מטיילים במישור: שלושה מסלולי טיול

טיול במישור החוף יכול להיות קרוב, קצר ולא קשה. היתרון באיזור זה הוא הקירבה לים, רצועת חבל ארץ ללא עליות או מורדות תלולות ומגוון עצום של אטרקציות ואתרי ביקור. טיול מאוזן.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 25/01/2011

מישור החוף בארצנו, הוא החלק המישורי המשתרע לאורך רצועת החוף, מראש הנקרה שבצפון ועד לגבול מצרים בדרום. לאורך ההיסטוריה ועד ימינו זה היה על פי רב השטח המיושב ביותר בארץ, אשר ידע גם לא מעט מלחמות. הקרקעות פוריות ונוחות לעיבוד, הים צמוד ומאפשר פתח למסחר, מפלס מי התהום גבוה וניתן לשאוב בקלות, הקרקע המישורית נוחה לתנועה.
כל אלו הביאו לכך שמישור החוף, בעיקר בחלקו המרכזי הוא האזור הצפוף ביותר בארץ. בל נשכח שזהו גם חבל ארץ יפיפה ונעים . מסלולי טיול במישור החוף הם כאלה שברובם לא תדרשו לעליות או ירידות תלולות. ההליכה נוחה ונוף הים מרהיב. אז בואו לטייל באזורים שדריסת רגלו של האדם עוד פחות נטבעה בהם.

בין חוף הבונים לחוף דור

שביל הליכה אשר מסומן באדום מתהלך לאורך קו החוף שבין חוף הבונים לחוף דור. השביל מוביל לעבר מפרצי חוף מרהיבים, גבעות כורכר נמוכות אשר נשקף מהן נוף רחב, מערה כחולה וצמחיית חוף. כדאי להלך בשביל בסמוך לשעת שקיעה ולחזות בים  אשר משנה אט אט את צבעיו לנוכח השקיעה. חשוב לזכור שעל אף שמתבקש לאסוף קצת מהצדפים הרבים הפזורים בחלק מהמפרצים, זה אסור מכיוון שהצדפים מוגדרים כערך טבע מוגן. בחול הרטוב בולטות העקבות השונות, נסו לזהות אותן וייתכן שהן יובילו אל סרטן מזדמן או ייצור אחר.
נקודת התחלה: חניון חוף הבונים, נקודת סיום: חניון חוף דור, אורך המסלול ומשכו: 4 ק"מ, כ- 3 שעות. הכניסה לחוף הבונים בתשלום.

מבצר אפולוניה

איזור מישור החוף כאמור, מאז ומעולם משך אליו מתיישבים רבים. ים התיכון היווה פתח מרכזי וחשוב לקשרי מסחר וגם מלחמה לעיתים, עם העולם. בשטחי הגן הלאומי אפולוניה, הסמוך להרצליה, תוכלו לפגוש בשרידים מתקופות שונות, כאשר המרשים מביניהם הוא המבצר הצלבני המתנשא במעלה התל. המבצר הצלבני, בדומה לשאר מבצרי הצלבנים, נכבש במאה ה- 13 על ידי הממלוכים. בתוך המבצר ניתן לראות עדיין סימנים ללחימה הנחושה והעיקשת של שני הצדדים. ניתן לעלות ישירות אל המבצר או להגיע אליו בסיום מסלול היקפי העובר בשרידים מתקופות נוספות. את כל הפרטים תמצאו בדפדפת מידע באתר.
נקודת התחלה וסיום: חניון הגן הלאומי, בסמוך להרצליה פיתוח, משך המסלול: כשעתיים. הכניסה בתשלום.

שפך נחל שורק
בשנים האחרונות, ניתן לחזות במספר מפעלי שיקום שהוקמו בכדי להיטיב עם נחלי מישור החוף אשר במשך שנים רבות נשפכו אליהם ביוב ושפכי תעשייה. כמובן שאי אפשר לתקן לחלוטין את הנעשה, אך לפחות הנחל כבר לא מזוהם והוא נעים לביקור ואפילו ניתן לצפות בבעלי החיים השבים אליו. כזה הוא הקישון, נחל אלכסנדר, נחל חדרה וגם נחל שורק. הפעם נדרים אל נחל שורק. הנקודה הראשונה לאורך המסלול היא "אי הצבים", אשר הוקם כדי לשמור על אוכלוסיית צבי הביצה. הנקודה הבאה היא תצפית אל הקורמורנים, שנמצאים בחורף בהמוניהם. המסלול מסתיים בתצפית אל שפך הנחל והים. בשביל לשוב לרכב, נסור על עקבותינו בחזרה.
נקודת התחלה וסיום: חניון הגן הלאומי בסמוך לחורשת הצנחנים הצמודה לקיבוץ פלמחים, אורך המסלול ומשכו: 3 ק"מ, כשעתיים.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים