ברוח התקופה: מסלולי טיול לפסח

לכבוד חג הפסח מזמינים אתכם לנדוד על פני ההיסטוריה ולהגיע לאתרים ארכיאולוגיים עם ניחוח מהעת העתיקה. מסע בזמן במקומות קסומים.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 24/02/2013

קיסריה

ראשיתה של קיסריה כיישוב פיניקי מהמאה השלישית לפני הספירה, לאחר מכן נכבש היישוב הקטן שכונה מגדל סטרטון על ידי אלכסנדר ינאי החשמונאי. אולם, גדולתה של קיסריה (וכך גם שמה הנוכחי) נודעה בימיו של הורדוס, שהחל משנת 22 לפנה"ס החל להקים בה נמל משוכלל להדהים ועיר נמל בעלת מחסנים, מתקני שעשועים, רחובות גדולים, מקדשים, מבנים ציבוריים ובתי מרחץ כיאה לעיר רומאית באותן שנים. בשרידי השפע הזה תוכלו לחזות בגן הלאומי קיסריה. אל תפספסו הליכה בטיילת, תצפית אל הים ממרומי התיאטרון הרומי וביקור בארמונו של הורדוס אשר נבנה על חצי אי היישר אל תוך הים. ניתן לחזות באתר במיצג חווייתי "מסע בזמן".

נקודת התחלה וסיום: חניון הגן הלאומי/ נמל קיסריה. משך הסיור: בין שעה לשלוש שעות.  הכניסה בתשלום.

קיסריה (צילום מיכאל אופנגנדן) 

גן לאומי ממשית

האתר האחרון בסיורנו אל העתק העתיקה נושא אותנו אל הדרום הרחוק אל העיר הנבטית ממשית. עיר זו פרחה החל מן המאה הראשונה לפנה"ס ועד המאה החמישית לספירה. חשיבותה של העיר נודעה בשל היותה סמוכה לציר מרכזי הנע בין הרי אדום אל ירושלים או באר שבע. בתחילה עסקו הנבטים במסחר ובהמשך בטיפוח סוסים. באתר המשוחזר למשעי, ניתן לצפות באדריכלות הנבטית על אולמותיה ומרפסותיה ובשתי כנסיות. 

נקודת התחלה וסיום: חניון הגן הלאומי ממשית, כ- 8 ק"מ מדימונה) משך הסיור: שעה עד שעתיים.

הכניסה בתשלום.   

ממשית (צילום דנה נמדר)

תל חצור

הגן הלאומי תל חצור הוא העתיק ביותר מבין האתרים המוצעים בכתבה זו. שתי תקופות זוהר ידע המקום- הראשונה בתקופה הכנענית סביב שנת 1750 לפנה"ס והשנייה בתקופה הישראלית במאה התשיעית לפנה"ס. בתקופות אלו חצור הייתה האזור המבוצר הגדול ביותר בארץ ובמקרא היא מכונה "ראש כל הממלכות האלו". באתר ניתן להתרשם משרידים גדולי מימדים מתקופות אלו כמו מבנה ביצורים, חומת סוגרים, מחסנים ובמת פולחן. אך המרשים מכולם הוא ללא ספק מפעל המים הענק מימיו של אחאב מלך ישראל שתפקידו היה לספק מים לתושבי המקום גם בימי מצור ומלחמה. 

נקודת התחלה וסיום: חניון גן לאומי חצור (ליד קיבוץ איילת השחר).

משך הסיור: בין שעה לשלוש שעות. הכניסה בתשלום. 

ציפורי

יישוב יהודי הוקם בציפורי על ידי החשמונאים שבתקופת שלטונם במאה השנייה והראשונה לפני הספירה התרחב היישוב מגבולות יהודה אל הגליל והגולן. בשנת 37 לפנה"ס התרחשה בעיר סופת שלגים(!) אשר גרמה לכך שהורדוס ישתלט עליה ללא מאבק. ימי השיא של ציפורי היו במאה השלישית עד המאה החמישית, בימי המשנה והתלמוד בראשיתה של תקופה זו התגורר במקום רבי יהודה הנשיא. בשנת 363 חרבה העיר ברעידת אדמה קשה, אך היא נבנתה מחדש במלוא פארה. בגן הלאומי ציפורי תוכלו לחזות בשלל שרידים מתקופות שונות, מומלץ במיוחד לבקר ב"וילה של דיוניסוס" מהמאה השלישית, ברצפת הווילה מוטבע פסיפס ובו דמותה המרשימה והמפורסמת של "המונה ליזה מהגליל". עוד באתר מאגר מים מרשים מימדים ובניין חג הנילוס מהמאה החמישית.   

נקודת התחלה וסיום: חניון הגן הלאומי ציפורי.  משך הסיור: בין שעה לארבע שעות.  הכניסה בתשלום

אולי יעניין אתכם גם

מדורים