הכרמל: תרבות, אומנות וקולינריה

אזור הכרמל משופע בריחות, טעמים, תרבויות, צבעים ונופים שונים ומגוונים, וזה כל היופי שבכרמל. כפרים דרוזים, כפרים צ'רקסיים, ישובים יהודים כדוגמת עין הוד ובת שלמה, ועוד לא התחלנו לספר על הגלריות, אירועי התרבות והאוכל!

writer
רון שגב פינקלמן תאריך פרסום: 22/11/2012

על המקומות בכרמל כבר כתבנו לכם , אבל כאן ההזדמנות שלכם להנות מכרמל משופע בריחות, טעמים, תרבויות, צבעים ונופים שונים ומגוונים, וזה כל היופי שבכרמל. כפרים דרוזים, כפרים צ'רקסיים, ישובים יהודים כדוגמת עין הוד ובת שלמה, ועוד לא התחלנו לספר על הגלריות, אירועי התרבות והאוכל!

הצד הצ'רקסי והדרוזי שבכרמל

הכפרים הצ'רקסיים והדרוזיים ממוקמים על מורדות הכרמל וסביבם מעיינות, ואדיות, מטעי זיתים, חורשות ואוויר צלול כיין. באזור זה, בתוך הנוף הפראי והקסום הזה יש שבילי עפר להליכה/רכיבה ונסיעה ברכב. מתוך שלל הסיורים הרגליים שניתן לערוך באזור, מומלץ במיוחד להגיע לתצפית ולסיור במנזר המוחרקה, מערת הנביא אבו אברהים וביקור בעין אל בלד.


על מנת להתוודע לתרבות הדרוזית והצ'רקסית, בקרו באתר המקודש לדרוזים- קבר נבי סבלאן בחורפיש ובמערת התפילה. מכאן ניתן להמשיך לכפר ג'וליס ולהתרשם מהפסל של סולטן באט-אלתרש ומגן אלמונה. אסור לפספס את תחנת הקמח שבירכא ואת הבית העתיק בן 300 השנה של משפחת מועדי, זה גם המקום לאכול קובה טרי וטעים במיוחד. אפשר להמשיך ולהציץ בבית הבד בכפר ינואח או לבקר בפארק הסלעים בכפר כיסרא. למי שממש מתחשק כנאפה, חייב לעבור בכפר פקיעין ועל הדרך לבקר במפעל הסבון של סבתא ג'מילה.
המאכל הצ'רקסי הטעים והמסורתי נקרא חלוז' ותמצאו אותו די בקלות ברחיאנה או בכפר קמה. מן המסורת הצ'רקסית, אפשר להתרשם במוזיאון המורשת הצ'רקסית שבכפר קמה.

שוק ססגוני באיזור

כפרים דרוזים בצפון מוכרים יותר הם עוספיה ודלית אל כרמל. בעוספיה יש נקודת תצפית קסומה על המפרץ ובית בד בתוך מערה עתיקה שמציגה בעזרת בובות את תהליך היצירה במקום, מיד כשתצאו מן המערה תחלפו על בפני ביתו של השייח' לביב, שהיה מוכתר הכפר. במרכז הכפר מוזיאון 'מנזול' שהקימה ראג'ה מנסור לסיפור תולדות הכפר מנקודת מבט נשית.  את דלית אל כרמל, ממש לא צריך להציג, בכל שבת מגיעים אליה מטיילים רבים ומתנקזים בעיקר בשוק שמציע שפע דוכני אוכל, ביגוד, צעצועים, ריהוט, מסגרות לתמונות, מזכרות, כלי נגינה ומה לא? הטיול בין הדוכנים היא חוויה מרתקת וחושית ביותר. נראה אתכם מתאפקים ולא נכנסים לאחת הקונדיטוריות או המסעדות המזרחיות שבמקום...

עוד צדדים לכרמל

תערובת העדות והתרבויות חיים להם בנחת ובהרמוניה בכרמל, מה שמוסיף לטיול באזור קסם רב. בת שלמה, המושב שנמצא בחיפה וחוף הכרמל, הוקם בסיוע משפחת רוטשילד ב 1889, בגובה של 100 מטרים מעל הים ולצדה של המושבה בנימינה. המושב כולל כ 500 תושבים חילוניים ומקפיד על ערכי שיתוף וכבוד הדדי. מלבד הנוף והיופי שבמיקומו, אפשר לספוג בו הרבה תרבות- 'גלרינה לאמנות', מארחת אמנים רבים תחת קורתה ומציגה את עבודותיהם במגוון תערוכות, עבור חובבי אמנות.  בנוסף, נערכים במקום סיורים מטעם מייסדי המושב, אשר מספרים את סיפורו תוך סיור בין חצרות הבתים לרחוב העתיק והיחיד במושב.

אומנות, תרבות וקולינריה משובחת.

עין הוד, או בשמו המשלים 'כפר האמנים', סמטאות, בתי אבן עתיקים, גלריות ומסעדה ארגנטינאית טובה במיוחד. הכפר נוסד ב 1953 ומאז חיים בו בשלווה וביצירה אמנים מכל התחומים: פסלים, ציירים, רקדנים ועוד. את הסיור במקום כדאי להתחיל בשיטוט בין סמטאות הכפר, הגלריה הראשונה בה תתקלו היא גלריית לבנדל בלוך ולצידה פסל יפיפייה של גבר ואישה בתוך קופסת סרדינים, מכאן ובמעלה השביל תגלו את גן הפסלים הנשיים של אורוסלה מלבין והאמפיתיאטרון. זהו למעשה מרכז הכפר ובו יש בית- קפה גלריה, בית בירה ביתית, מסעדה ים תיכונית ומסעדה אנינה בשם דוניה רוסה.

לאתר הבית

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים