שעון קיץ- איך זה משפיע על החופשות שלנו

הוא חלק מאיתנו כבר שנים, רובנו לא מצליחים לראות את הקיץ בלעדיו והוא מגיע לבקר אותנו פעם בשנה. לא, אנחנו לא מדברים על פסטיבל המנדולינות בראש העין, אלא על שעון הקיץ כמובן. חשבתם פעם למה הוא קיים? למה אנחנו מזיזים את השעה קדימה? מי הראשון שחשב על כך, וכמה שנים אנחנו עושים זאת? כוונו שעונים – הנה כל התשובות.

writer
ליאור יצחק תאריך פרסום: 30/03/2022

שעון קיץ

לפני מספר ימים בתאריך 25 במרץ, השעון שלנו עבר לשעון קיץ. אמנם הפסדנו שעת שינה אבל הרווחנו שעת אור, ולא רק שעת אור אלא הרבה יותר מזה. שעון הקיץ משפיע גם על המצב רוח שלנו ומסמל את הזליגה האיטית של היוניברס מהחורף המדכא לקיץ המרטיט- חופי ים צלולים צימרים עם בריכה וחופשות בטן גב .  כצפוי, גם השנה נשכח להזיז את השעון במיקרוגל, תנור או רכב, וניבהל שאנחנו מאחרים עד שניזכר שפשוט שכחנו להזיז את השעונים הפחות חשובים הללו. את השעונים בסמארטפונים אין ממש צורך להסביר כיצד להזיז, עקב כך שלכמעט כולנו ישנה מערכת חכמה שעושה זאת עבורנו באופן אוטומטי. 

מי הגה את הרעיון?

 

מתכוננים לפתיחת עונת הרחצה

הראשון שהמציא את הרעיון המהפכני של להזיז את השעה, היה הניו זילנדי ג'ורג' ורנון הדסון אשר ב-16 באוקטובר 1895, הציע להקדים את השעה בשעתיים במשך חודשי הקיץ, אך גם בהלכה היהודית מוגדרות שעות זמניות שאורכן משתנה לפי עונות השנה. 

אז למה אנחנו עושים את זה? חיסכון בחשמל. זו התשובה העיקרית. אם אנחנו קמים בשעת הזריחה וחוזרים הביתה לפני שמחשיך, אנחנו ערים יותר בשעות מוארות וכך פחות משתמשים בתאורה. האמנם? האם זה באמת עובד? מתברר שלא ממש. שיטת הזזת השעון חסכה כסף, בתקופת המאה ה-20 והמאה ה-19, ששימוש בתאורה מלאכותית היה הדבר העיקרי לצריכת חשמל. אך כיום, הוא די שולי. כיום, המזגנים הם אלו שתופסים את הנפח העצום של צריכת חשמל, ואותם אנו מפעילים ללא קשר לתאורה בחוץ. בנוסף, במשרדים שלנו כיום, האורות דולקים אפילו בבקרים כשיש אור חוץ בוהק. כך ש...זה לא באמת משנה יותר מדי. בנוסף, נטען הרבה לגבי בריאות הציבור ושינה בשעות טובות יותר שכן שינה בשעות חשוכות עדיפות על מוארות, אך גם כאן יש לא מעט חילוקי דעות בנושא זה בארץ, והטיעונים לא חד משמעיים. אז האם עדיף להזיז את השעון? האם להשאירו לתמיד כשעון קיץ או חורף? יש דעות לכאן ולכאן ונושא זה מעורר מחלוקות רבות עד היום, בכל העולם. אנחנו בכל מקרה, בעד שיחשיך כמה שיותר מאוחר.

איך שעון הקיץ משפיע על החופשות בישראל?

כאשר אנו מזיזים את השעה קדימה, אווירת הקיץ הקולחת כבר מחלחלת בעורקינו וגורמת לנו לתחושת התחדשות, קלילות ורצון לפרוק כל עול. אין דרך טובה יותר לחגוג את בואו של הקיץ כמו בחופשה אקסקלוסיבית בצימרים עם בריכה פרטית. אם אנחנו מרוויחים עוד שעה של אור, זה נותן לנו יותר זמן לצאת מהעבודה כשעוד לא מחשיך, ולנסוע הישר אל הייעד הנכסף. אז למה אתם מחכים? ארזו את המזוודות והיכונו לחופשה הראשונה בזמנים מתואמים של אביב- קיץ 2022. 

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים