לאחר אסון הכרמל:מטיילים ומשקמים

עוד לא התאוששנו מהאסון הנורא בכרמל וכנראה שעוד ייקח שנים רבות עד שהאזור יתחיל להצמיח עלים ירוקים וימשוך אליו אלפי מטיילים בזכות נופיו. אבל הוא כאן ואפשר לטייל סביבו ובחלק מהאזורים שלא נפגעו.

writer
מאיה כץ צילום:יקיר עין הוד תאריך פרסום: 12/12/2010

השריפה שהשתוללה בכרמל במשך כשלושה ימים הותירה אחריה כ 40 אלף דונם של חורש טבעי ויערות נטועי אדם שרופים. צמחיה ירוקה ומלאת חיים ששינתה בבת אחת את צבעה מירוק לשחור. מעבר לפגיעה האיומה בחיי אדם כינתה התקשורת את השריפה בתור אסון אקולוגי. ובכן, מבחינה אקולוגית יש לא מעט מומחים שרואים בשריפה אפילו ברכה, אך כמובן מסתייגים ואומרים שיש לעשות הכל בשביל למנוע אותה. אך מה שברור, מבחינה נופית, שינה הכרמל את צורתו ואת נתיב של חלק ממסלולי הטיול בכרמל.
אנו וילדנו, נבקר באופן אחר בכרמל ב- 30-40 שנה הקרובות עד לחזרתו לחורש ירוק ומזמין. משרד החקלאות הוציא צו האוסר על ביקור אזרחים באזורי השריפה עד לתאריך ה- 26.12 וזאת מחשש להתמוטטות עצים, בערה פנימית ורצון לאפשר לזרעים לנבוט ולהתחיל בתהליך שיקום עצמי ארוך בשנים. לפניכם הצעות כיצד איך כן ניתן לראות, לחוות וללמוד אודות השריפה הגדולה ביותר בתולדות המדינה.

תחנות מידע של רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים מפעילה תחנות מידע והסברה במשך סופי השבוע של חודש דצמבר. תחנת מידע אחת תמוקם בפתחת נחל אורן והשנייה בשמורת חי בר כרמל. בתחנות ייפגשו המטיילים עם מדריכי הרשות ויישמעו אודות השריפה, הנזקים ותהליך השיקום. כמו כן יקבלו המטיילים עלון מידע אודות השריפה, תהליך השיקום וכיצד יכול הציבור לסייע במניעת שריפה בעתיד.

מבקרים בחי בר כרמל

שמורת חי בר כרמל ממוקמת בלב שטחי "שוויצריה הקטנה". השמורה מהווה את מקום משכנם של בעלי חיים הנמצאים בשלב כזה או אחר של תהליכי השבה לטבע. בין החיות בשמורה תוכלו לפגוש ביחמור הפרסי, אייל הכרמל, עז הבר, נשרים ודורסים אחרים. במהלך השריפה, פונו העופות הדורסים אל פארק רמת הנדיב והיונקים הועברו אל מכלאות הממוקמות בשטחים פתוחים, בעקבות לקחי שריפות קודמות. השריפה הגיעה גם אל עבר השמורה ונהדפה ע"י פקחי הרשות והכבאים שהצליחו בחירוף נפש למנוע את התפשטות השריפה אל עבר המכלאות. מייד לאחר השריפה נפתחה השמורה לקהל הרחב וניתן לבקר בה, לצפות במימדי השריפה ולשמוע את הסיפורים שמאחוריה. סיורים מודרכים, ללא תשלום יתקיימו בסופי השבוע של חודש דצמבר, בכל שעה עגולה, בין השעות 10:00-15:00. הכניסה בתשלום.

נוסעים בכבישים

שטחי היערות כאמור סגורים לציבור, אולם הכבישים פתוחים. הכביש בו ניתן להתרשם באופן המיטבי ממימדי השריפה הוא כביש 721 המטפס לכרמל דרך כביש 4 (חיפה- ת"א הישן). בכביש זה גם התרחש אסון האוטובוס שגדע את חייהם של 43 איש.

איך עוזרים

תהליכי השיקום כרגע הם בחיתוליהם. אט אט יידעו הגופים העוסקים בכך כיצד ניתן לשלב מתנדבים בתהליכי השיקום. ברשות הטבע והגנים, קבוצות בלבד, יכולות להצטרף למאמצי הסיוע. פרטים ב 3639*. בקק"ל ניתן להירשם במוקד המידע  1-800-350-550 לטובת משימות התנדבות שייקבעו בהמשך. תרומות ניתן להעביר לקק"ל, פנימיית ימין אורד, כפר האומנים עין הוד ועוד.

כל חלון והנוף שלו

באיזור השריפה בכרמל צימרים רבים, בינהם הצימרים של יקיר עין הוד - אירוח כפרי שמספר לנו ואף תיעד זאת בתמונות, כי הנוף מחלון הצימרים שלהם לא נפגע ומזמין את קהל הנופשים להתארח.


 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים