facebook instagram tiktok linkedin

מכתש רמון: ממצפה רמון ל"מנסרה" - מסלול טיול

חיפוש חדש לפי אזור

סינון לפי אזור

נקה

בחר אזור

+ -
נגב
writer כתיבה וצילום: מערכת האתר
הנה הזדמנות מצוינת לחוות את מכתש רמון בדרך קצת אחרת: ירידה תלולה ממצפה רמון אל לב המכתש, אגב תצפיות נוף וגילוי תופעות גיאולוגיות מסקרנות.
עונה מומלצת:חורף, אביב, סתיו משך טיול:עד חצי יום
טיולים למשפחה טיולים לילדים טיולי זריחה

הערות על טיול במכתש רמון:

המסלול אינו קשה מדי, אך הוא ארוך למדי ואינו מוצל. ככזה, הוא מתאים לילדים מגיל 12 ומעלה. בימים חמים, יש לצאת השכם בבוקר ולהצטייד בהרבה מים. מפת סימון שבילים: מס'' 18 – מערב מכתש רמון.

הנה הזדמנות מצוינת לחוות את מכתש רמון בדרך קצת אחרת: ירידה תלולה ממצפה רמון אל לב המכתש, א\ב תצפיות נוף וגילוי תופעות גיאולוגיות מסקרנות

הגעה אל מכתש רמון:

נכנסים למצפה רמון מכביש 40, ובכיכר השנייה פונים ימינה ונוסעים לפי השילוט המוביל אל מרכז המבקרים מכתש רמון. מחנים במגרש החנייה הצמוד. רכב האיסוף ימתין בחניון הקטן של "המנסרה" (הקרוי גם "הנגרייה") בלב המכתש, לצד כביש 40 (פניה ימינה מהכביש הראשי, לפי השילוט).

 מצפה רמון צלם: איל שפירא

מורי דרך רבים אוהבים להתחיל טיולים בתצפית נוף, וכך יקרה גם הפעם. זה טוב בשביל האוריינטציה, אבל בעיקר בגלל שהנוף הניבט מנקודת ההתחלה של המסלול באמת מדהים. 

ברוכים הבאים אל אחד המכתשים היפים מסוגם בעולם – מכתש רמון. המכתש, מסוג "מכתש ארוזי" (מלשון ארוזיה, שחיקה), הוא ככל הנראה הגדול מסוגו בעולם כולו. כיצד הוא נוצר? רוב החוקרים סבורים כי לפני עידן ועידנים, מה שנראה כיום מכתש היה למעשה הר גבוה העשוי מסלע רך יחסית, בתהליך ממושך של שחיקה, קרס ראש ההר אל תוך עצמו, והפך למכתש. 

כך או אחרת, מכתש רמון נמתח לאורך מרבי של כ-40 ק"מ ורוחב מרבי של כמעט 10 ק"מ, כאשר עומקו המקסימלי עומד על קצת יותר מ-300 מטרים. אבל אל תתנו למראה המדברי הצחיח להטעות אתכם – מדובר בכר פעילות נרחב לשפע של בעלי חיים – מזוחלים ועופות דורסים ועד יעלים, זאבים, תנים וצבועים. למעשה, אם תערכו את הטיול הזה ממש מוקדם בבוקר, יש סיכוי טוב שתבחינו ברבים מהם.

 

תחילת הטיול היא כאמור לצד "מרכז המבקרים מכתש רמון", על שפת המצוק הגבוה. אם יש לכם זמן, מומלץ מאוד להיכנס פנימה (הכניסה בתשלום). לאחר תקופת שיפוצים ממושכת למדי, המרכז נפתח מחדש לקהל במתכונת משופרת בתחילת שנת 2013. הכניסה תוביל אתכם אל מבנה מבואה חדש, וממנו למעבר החצוב בסלע שמתחת לפני הקרקע. המרכז מנציח את זכרו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון, ובתצוגה משולבות נקודות ציון מחייו, לצד ערכי הנוף והגיאולוגיה המגוונים של מכתש רמון בצילומים, סרט טבע ודגמים אינטראקטיביים המופעלים על ידי המבקרים (פרטים בטלפון 08-6588691).

התצפית הנערכת מאזור מרכז המבקרים מציגה היטב את מרחבי המכתש, כולל נקודות ציון מפורסמות כהר ארדון, בקעת מחמל, מעבר ערוד ובקעת ארדון. כעת אתם ניצבים על טיילת מוסדרת ומטופחת החולף על המצוק, וצועדים לכיוון מערב, עד ההגעה למרפסת תצפית נוספת, הנראית תלויה מעל התהום. זה מפחיד ומרגש בעת ובעונה אחת. פה ושם מופיעים לצד הדרך פסלים שיצרו אמנים מקומיים, וגם ספסלים מול הנוף. 

כאשר נגמרת הטיילת, מתחיל שביל טיול בעל סימון שבילים שחור ולצדו שביל טיול המסומן בירוק. הירוק הוא השביל שלכם, והוא יורד מפסגת המצוק הנישא אל עבר פנים המכתש. תוך כדי ההליכה בו, תיחשפו לתופעות גיאולוגיות שהתחוללו במכתש לאורך הדורות (מי שביקר במרכז המבקרים וגם קרא היטב את ההסברים, יידע לזהות אותן היטב בשטח). בין השאר, תפגשו פה סלעי דולומיט וגיר תלולים, וגם חלקים תלולים נוספים המאוכלסים באבני חול צבעוניות (בדומה לאלו הקיימות במכתש הגדול, רק פחות מפורסמות...). 

 מצפה רמון צלם: איל שפירא

באופן טבעי, חלק מהדרך תלולה למדי, ונדרשת זהירות רבה. התנהלות איטית תיחשב כאן תכונה מבורכת. וחוץ מזה, אין לכם לאן למהר – פשוט התענגו על הנוף, שנוטה להפתיע כל העת ולחשוף רבדים חדשים.

ואם כבר מדברים על חשיפות גיאולוגיות – הדרך תוביל אתכם אל "אתר הפריזמות" – 

מרבץ של מצולעים מבזלת – תוצר של התלכדות לבה והתמצקות מהירה שלה. בהמשך, בנקודת הסיום, תיחשפו אל אתר "המנסרה" (הקרוי גם "הנגרייה"). זוהי גבעה נמוכה ומסקרנת שמאכלסת אינספור אבני חול בצורת גזרי עץ – שוב, תוצר של פעילות געשית קדומה. הדרך שלצד התופעות הללו נערכת על גבי גשרון תלוי הסובב את הגבעה, חושף לא רק נופים מרהיבים, אלא גם הסברים גיאולוגיים.

ועם הקינוח הגיאולוגי גם מסיימים את המסלול הארוך והיפה הזה.

צימרים באזור

אולי תרצו ללון באזור
חוות נועם במדבר חוות נועם במדבר
אירוח משפחתי, חמים ואישי במצפה רמון מצפה רמון 053-8095055
גן עדן במדבר גן עדן במדבר
אירוח ישראלי-ביתי במצפה רמון מצפה רמון 053-4442272
מישר 4 Meishar מישר 4 Meishar
יחידות אירוח נעימות לחופשה זוגית או משפחתית במצפה רמון! מצפה רמון 053-6305730
לויתן במדבר לויתן במדבר
צימרים מוקפדים לזוגות ומשפחות בלב בוסתן עם עצי פרי וצמחי תבלין מצפה רמון 053-4326033
הצטרפו לקבוצת
ה-WhatsApp שלנו
למבצעים
שאסור לפספס