טיול פריחות של סתיו

הסתיו בשיאו, הקרירות בערבים, צלילות השמיים, השקיעות היפות ואפילו גשם מידי פעם. מוזמנים לצאת אל הטבע לחזות בפריחת הסתיו המקסימה. כי לאביב אין בלעדיות על היופי.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 05/11/2012

ארץ ישראל נתברכה בשפע של פרחים שמקורם מאזורי תפוצה גיאוגרפיים שונים מצפון ומדרום. מרבית הפרחים הללו פורחים "כדרך הטבע" בסוף החורף ובאביב. פרחים בודדים פורחים בסתיו. פרחים אלו שובים את ליבנו במיוחד, בולטים בצבעוניותם המרשימה על רקע היובש שמסביב. כאלו הם החצב, המקדים לפרוח והבאים אחריו- הסתוונית על שלל מיניה, החלמונית מרהיבת העין והכרכום. פרחי הסתיו מסוגלים לפרוח בעונה זאת, עת שאר הפרחים החד שנתיים עוד לא צצו, בזכות איברי האגירה שלהם הטמונים באדמה- הפקעת והבצל אשר אוגרים מים ושאר חומרים. היתרון הגדול ביותר בפריחה בסתיו- הוא מיעוט הפריחה מסביב, אשר לא יוצרת תחרות מאסיבית על "ליבם" של המאביקים- החרקים השונים הניגשים בתאווה אל פרחי הסתיו.

פריחה סתווית

רכס בשנית- סתוונית משובצת וחלמונית

מייד בראשית המסלול ברכס בשנית שברמת הגולן תפגשו במצבור נאה של חלמוניות ולצידן סתווניות התשבץ הייחודיות. עלי הכותרת של הסתוונית מלאים בעורקיקים כהים ומכאן שמה. מי שחפץ בפריחה בלבד יכול להגיע אליה ולשוב על עקבותיו, אך מומלץ להמשיך במסלול בתוך יער האלונים עד סופו במעיין עין ג'ואיזה.
נקודת התחלה: הר חוזק, נקודת סיום: מפגש המסלול עם כביש 98 (ליד אלוני הבשן), אורך המסלול ומשכו: 4 ק"מ, כשלוש שעות, מתי פורח: תחילת אוקטובר עד אמצע נובמבר.

החברה להגנת הטבע מארגנת סיור בשביל הסובב את פסגת הר תבור בתאריך 10.11.12, שבת. הטיול מתאים למשפחות ובו היכרות עם צדדיו הירוקים של ההר. נמשיך בירידה על שביל ישראל אל אתר נסתר של פריחת החלמונית הגדולה. הטיול בהדרכת נעמי גושן מבי"ס שדה גליל והוא בתשלום.
לפרטים והרשמה: החברה להגנת הטבע 03-6388688

החלמונית (צילום תהילה צרפתי)

שביל הפסגה בהר מירון- כרכום נאה

שביל הפסגה במירון הוא מסלול מקסים בכל העונה, אך בסתיו הוא נהדר במיוחד. המסלול הינו מעגלי וקליל מסביב לפסגה הגבוהה ביותר במירון. שלכת ונופים מקסימים יקדמו את פניכם וגם כרכום נאה, חלמונית ואחרונות הסתווניות. מתי פורח: תחילת אוקטובר עד אמצע נובמבר.
נקודת התחלה וסיום: חניון שביל פסגה, אורך המסלול ומשכו: 1.5 ק"מ, כשעתיים, מתי פורח: אוקטובר, נובמבר.

חורבת קרתא- חצבים מלבלבים

החצבים כאמור הם פרחי הסתיו הראשונים שפורחים. למעשה, הם אינם פורחים בסתיו אלא בשלהי הקיץ בסביבות חודש אוגוסט וראשית ספטמבר. חורבת קרתא שלמרגלות הכרמל זה אתר מצוין לצפות בהם בריכוזים מרשימים ועל הדרך לבקר במבצר צלבני שאינו מוכר במיוחד ובתצפית יפה לים. אז כעת לא תוכלו לצפות בחצבים פורחים, אבל כן תוכלו לראותם בשלבי הגחת העלים הראשונים מתוך האדמה. העלים הבשרניים והצעירים הם בהחלט מראה מלבב ומעניין.
 נקודת התחלה וסיום: חניון לימור (צמוד למחנה המעפילים של עתלית), אורך המסלול ומשכו: 1.5 קילומטר, כשעה וחצי. מתי: פריחת חצבים- אמצע אוגוסט עד אמצע ספטמבר, לבלוב עלים- החל מאמצע אוקטובר.

עמק החלמוניות בלהבים

החלמוניות פורחות באתרים רבים ברחבי הארץ- בחרמון, בגולן, בגליל, בגלבוע וגם במדבר. אזורים אלו הם כנראה נישות קטנות ששרדו מתקופות בהם האקלים בארץ היה קריר יותר והחלמונית הייתה פרח נפוץ באזורים רבים. אחד מאתרי הפריחה הנגישים ביותר מהמרכז הוא "עמק החלמוניות" שליד היישוב להבים. מסלול הליכה קצרצר מקרב אתכם אל פלא הפריחה, שקשה להישאר אדישים אליה.
נקודת התחלה וסיום: חניון קק"ל ליד הכניסה המזרחית ללהבים, אורך המסלול ומשכו: 500 מ', כשעה, מתי פורח: במהלך חודש נובמבר.

 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים