יותר לשמורה, בהם גבע כרמל ועין כרמל (האחרון שווה ביקור קינוח חביב, בזכות גן פסלי בזלת שהוקם בו). מכאן גם נראה היטב אזור עתלית, שמורת דור-הבונים ועוד.

ההליכה נערכת בחורש ים תיכוני קלאסי – אלונים ואלות, ובהמשך הדרך אלו מפנים את מקומם לטובת עצי אורן. השינוי הבוטני נובע בשל השינוי בתנאי הקרקע והמסלע, שהופך, בין השאר, מגיר לקירטון. ובכלל, כדאי לדעת כי האזור כולו היה מכוסה בימים קדומים בים, וזו הסיבה שבחלקו המערבי של המסלול מופיעים לעין אינספור מאובנים קטנים. צריך רק להשפיל מבט ולגלות אותם (שימו לב: מדובר בערך טבע מוגן). לצד האורנים, וגם חרובים הצצים פה ושם, תמצאו גם לא מעט צמחי מרפא ותבלין המשגשגים לצד הנחל.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
סוויטות פלינה סוויטות פלינה
סוויטות יוקרתיות לזוגות עם בריכה פרטית, ילדים מגיל 14 בלבד גני יוחנן 053-5955954
סוויטות חופים ליד הים סוויטות חופים ליד הים
סוויטות מפנקות ליד חוף הים של הרצליה. לחופשה זוגית או משפחתית. הרצליה פיתוח 053-9425265
נווה בר נווה בר
חופשה זוגית באווירה כפרית ופסטורלית נווה מבטח 053-9425297
קולורס סוויטס קולורס סוויטס
מתחם סוויטות לזוגות במרחק נגיעה מטיילת נתניה נתניה 053-4567229
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס