facebook instagram tiktok linkedin

בית עיתאב ונחל מערה

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
ירושלים והסביבה
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
המסלול הארוך והיפה הזה, החולף בשמורת נחל דולב, יפגיש אתכם עם ואדיות ציוריים, בוסתנים עשירים, חורש ירוק, מבנה צלבני נושן וגם מערה אדירה המשמשת בית להמוני עטלפים.
עונה מומלצת:חורף, אביב, סתיו משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה טיולים לילדים טיולי פריחה

המסלול הארוך והיפה הזה, החולף בשמורת נחל דולב, יפגיש אתכם עם ואדיות ציוריים, בוסתנים עשירים, חורש ירוק, מבנה צלבני נושן וגם מערה אדירה המשמשת בית להמוני עטלפים

הגעה אלבית עיתאב ונחל מערה

נקודת ההתחלה תהיה בחניון נס הרים, מזרחית לבית שמש (הגעה מכביש מספר 3866). החניון שוכן כמה מאות מטרים צפונית-מערבית לצומת נס הרים. רכב האיסוף ימתין ב"חניון מערת התאומים" המאולתר (הגעה מכביש מספר 3855, לא הרחק מהיישוב זנוח – יש שילוט לצד הכביש).

רק טוב ייצא לכם מהמסלול הכל-כך מגוון הזה, החולף בשמורת דולב שבהרי ירושלים. יש פה הכל מהכל במרחק פסיעה מהמרכז: נופים שנראים כאילו נלקחו הישר מסצנות מקראיות, מצודה צלבנית גדושה בהשראה, מעיינות נסתרים מן העין, ושיא השיאים: מערה אפלולית ורחבת ידיים שאינספור עטלפים הפכו אותה לביתם. תהיו חייבים להודות שאין צורך ביותר מכך כדי ליצור לעצמכם יופי של יום כיף בטבע.

תחילת הטיול בחניון נס הרים, שנהפך עם השנים לתחנת חובה עבור המוני מטיילים ורוכבי אופניים. יש בו בית קפה חביב ובעיקר – תחנת מידע למטיילים, שבה שלל הצעות לטיולים ודפדפות מידע רלוונטיות.

 

 צלם: איל שפירא

לאחר שהצטיידתם כראוי במידע ובקפאין, חצו את הכביש שדרכו הגעתם לחניון (3866), צעדו מעט צפונה במשך דקה וחצי, ובעת שצץ מולכם סימון שבילים בצבע אדום, התמסרו לו ורדו עמו מהכביש לעבר הטבע המזוקק. בתוך זמן קצר יקיפו אתכם בוסתנים, וגם ואדי יפה שישמש רקע הולם. זאת לצד עצי חורש "קלאסיים", בהם אלונים, אלות וחרובים שלצדם עצי אורן הכרחיים.

השביל יוריד אתכם בעדנה, במגמת ירידה קלילה, אל מתחם ירוק באופן דומיננטי במיוחד. הגוון העמוק הזה יסמן לכם על מעיין שנובע פה – עין עיתאב שמו. לא פשוט למצוא אותו, אבל החיפוש עצמו מהנה למדי, מאחר שהכל פה ירוק, ריחני וגדוש בעצי בוסתן. אם הגעתם בימי הקיץ, עצים אלו גם יפנקו אתכם בפירותיהם העסיסיים. לא הרחק ממקור הנביעה תמצאו (שוב, יש לחפש היטב) מערת קולומבריום זעירה, ששימשה ככל הנראה לגידול יונים בעת העתיקה.

כ-1.5 ק"מ מתחילת ההליכה, עדיין על השביל האדום, מתחילים לטפס מעלה. עוד 5 או 10 דקות, ומראש הגבעה שאליה טיפסתם מתגלה מבנה שידע ימים יפים יותר, אבל עדיין – מצליח לעורר השראה, בעיקר בזכות קשתות האבן היפות שלו. מדובר בחורבת בית עיתאב.

צלם: איל שפירא

ימי תהילתו של המבנה היו במאה ה-12, בעת ששימש מצודה צלבנית שהשקיפה על האזור כולו. ממש כמו היום. מכאן, במיוחד בימים יפים, נראים היטב מישור החוף, מרחבי השפלה, הרי ירושלים ועוד ועוד. 

ממשיכים עם השביל, לצד משטחי סלע גדולים, שטוחים ובוהקים. באביב הכל כאן נצבע בכל צבעי הקשת, בזכות פריחות של צמחי הבר. גם לפני כן, יופיעו פה נרקיסים, רקפות וכלניות. כעת אתם כבר קרובים לנחל מערה, המהווה יובל של נחל שורק. שימו לב לעמוד חשמל גדול הנטוע לצד הדרך. כאשר תגיעו אליו, פנו שמאלה, אל עין סיפלה (בחלק מהמפות והספרים הוא קרוי גם עין סופלה). זהו מעיין סודי עוד יותר מהמעיין הקודם, והוא נובע בנקיק חבוי, למרגלותיו של אחד מעצי האלון הכי קשישים והכי מפוארים שפגשתם מזה זמן רב. זה גם המקום לפתוח פק"ל קפה וליהנות מנוף הוואדי שמולכם.

השביל האדום ממשיך ויורד אל הנחל, עניין של כ-350 מטרים עד להגעה אל עומק הערוץ. כאן ימתין לכם חורש צפוף, שלצדו תלכו בשלושת הקילומטרים הבאים. 

אחרי כמה מפלוני סלע מרגשים (אל תוותרו: נסו לגלוש בהם בישיבה או בחצי שכיבה!), מגיעים אל מערת התאומים, שפתחה מצוי כמה מטרים מעל פני השטח, בגדה הצפונית של נחל מערה. בימי האביב והקיץ ניתן להיכנס פנימה, להדליק את הפנס, לרדת לעומק המערה בשבילים ולצד המעקות, ולנוע באיטיות לצד המוני עטלפים המתגוררים כאן. אם תגיעו עד לסופה של המערה, תגלו בה נביעת מים קטנה שנשפכת לבריכה זעירה. 

כעת, לאחר שיוצאים שוב אל האור הגדול שבחוץ, ממשיכים בשביל שלכם עד לסיומו של המסלול, שיופיע בעוד 20-30 דקות.

 

 

 

 

 

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
קסם בהר קסם בהר
חופשה קסומה במושב הציורי נס הרים נס הרים 053-9386076
מלון לוגוס בהרים יד השמונה מלון לוגוס בהרים יד השמונה
חדרי אירוח בסגנון סקנדינבי ובאווירה קסומה יד השמונה 053-9386074
מג'יק סוויט מג'יק סוויט
סוויטה קסומה בהרי יהודה - לאירוח רומנטי לזוגות! נווה אילן 053-7930975
מול ציון מול ציון
אירוח מלא בפינוקים ושלווה לזוגות בלבד עם ג'קוזי מפנק מול נופים של הר ציון ירושלים 053-2326757
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס