בולעים את המלח בים

נכתבו עליו עשרות שירים, הוא חביב על מטיילים מקומיים ועל תיירים והוא אחד המועמדים הסופיים בתחרות שבעת פלאי עולם. אבל מה אנחנו באמת יודעים על ים המלח, על הסכנה בה הוא שרוי ועל מה שאנחנו יכולים לעשות? כנראה שלא מספיק.

writer
עידית אייל צילום:יח"צ תאריך פרסום: 10/06/2010

מי אתה, ים המלח?

ים המלח, המקום (היבשתי) הנמוך ביותר בעולם, הוא בור קרקעי מוארך וחלק מהשבר הסורי-אפריקאי, אשר מים רבים התנקזו אליו ומילאו אותו (בעבר היה חלק ממערך מימי גדול הרבה יותר, ואילו כיום זורמים אליו נהר הירדן ונחלים ממדבר יהודה). הרכבו הכימי הינו מיוחד מאד, והוא מכיל ריכוז גבוה מאד של מלח וגם של יסודות כימיים כמו אשלגן ומגנזיום. שמו הנוסף, "ים המוות", נובע מהעובדה שבשל ההרכב הייחודי שלו, בקושי ניתן למצוא בעלי חיים בתוך מימיו. שם זה אינו ממש הולם אותו לאור העובדה שאנשים רבים מגיעים אליו על מנת להחלים ממחלות ולנצל את הסגולות הבריאותיות של משאבי הטבע שבו.

למה ים המלח בסכנה?

ים המלח הוא דוגמא קיצונית לפלא טבע אמיתי אשר מנוצל על ידי האדם עד כדי כך שהוא נמצא בסכנה קיומית. הרכביו הכימיים המיוחדים משמשים את האדם לצרכים שונים, ובהם בריאות, טיפוח, מזון ועוד. בשל תעשיית הפקת המינרלים מן הים (הן בצד הישראלי והן בצד הירדני) יורד מפלסו של ים המלח בצורה מדאיגה. כיום נשאר הים ה"מקורי" רק בחלקו הצפוני, ושטחים יבשים נרחבים מפרידים בין הים לבין בריכות האידוי התעשייתיות בחלקו הדרומי, שאליהן מוזרמים מי הים בתעלות. נכון לימים אלה, מפלסו של ים המלח יורד בקצב ממוצע של כ-1 מטר לשנה.

האדמה בולעת

התייבשותו של ים המלח מביאה לא רק לפגיעה בנוף, בטבע ובחי של הסביבה, וכמובן בקיומו העתידי של הים על כל הסגולות שהוא תורם לאדם, אלא גם ליצירת בולענים באיזור החוף. בולענים הם בורות שנפערים בקרקע עקב המסת מלח מתחת לשטח, בפתאומיות וללא הזהרה מוקדמת. מצפון לחוף עין גדי כבר נפערו מספר רב של בולענים, שחלקם גם התחברו זה לזה ויצרו בורות של עשרות מטרים, וניתן לראותם אפילו בנסיעה מהכביש.

מה אנחנו יכולים לעשות?

ישנן מספר פעולות שכל אחד יכול לעשות כדי לסייע בהצלת ים המלח, ללא שום מעורבות פוליטית.
1. להצביע עבורו באתר 7 פלאי עולם הטבע www.n7w.com  – אם ים המלח יזכה כאחד מ-7 פלאי עולם הטבע, המודעות של ארגוני טבע בינ"ל בנוגע אליו תתעורר, והוא צפוי לקבל הרבה יותר תמיכה וסיוע לשיקומו.
2. לחסוך במים – אם הכנרת תהיה במצב טוב יותר ויהיה אפשר לפתוח את סכר נהר הירדן ולאפשר למים לזרום לים המלח, ישפר הדבר את מצב מפלסו של ים המלח. לשם כך ניתן להשתמש בחסכמים, לטפל בנזילות ובטפטופים, לסגור את המים כשמסתבנים, לשטוף את הרכב עם דלי במקום צינור וכו'.
3. לבקר ולהתארח – שהייה בסביבות ים המלח תהפוך אתכם לתומכים הרבה יותר מודעים, קרובים ונלהבים. מלבד זאת, תמיכה בתושבי האיזור ובבעלי העסקים בסביבה עוזרת להם במלחמתם לשימור הים ולהצלתו.
אתם יכולים לבחור בין לינת שטח באוהלים ב"חוף קליה" בו תמצאו מקלחות, מלתחות וכו', בבקתות עץ למשפחות ב"בלפר בכיכר", במלון בוטיק לזוגות בלבד "מלון יהלים", או באחד מאינספור מקומות נוספים בסביבה שישמחו לארח אתכם.

הוא פלא טבעי, הוא מקום יפיפה, הוא שיאן המקום הנמוך ביותר בעולם, והוא זקוק לנו – אז בואו לא נישאר אדישים כלפי ים המלח, ונפעל למענו.

אולי יעניין אתכם גם

מדורים