טעמים וריחות בטבע:קסם החרוב

הטבע עשיר בריחות, צבעים ואפילו טעמים. והפעם על עץ החרוב אשר מפליא בפריחתו בסתיו. בואו לראות את הפריחה וללקט מפירותיו, מצוידים במעט מידע על העץ ונפלאותיו.

writer
מאיה כץ, צילום: יח"צ תאריך פרסום: 04/11/2010

עץ החרוב פורח בימים אלו במקומות רבים ברחבי הארץ. פרחי החרוב אינם בולטים במיוחד כמו פריחת עצי נוי שניתן למצוא, אולם המסתכל בהם מקרוב יימצא בהם חן רב. החרוב הוא עץ דו ביתי, כלומר בעץ אחד נמצאים הפרחים הזכריים ובעץ נפרד הפרחים הנקביים. מהפרחים הנקביים מתפתחים הפירות, אותם תוכלו לקטוף על גבי העצים הנקביים במהלך עונה זו. הפריחה מדיפה ריח חזק ומושכת אליה חרקים מאביקים, אולם היא קטנה דיו בשביל שההאבקה תיעשה גם באמצעות הרוח וכך מרוויח העץ מנגנון כפול המבטיח יעילות. מקור השם הוא מהמילה חורב- העץ מסוגל לגדול גם באזור חרב (יבש). במדרש דווקא מוזכר המקור מהמילה "להחריב" משום שבעת אכילתו נחרבות השיניים. על אף שהחרוב הוא עץ ארץ ישראלי מרובה שימושים, לא נמצא לו אזכור בתנ"ך, לפחות לא בשמו המוכר. אולם נמצאו זרעי חרוב אשר תיארוכם מקביל לתקופת התנ"ך. 

קצת מידע עסיסי יקר ערך

לפרחי העץ הזכרי ריח אופייני המזכיר זרע גברי וזאת משום שהם מכילים חומר זהה בשם פוליאמין. חומר זה נוגד חומציות ומסייע לזרע להתמודד עם חומציות הנרתיק עד ההגעה המיוחלת לביצית, אצל פרחי החרוב הוא משמש למשיכת מאביקים כמו זבובים. זרעי החרוב ידועים במשקלם האחיד ובכך שהם אינם מאבדים מים ועל כן שימשו בתור יחידת מידה קדומה. שריד לאותה יחידה הוא המושג קראט המשמש כיחידת מידה לאבנים יקרות. זרע אחד הינו שקול לקראט אחד (חמישית הגרם). גם מידת נעלים נמדדה באמצעות זרעי החרוב. מידה 40 היא למעשה 40 זרעי חרוב הפרוסים בשורה לרוחב, מוזמנים לנסות בבית.

על ענייני בריאות

לחרוב יש ערך קלורי ותזונתי גבוה. הוא מכיל סוכרים, חלבונים, ואף ויטמינים ומינרלים רבים. סיפור ידוע מהמדרש מספר אודות רבי שמעון בר יוחאי ובנו אשר הסתתרו במערה למשך שנים עשר שנים וניזונו במהלך תקופה זו מחרובים. ברפואה העממית משתמשים בפרי לטובת תרופות סוכרת, שיעול, בעיות נשימה ופצעים בפה. היום נהוג לקלות את הזרעים ולטחון אותם ולהכין אבקת חרובים המשמשת כתחליפי קקאו לאפיית עוגות וכחומר גלם לשוקולד חרובים ומשקאות.

איפה רואים

החרוב הוא עץ נפוץ למדי והוא מתפרש על פני מקומות רבים ברחבי הארץ ומהווה אטרקציה לכל המשפחה, מהחרמון והרי הגולן ועד לבקעה והרי אילת. ריכוזים יפים במיוחד ניתן למצוא בין מסלולי טיול בהרי ירושלים- בשמורת הטבע נאות קדומים, ברכס שיירות ובסטף. החרוב נפוץ במיוחד בחורש ים תיכוני ברום של עד כ 400 מטר, לכן ניתן לפגוש בו בכמויות נאות בנוסף להרי ירושלים גם בכרמל ומסלולי טיול בגליל העליון והתחתון. בעונה זו כאמור, ניתן לקטוף מפירותיו המתוקים הנראים כצורת תרמיל. את החרובים לועסים ונהנים מן המתיקות ולבסוף מוציאים את שאריות הפרי ולא בולעים אותן.

אולי יעניין אתכם גם

מדורים