בעקבות ההיסטוריה

רשות העתיקות בישראל מנסה לקרב את בני הנוער למורשת ולהיסטוריה שלנו כעם יהודי בארץ ישראל ויוזמת פרוייקטים בהם בני הנוער משתתפים בחפירות ארכיאולוגיות באתרים היסטורים.

writer
איציק גרינוולד צילום: רשות העתיקות תאריך פרסום: 03/06/2010

לא מזמן יצא לי לשבת לדבר עם מישהי שבעברה הייתה במשך כמה שנים מדריכת טיולים בארץ. דיברנו קצת על איך זה להדריך טיולים בכלל ועל הארץ שלנו בפרט, והסכמנו שנינו שאחד הדברים הכי יפים שיש בארץ זהו המטען ההיסטורי שהיא נושאת עימה.

ואכן, המטען ההיסטורי בן אלפי השנים הוא מטמון שחבוי באינספור אתרי טיול בארץ. כמעט בכל מסלול הליכה מסודר בטבע תוכלו למצוא שרידים עתיקים שהשתמרו ברמה כזו או אחרת, ויש אפילו מספר גני עתיקות לאומיים מוסדרים, שקיסריה ובית שאן הם שניים מהמפורסמים מביניהם.

בתור מי שלא מסתפק בלקבל את הדברים כפי שהם, אני תמיד אוהב לצאת ולחקור עוד על מה שאני נתקל בו. זה יכול להיות הירקות שאני אוכל, הדברים שאני רואה בטלוויזיה וגם המקומות שבהם אני מבקר. כשאני חושב על זה, לא פלא שבתור ילד אחת התשובות הראשונות שלי לשאלה "מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול" הייתה "ארכיאולוג". בינתיים, אני מסתפק בלגור ולטייל בירושלים, עיר שהמילה "היסטוריה" היא השם הנרדף שלה.

להיות ארכיאולוג ליום אחד

אז אמנם אני לא ארכיאולוג, אלא רחוק מזה, אבל מסתבר שאני לא צריך לוותר לגמרי על החלום. רשות העתיקות, הגוף שאחראי מטעם המדינה על החפירות הארכיאולוגיות בארץ ועל שימור הממצאים ומבנים שמתגלים, מנסה מזה שנים לקרב את בני הנוער שלנו קצת למורשת ולעבר של העם היהודי.
אחת היוזמות היפות שנערכו בתקופה האחרונה הייתה להיות ארכיאולוג ליום אחד. בשיתוף עם עיריית יקנעם, היא יזמה בחודשים האחרונים פרויקט שבו כל תלמידי כיתה ד' בעיר השתתפו בחפירות ארכיאולוגיות בתל יקנעם, אתר היסטורי שהיווה צומת דרכים מרכזית בעבר, דרכה עברו מצביאים ואנשים היסטוריים גדולים אחרים.
חשיבות הפרויקט, לדברי תמר משה, מנהלת התכנית מטעם העירייה, היא סביב שלוש נקודות: מבחינה חינוכית, התלמידים מעשירים את הידע שלהם על ההיסטוריה של המקום; הדבר גם מחזק את הקשר שלהם אל הקהילה ואל היישוב שנמצא כאן קיום; וחוץ מזה, מגביר את תחושת האחריות הסביבתית שלהם. דרך אגב, ביום שישי שעבר (28.5) התקיים שיא הפרויקט כשכל הציבור הרחב, ולא רק התלמידים הוזמן לקחת חלק בחפירות ולקבל הסברים מפי מומחי רשות העתיקות על הממצאים שנתגלו עד כה.

לטייל עם עיניים פקוחות לרווחה

חוץ מהפרויקט הזה של רשות העתיקות, היא מהווה מאגר עצום לידע ארכיאולוגי. כאמור, כמעט ולא קיים מסלול הליכה מוסדר בארץ שלא עובר דרך עתיקות כאלו ואחרות. אפילו אם זו סתם טחנת קמח ישנה שאתם חולפים לצידה בתחילת המסלול או מערות מסתור בהרים, דעו לכם שיש להן ערך היסטורי.
לכן אני ממליץ תמיד לצאת לטיול מוכנים מראש, כשאתם יודעים להיכן אתם נוסעים, מה החשיבות של המקום מבחינה היסטורית ובאילו שרידים היסטוריים אתם עשויים להיתקל במהלך הטיול. למרות שלפעמים המראה היפהפה של הטבע במלוא עוצמתו מספיק בשביל להעביר את חווית הטיול, עצם הידיעה היכן אתם מטיילים רק מוסיפה.
חוץ מזה, אם תטיילו עם עיניים פקוחות, אולי תגלו כל מיני דברים חדשים שלא קראתם עליהם. סביר להניח שלא תמצאו ממצאים ארכיאולוגיים מרחיקי לכת אבל רק בשביל התחושה שכן – זה שווה את זה.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים