מים מים ביגון

אותו אגם מלכותי שפעם היה אטרקציה של ממש הפך בשנים האחרונות ממקווה מים אימתני למשהו שמזכיר במקרה הטוב שלוליות בדרום תל אביב בימים של גשם, אני מדבר על הכינרת כמובן

writer
איציק גרינוולד תאריך פרסום: 04/02/2010

בסוף השבוע שעבר, כמו בכל סוף שבוע שלישי בממוצע, התעוררתי בשבת בבוקר ולגמתי קפה במרפסת המשקיפה על אחד המקומות היפים בארץ,לפחות לדעתי ולדעת עוד כמה שאני מכיר מקיבוץ כינרת ובעצב לראות שלושית מתייבשת.
ציניות בצד, המצב של הכנרת רע, אבל – לא כל כך גרוע. לפחות לא לטענתו של משה – אביה של בת זוגתי. "מפלס הכנרת אמנם נמוך, אבל אנשים שוכחים שלפני עשור הוא היה נמוך יותר" הוא טוען ברגזנות, ואף מביע זעם על עול חדש שהתווסף לרשימת הגזרות המוטלות על ידינו מטעם הממשלה – מס הבצורת. "זה לא יאמן, שלפני עשור אף אחד לא חשב על הטלת מס כזה, ועכשיו, כשהכנרת במצב אפילו טוב יותר מאז, מטילים אותו. הכל פוליטיקה".
חשוב לציין, משה אמנם מכיר את הכנרת קרוב ל-70 שנה, ואף טוב יותר ממרבית חברי הקיבוץ בשל עברו כ-ימאי, אבל הוא לא מומחה, וזוהי דעתו בלבד.

בפרקים הקודמים של 'כנרת, הו כנרת שלי"

לטובת כל מי שלא היה כאן בכלל במהלך 2009, אספר שזו הייתה אחת השנים הפחות טובות עבור ארצנו, בכל הקשור למשקעים. על פי נתוני השירות המטאורולוגי, למעט מקומות ספורים, במרבית הארץ ירדו סביב ה-80% מכמות הגשמים הממוצעת לחורף, והממוצע הארצי עמד על 82%. במדינה בעלת אקלים אפריקני כמו ישראל, מדובר בהרבה. הרבה מאוד אפילו.

תהא הסיבה באשר תהא, ומבלי להיכנס כרגע לשאלה האם הוא מוצדק, בקיץ האחרון החליטה הממשלה להטיל על התושבים מס בצורת – שמשמעותו: צרכת יותר מים מכפי שהוקצה לך? שלם בריבית דריבית, עד אחרון מטבעותיך.

מים, מים ביגון

באופן די אבסורדי, מרבית הנפגעים לא היו דווקא העשירים, אלא בעלי הכנסות נמוכות שכל חטאם ופשעם היה שקמו בבוקר להשקות את העציץ או את הגינה, מעשה טבעי ונורמלי לכל הדעות. זה במקרה הטוב - לא מעט סיפורים נפוצו בכלי התקשורת השונים על אנשים שאפילו גינה אין להם, אבל גילו בתיבת הדואר חשבון מים ע"ס אלפי שקלים.

חוץ ממס הבצורת, החל מהראשון בינואר 2010, כולנו משלמים יותר: תעריפי המים התייקרו בשיעור של כ-25%, ובעתיד צפויים להתייקר בעוד כ-20% (ביחס למחיר ההתחלתי). עיקר הנטל, שוב, נופל בעיקר על אלו שלא יכולים להרשות לעצמם, וכנראה יחשבו פעמיים אם שווה להם להתקלח כל יום ולהגיע לעבודה נקיים ורעננים, או שאולי עדיף לעבור למקלחת בסגנון צרפתי. שהרי, בושם בדיוטי פרי עולה בממוצע כמה עשרות דולרים, ומה זה לעומת חשבון מים חודשי של אלף ש"ח?

העתיד ירוק

למרות הפסימיות העולה מדבריי, לא הכל שחור. החזאים, ובהם גם משה שמשמש כחזאי-חובב של הקיבוץ, צופים לנו עונה חורפית במיוחד. זה אולי לא כל כך נתפס, כיוון שרק בשבת האחרונה היה נעים כל כך עד כדי כך שעשרות אלפי מטיילים פקדו את שמורות הטבע, אבל הסטטיסטיקה לא משקרת.

נכון לכתיבת שורות אלו, מרבית חלקי הארץ קיבלו מנת גשמים הגבוהה מהממוצע העונתי. או בשפה פשוטה – החורף התחיל רשמית רק לפני מס' שבועות אבל כבר ברוב הארץ ירדו כמויות גשמים בלתי נתפסות. וזה עוד בלי לדבר על המיני-סערה שפקדה את הארץ בתחילת השבוע. בנוסף, הנתונים הרשמיים ממדידת הכנרת תומכים בדברים שנאמרו כאן בהתחלה: בשנת 2001 המפלס היה נמוך יותר בכמעט מטר (!!) יותר מאשר המפלס הנוכחי.

יש למה לצפות, ואני מקווה מאוד שהמערכת החורפית העזה שפוקדת אותנו בימים אלו תהיה רק ההתחלה של חורף שישכיח לכולנו ש-2009 הייתה בצורת. זו אמנם סיבה מספקת לשמור על אופטימיות, אבל עדיין, ובמיוחד בגלל שיורד גשם, חשוב להמשיך ולנסות לחסוך במים. אנחנו בכל זאת לא מדינה שופעת מים. אז בפעם הבאה שאתם יוצאים לצימר באזור הכינרת או בצפון– תחשבו על מקלחת זוגית. ככה גם תסייעו למפלס הכנרת, אבל גם, וזה לא פחות חשוב – תעלו את מפלס הרומנטיקה.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים