5 מסלולי טיול חדשים לתחילת האביב

רשות הטבע והגנים משיקה 50 מסלולי טיול חדשים ומחודשים לקראת האביב, ואנחנו מציגים בפניכם חמישה מסלולי טיול מעניינים והמהנים. כתבה שנייה בסדרה.

writer
מערכת weekend תאריך פרסום: 04/03/2015

בכתבה הראשונה, כבר ציינו את חגיגות היובל של רשות הטבע והגנים, שהובילה לחידושם וריענונם של חמישים מסלולי טיול ברחבי הארץ. אז כל שנותר הוא להציג את החמישייה הנבחרת שלנו הפעם: אמת המים בציפורי, שביל האטד – פלמחים , מים חיים עין בוקק , הבולבוסים של נחל קידר והשביל החדש בעמק מוצא.

מסלול  1- אמת המים בציפורי

אמת המים בציפורי, צילום שרון גולדזון

על המסלול: תחילת המסלול במאגר המים, שנמצא כ-1.5 ק"מ ממזרח לציפורי העתיקה. המים שבמאגר הגיעו אליו בשתי אמות, שאספו מים ממעיינות הנובעים בכפרים משהד וריינה. ההליכה בתוך המאגר חושפת את מראה קשתות התמך, שנבנו ,כנראה, במאה ה-4 בעת שיפוץ המאגר. בקצה המערבי של המאגר פתח קטן המוביל  אל מנהרה צרה באורך כ-55 מ'. המנהרה הולכת ונעשית צרה, עד שהיא נחסמת בקיר.

הנקודה הבאה של המסלול היא מנהרת הפירים שנחצבו בעומק הסלע. הביקור במנהרה הוא בקטע באורך כ-90 מ', כאשר ההליכה בקומה זקופה ובשפיפה, לסירוגין. לפני הכניסה למנהרה יש מתקן "עובר-לא עובר" ובו תוכלו לבדוק אם ממדיכם מאפשרים לכם לעבור במנהרה. ביציאה מן האמה תגיעו לשביל באורךכ-700 מ', ובו שרידי אמת המים העתיקה עד למבואת המבקרים. ליד המבואה תבחינו בשני מאגרי מים קטנים, מאגרי הקשתות. כעת המשיכו מזרחה ממרכז המבקרים, אל הקצה הצפוני של רחבת החניה, ותגיעו אל הברכה הפתוחה (באורך כ-21 מ' וברוחב כ-14 מ'), ההנחה היא שברכה זו שימשה לרחצה ולנוי. אחרי כן, ליד מרכז המבקרים, תוכלו להתחיל בסיור המרתק באתרי העיר הקדומה.  מיקום: גליל תחתון

אורך המסלול: 1 ק"מ 

משך המסלול:

קהל היעד: משפחות (חוץ מהסיור במערכת המים שאינו לילדים)

עונה: כל השנה

נגישות: נגיש לאנשים עם מוגבלות ולעגלות

אקסטרות: מקום לפיקניק ומי שתייה.

חשוב: להצטייד בפנס (חלק מהמסלול חשוך)

לישון בסביבה: צימרים בציפורי והאיזור

מסלול 2-  שביל האטד בפלמחים  

שביל האטד בפלמחים, צילום אמיר חן

על המסלול: תחילת המסלול בשביל האטד, אליו תגיעו מהפינה הדרומית-מזרחית של רחבת החניה. השביל עובר על רכס הכורכר, המכוסה בצמחייה צפופה. אורך השביל כ-600 מ' והוא מסתיים במצוק הנישא של יבנה ים, שהיא גם הנקודה הבאה במסלול. יבנה ים הוא צוק סלע גדול החודר לים בקצה הדרומי של הגן הלאומי. מדובר בשריד הבולט ביותר מעיר הנמל העתיקה הכנענית, הקצה הצפוני של קשתו מגיע לחוף פלמחים.

הנמל של יבנה הייתה עיר נמל חשובה מאוד, ובחפירות שנערכו מאוחר יותר (ע"י אונ' ת"א) נחשפו שרידים של מבני ציבור מפוארים מתקופה זו, ובהם רצפות פסיפס מרשימות. מיבנה ים השביל נמשך צפונה, על ראש המצוק ובמקביל לחוף. שביל המצוק, מוביל למרכז השירות של הגן הלאומי ולסוכת המציל. על הרכס תוכלו להבחין במינים רבים של צמחים, הבולט בהם הוא קריתמון ימי . תוכלו לעצור כאן, אך כדאי ומומלץ להמשיך לפסוע לאורך החוף אל שביל הסוללה, ובסמוך לה תבחינו בשלט קטן "חוות צבי ים".  במקום זה נקבות צב הים חום וצב ים הירוק עולות בלילות הקיץ אל החוף, חופרות מעין קנים ומטילות לתוכם את ביציהן.  לאחר שתעלו אל ראש הסוללה, תהינו מתצפית מרהיבה על גבעות השפלה ומעליהם נישאים הרי יהודה.  מהסוללה מגיעים לרחבת החניה.  

מיקום :מישור החוף הדרומי

אורך המסלול: 2 ק"מ 

משך המסלול: 1 שעה

קהל היעד: למשפחות

עונה: סתיו, חורף, אביב

נגישות: נגיש לאנשים עם מוגבלות ולעגלות

אקסטרות: מקום לפיקניק, מי שתייה, חניה, חוף רחצה, חניון לילה

מסלול 3 - מים חיים עין בוקק 

עין בוקק, צילום רשות הטבע והגנים

<

אולי יעניין אתכם גם

מדורים