כאן מותר לקטוף

קטיף עצמי של פרחי נוי או של צמחי תבלין הוא עסק די חדש אך מאוד פופולארי, מצד אחד זו חוויה רב חושית לילדים ולהורים ומצד שני, זה מותר. כאן מותר לקטוף ללא הגבלה, עם תשלום כמובן בכניסה.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 14/02/2010

האביב כבר בפתח וארצנו מתמלאת בפרחים יפים ובצבעוניות מרהיבה. לצד פרחי הבר, שכמובן אסור לקטוף, פורחים גם שדות של כלניות ונוריות נוי בהם תוכלו ליהנות מחווית קטיף עצמי מלאת ריחות וצבעים.

כאן אסור לקטוף

כשהורי היו ילדים, לפני בערך 60 שנה טרם נחקקו החוקים האוסרים על קטיף פרחים מוגנים. הם מספרים איך היו מטיילים ובעידוד המטפלת היו קוטפים זרי ענק של כלניות, נרקיסים, רקפות ושאר פרחי בר מרהיבים וריחניים.
המטפלת של אימי הגדילה לעשות ובחרה לעצמה מבין זרי הילדים את הפרחים היפים ביותר. ב- 1963 חוקקו את חוק הגנים הלאומיים אשר במסגרתו הוכרזו שמורות טבע בתוכן חל איסור קטיף והוגדרו מיני פרחים מוגנים האסורים לקטיף ולמכירה.
החוק, שבתחילה נראה חסר סיכוי חלחל אט אט לכל שכבות האוכלוסייה באמצעות קמפיין תקשורתי וחינוך. שנים לא רבות לאחר מכן שבו פרחים נדירים לפרוח בשטחים נרחבים.


גם היום רוב האנשים מודעים לכך ש"אסור לקטוף את פרחי הבר" ונהנים משפע פריחה כמו בגבעת הרקפות שליד קיבוץ גלעד או פריחת הכלניות המרהיבה שבנגב המערבי. עד היום החברה להגנת הטבע רואה בתחום זה את אחת מהצלחותיה הגדולות ובנוסף רואה בזה הוכחה ניצחת ליכולת של חינוך והסברה לעורר תהליכי שינוי.

 

יש אלטרנטיבה

שנים רבות, קטיף זרי פרחים גדולים וצבעוניים נותרו בגדר סיפורים בלבד. מי שחיפש את התמורה- כלומר זר פרחים, יכול, היה ועדיין, למצוא אותה במחיר מופרז בצידי דרכים ובחנויות פרחים או לגדל פרחי נוי בגינה.
בשנים האחרונות החלה רווחת התופעה של קטיף עצמי של פרחי נוי בשדות. יש כאן תמורה כפולה- מקור הכנסה נוסף בעבור החקלאים הנושאים בעול גידול של צמחים הרגישים למדי לכל פגע מזג אוויר וסובלים פעמים רבות מאיבוד הכנסה.
ובצד השני, ניצבים הקוטפים שתמורת סכום משתלם קוטפים כמות נאה של פרחים ויתרה מכך זוכים לחוויה משפחתית של קטיף פרחים בשדה צבעוני ומרהיב עם קצת טעם של פעם. אז הנה כמה מילים על איפה, כמה ואיך.

 

במשמר השרון

"שדות" הינה חווה חקלאית הנמצאת ממש על כביש 4 ליד צומת מעגן וקיבוץ משמר השרון. בחווה מגדלים פרחים ועשבי תבלין ועוסקים בפרויקטים שונים של שימור צמחי ארץ ישראל וגינון טיפולי בעבור נזקקים. כחלק מהמחזוריות המופלאה של הטבע עד לא מזמן היה במקום קטיף עצמי של קלמנטינות וכעת הגיעו הכלניות והנוריות ובהמשך יתווספו גם הירקות.
בסופי שבוע המקום פתוח באופן מסודר- בין השעות 9:00-17:00 ובאמצע שבוע תוכלו להגיע גם אם אין שם אף אחד ופשוט להשאיר כסף בצד. כבר עושה חשק נכון? המחיר הוא 50 ₪ לדלי וניתן להכניס לתוכו כ- 100 פרחים. לפרטים- אוהד- 0522819699 וגם באתר http://www.sadot.biz/

אפשר נצל את האזור המקסים של ישובי השרון למסלולי טיול רגליים המתאמים לכל המפשחה ואפילו אפשר למצוא כאן צימר רומנטי.

 

בגבעת השלושה

ליד קיבוץ גבעת השלושה שסמוך לפתח תקווה עונת קטיף הפרחים רק החלה. הנוריות עוד לא פרחו וניתן כרגע לקטוף דלי ירקות וכלניות בבקבוק.
המקום פתוח בסופי שבוע בין השעות 10:00-16:00 המחיר 20 ₪ עבור דלי ירקות ומחיר זהה לבקבוק כלניות.לפרטים  0507852208

 

בכפר הנוער קדמה

ליד קדמה שעל כביש 40 תמצאו את אחד משדות הפרחים הגדולים בארץ. החלקה כולה היא של 120 דונם ושטח הקטיף מתבצע על 20 דונם. בשדה מגדלים נוריות שתפרחנה רק לקראת סוף מרץ. אז כדאי להיעזר בקצת סבלנות ולהגיע עוד כחודשיים לשדה יפה ופורח ולקטוף איזה זר לכבוד פסח. מחירים ופרטים עדכניים יינתנו לכם בטלפון 052-2708623.
 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים