אדוני ראש העיר

סיפורו של זאב פרל הוא סיפורה של צפת. כבן למשפחה צפתית גאה בת 9 דורות, לא היה לו ספק מה הוא הולך לעשות עם עזיבתו את משרת ראש העיר.

writer
אדם פדר תאריך פרסום: 29/06/2009

זאב פרל בסיור בסמטאות ספא.

צפת, על שום מה

מקום מיוחד במינו, צפת. כאחת מארבע ערי הקודש (יחד עם ירושלים, חברון וטבריה),  כבירת הגליל העליון וכעיר הגבוהה ביותר בישראל, נחשבת צפת כפנינה אמיתית הצופה אל הכינרת ממזרח ועל רכס הרי מירון ממערב ולכן הפכה בירה לצימרים רבים בצפת. האווירה כאן, בזמן שמטיילים ברחובות העיר בת האלפיים שנה, קוסמית ומאגית כמעט. פלא שמי שנולד בה, לא עוזב אותה לעולם?
את זאב פרל, לשעבר ראש עריית צפת, אני תופס בעיצומו של סיור רגלי שהוא מעביר דרך קבע בעיר מולדתו. רעש הרקע של המטיילים המודרכים מפריע לשיחתינו להתנהל ברוגע ובשלווה שהעיר מחייבת ושתושביה אוהבים, ואנחנו קובעים לדבר מאוחר יותר. אם יש אמת באמרה "עץ צריך לגדול איפה שנוטעים אותו", אז במקרה של זאב, אין לו ברירה – שורשיו נטועים באדמה הצפתית בעומק של תשעה דורות.


העיר שידעה עליות ומורדות

משפחתו של פרל הגיעה לצפת במסגרת עליית החסידים, תלמידי הבעל שם טוב, בסוף המאה ה-18 . צפת, אשר הייתה מאוכלסת מאז ומתמיד בכמות כזו או אחרת של יהודים, שמחה לקלוט את מה שבעתיד יוגדר כ"תחילת היישוב האשכנזי הישן". במיוחד לאור המכות שעברו עליה – ארבה, מגיפות, מותם של החכמים המפורסמים ורעידת האדמה ההיא, ב-1759, שקיפחה את חייהם של כ-300 יהודים (שלא לדבר על להקת "זקני צפת"). לא עברו 20 שנה, ו-300 יהודים נוספים הגיעו לעיר, ביניהם בני משפחתו של פרל. אשר פעילה מאד בצפת, כבר למעלה מ-200 שנה. "אבא שלי היה מפקד האצ"ל בצפת" נזכר זאב פרל, שסיפורי משפחתו יוצרים תחושה שמדובר בנער בן 16, ולא באיש שמאחוריו הספק של חיים מרשימים מאד.


החצר של משפחת פרל

צימר "חצר צפתית" קיימת במשפחה כבר חמישה דורות. "הבית הוקם על ידי סבא רבא שלי, יואל ברשד, בבחינת יציאה מהחומות – דבר שהיה פורץ דרך באותה תקופה. הוא קנה קרקע הרחק מהרובע היהודי, העז ובנה חצר בסטייל של פריז, עם שער ברזל גדול בכניסה, אותו הוא לא שכח לקשט במגן דוד, כדי שידעו שלמרות שהוא מחוץ לחומות – מדובר בבית יהודי. היה זה בית בודד שגרר אחריו אנשים נוספים". אחוזה זו, לפני ששימשה כבית אירוח מיוחד במינו, היתה סניף בנק של הסבא רבא, בתקופה בה בנקים בישראל היו פרטיים. כיום, היא נראית כמו משהו שנלקח מציור.
שלושה חדרי שינה גדולים ומרווחים מכילים את כל הפינוקים שאתם מצפים שצימר יציע, ומופתעים כשבית בן 150 שנה מכיל – טלוויזיה עם dvd ואינטרנט אלחוטי, מטבח גדול מאד, ספרייה עשירה להנאת האורחים, חדר אמבטיה גדול עם מקלחון נפרד, פינת אוכל משפחתית ועוד. מדובר למעשה בנופש הנובע לא רק משינוי דמוגראפי הגורר אחריו שינוי אווירה אוטומטי, אלא בנופש היסטורי לכל דבר.


הגשים את החלום

המעבר ממשרד ראש העיר למשרד קבלת הקהל ב"חצר צפתית", תוך קיום קריירה של מורה דרך מדופלם, היה טבעי לזאב פרל. "היו לי כמה חלומות בחיים, כל פעם מגשימים חלום אחד. רציתי להיות קצין שריון – אז הייתי קצין שריון". פרל אף נפצע במלחמת יום כיפור. "לאחר מכן שירתתי במגזר הממשלתי 10 שנים במגוון פעילויות, ומשם קפצתי לזירה הפוליטית, כי אני אוהב את העיר שלי ורציתי לעשות למענה".
את החלום המתוק ביותר שלו, מגשים זאב פרל כעת. ניתן להרגיש זאת מההתלהבות שבה הוא מדבר על "חצר צפתית" (מן הסתם העובדה שהוא נולד וגדל בבית העתיק, מוסיפה להתלהבות הזו) ועל תפקידו כמורה דרך. "לאחר הפוליטיקה, פניתי להגשים חלום ישן שלי – ללמוד את ארץ ישראל על בוריה ולעשות קורס מורי דרך. כך אני משלב את אהבתי לארץ ישראל עם ידיעת הארץ ועם הוראה".
בנקודה זו כדאי לעמוד על יתרון נוסף ללינה בצימר "חצר צפתית" - סיורים מגוונים בצפת העתיקה - סיורי יום ולילה, סיור מזמר, סיור  קבלת שבת וסיור בעקבות משחררי צפת במלחמת השחרור, כל סיור שונה מהשני ומותאם לרצון המודרכים. "אנשים נמשכים אל צפת כמו אל מגנט, בעיקר בגלל הרוחניות שלה שהיא תוצאה של האומנים ושל המקובלים – שזו בעצם אותה רוחניות - אך הם לא מכירים אותה מספיק. אני נותן לה את העומק. אני מדבר עם הקירות – ועם מה שמאחוריהם."


בתור בית שמגדל כעת דור שישי, אין  הרבה בתים כמו צימר "לאתר הבית

אולי יעניין אתכם גם

מדורים