קיץ גאולוגי- מטיילים במחצבות

הקרן לשיקום מחצבות דואגת ללא הרף לשיפוץ, שימור, שחזור ועיצובם ע"י מיטב האדריכלים. בקיץ הזה אתם מוזמנים לבקר, להרשם וליהנות מחוויה גאולוגית ייחודית.

writer
איציק גרינוולד | צילום: הקרן לשיקום מחצבות תאריך פרסום: 28/07/2010

כל היום מדברים איתנו על איכות הסביבה, על כמה חשוב למחזר, להפריד בין פלסטיק לנייר ובאופן כללי – להיות נחמדים כלפי הסביבה שלנו, כדי שהיא תהיה נחמדה אלינו בחזרה. אז נכון, מחזור זה חשוב, אבל חוץ מלמחזר את הזבל שלנו – מה עם למחזר את הטבע?
הרי, מדי יום אנחנו מנצלים את הטבע באינספור דרכים. אחת מהן היא כרייה במחצבות הטבעיות, בחיפוש אחר חומרי גלם ומינרלים שישמשו לבנייה ולשימושים רבים נוספים. אבל בסופו של דבר, כמו כל דבר טבעי, גם המשאבים שבמחצבות מסתיימים מתישהו, ואז הן נותרות נטושות – וזה רק במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב הן הופכות למזבלה של ממש שטומנת בחובה הרס פוטנציאלי לטבע.

הקרן לשיקום מחצבות

למזלנו, יש לנו את הקרן לשיקום מחצבות שתעשה עבורנו את העבודה שאנחנו לא יכולים לעשות. ימים כלילות היא חולשת על עשרות מחצבות הפזורות מדן ועד אילת, ומשפצת אותם בעזרתם של אדריכלי נוף מומחים כך שיהפכו לאטרקציות טבעיות, ממש כמו איזה נחל יפה.
אז אם הקרן עמלה וטרחה כל כך, למה שלא לבקר במחצבות כדי להציץ על פועלה ועל הדרך לקבל שיעור או שניים בגיאולוגיה המרתקת של ארץ ישראל?

מחצבת קרני חיטין

לצד הר ארבל הותיק המשקיף אל עבר הכנרת, מעין נסתר שמוכר למיטיבי לכת, וקבר יתרו (נבי שוועיב) – אתר קדוש במסורת הדרוזית – אזור הר ארבל מציע בשנה האחרונה גם ביקור בפארק הגיאולוגי, שייחודו הוא בשכבות הוולקניות של האזור. בזכותו אפשר ללמוד כיום על הפעילות הגעשית שהייתה כאן כבר לפני 4.5 מיליון שנים, והכל באמצעות הגיאולוגיה.

מצפור חפציבה

חפציבה מוכרת יותר בזכות הגן הלאומי שמכיל בית כנסת עתיק מהמאה החמישית לספירה, ובו אחד הפסיפסים החשובים שהתגלו בארץ. קצת פחות מזה מכירים את הגן היפני ששייך לכת המקויה, תנועה יפנית נוצרית המונה כמה עשרות מאמינים שאוהדים את ישראל. עוד פחות מזה יודעים שבחפציבה ישנו מצפור עם תצפית מרהיבה על כל אזור עמק חרוד, וכמובן גם אפשרות ללמוד על התופעות הגיאולוגיות הייחודיות שלו.

מחצבות חרסית דמוית צור – מכתש רמון

לסיום סיומת, אזור מכתש רמון הוא אחד האזורים הייחודיים בארץ בפרט ובעולם בכלל. בזכות האדמה העשירה שבו הוא שימש בעבר כקרקע פוריה לפעילות מחצבות ענפה – עוד מתקופת ימי המנדט הבריטי בארץ. כיום, הרבה בזכות המודעות הרבה שהתפתחה בארץ לשמירה על הסביבה החציבה פסקה, ובזכות פעילות הקרן לשיקום מחצבות, "פצעי החציבה" באדמה מתחילים אט-אט להגליד. חדי העין יוכלו להבחין במחצבות  האלה גם בשרידי שלדים של חיות ימיות שונות (כולל כרישים!) ובמאובנים בני מיליוני שנים.

כמה מילים אחרונות

לא רק על מלאכת השיפוץ הענפה עלינו להודות לקרן לשימור מחצבות אלא גם על העובדה שהביקור בכל המחצבות שתוארו לעיל הוא ללא תשלום. כן, בימי הקיץ החמים שבהם הכסף בארנק הולך ואוזל מרוב הוצאות על בילויים, במיוחד למשפחות עם ילדים – כאן מדובר פשוטו כמשמעו בטיול חינמי בטבע. בנוסף, באתרי המחצבות השונות קיים שילוט הכוונה ולימוד, שמסביר במילים פשוטות על מה אנחנו מסתכלים. כך שלא צריך להיות מומחה עולמי בגיאולוגיה בשביל ליהנות מהמחצבות וגם ללמוד עליהן דבר או שניים, וגם לצאת גדולים מהחיים עם הילדים.

 

תגיות מחצבות

אולי יעניין אתכם גם

מדורים