משפריצים: טיולי שלוליות

החורף מגיע לו בעצלתיים ועמו שלוליות המים, כך שזה ממש מתבקש לנעול לילדים מגפיים, להצטייד בבגדי החלפה, זכוכית מגדלת, מסננת וקופסאות או צנצנות שקופות, ולקפוץ בחינניות בתוך השלוליות. איפה עושים את זה?

writer
רון שגב פינקלמן תאריך פרסום: 26/11/2012

החורף מגיע לו בעצלתיים ועמו שלוליות המים, כך שזה ממש מתבקש לנעול לילדים מגפיים, להצטייד בבגדי החלפה, זכוכית מגדלת, מסננת וקופסאות או צנצנות שקופות, ולקפוץ בחינניות בתוך השלוליות. איפה עושים את זה?

הכי חשוב: מגפי גומי

לא רק בקיץ: ניצנים

שלולית החורף של ניצנים היא מקום נפלא לקפץ ולהתלכלך במעט בוץ ומים רטובים וגם מקום נהדר לצפות בבעלי חיים. בעזרת זכוכית המגדלת, המסננת והצנצנות, תוכלו להבחין ולאתר את האילניות (צפרדע קנה וירוקה) וגם בסרטנים קטנטנים וקופצניים בשם דפניה ובסרטנים זריזים במיוחד בשם זימרגל. השתעשעתם? נהניתם? עכשיו הקפידו להחזיר את החיות הקטנטנות למקומן הטבעי כדי שבשנה הבאה תוכלו לשוב ולבקרן.

ההגעה- באזור הדרום, מיד לאחר אשדוד פונים ימינה לכיוון פארק ניצנים. דרך עפר, לצד אקליפטוס גדול במיוחד תוביל אתכם בבטחה לשלולית הפארק.

הכי בגדול: נתניה

שלולית החורף של נתניה, מוכרת כמעט לכל המטיילים ובעלת השם החביב 'שלולית דורה' (ע"ש מחנה צבאי ולא על שם תכנית הטלוויזיה הידועה, אבל הילדים לא חייבים לדעת זאת...). מדובר בשקע טבעי שכמעט ונעלם בעקבות פיתוח ערי החוף. מי הגשמים הנאגרים בה מזמנים אל השלולית עופות מים כדוגמת עורבים, שחפים, דררות, טבלנים ואגמיות. הדיירים הקבועים הם סרטן הדפניה, הקרפדה הירוקה, האילנית המצויה, סלמנדרה והחפרית. השלולית סימפטית גם לסוגי צמחי מים מגוונים כדוגמת הצבעוני המצוי, האגמון הימי, כף צפרדע, גומא הפרקים ועוד. בקרבת השלולית ישנו שטח פתוח (לכיוון מערב) ובעת הפריחה,  השטח מתמלא לסירוגין ולפי עונת הפריחה, בכלניות ובמקור החסידה. לאחר חקירה מעמיקה של השלולית והחיים בה, קפיצה וסקירת השטח, יוכלו הילדים ליהנות גם מפארק השעשועים הגדול שבמקום.

ההגעה- צאו מכביש החוף במחלף פולג, לאחר כחצי קילומטר תבחינו בה מצד ימין.
ואם אתם כבר כאן, לא תבקרו בשמורת אירוס הארגמן? במרחק של 10 דק' נסיעה, נמצאת שמורת הטבע המרהיבה בשטח של כ100 דונם ובה חולות זהובים ופריחה של אירוס הארגמן, אירוס זהוב ורותם המדבר. המראה ססגוני ומלהיב.

ויש גם שלוליות של גדולים

עם הצפרדים: חדרה

בריכת היער או בריכת עטא, היא עוד שלולית חורף נחמדה שמהווה שריד לביצות חדרה. הבריכה היא חלק מיער חדרה. קרקע הבריכה הינה כבדה ובבסיסה טין שמונע חלחול המים ולכן נוצר אגן הניקוז. בבריכה/שלולית צומחים הבוציץ הסוככני, אגמון האגם, דמסון ודוחן זוחל וחיים להם בכיף צפרדעים, קרפדות, אילניות ועוד. באזור אקליפטוסים ושטח רחב ידיים למשחק ומנוחה.


יער חדרה נמצא בדרום פארק השרון ומשתרע על כ1,500 דונם, תמצאו בו עצי אקליפטוס לרוב, שלוליות 'לא מתוכננות' נוספות ותל איברכטאס- עתיקות מהתקופה הכנענית. במקום מתעופפים ההדיות והשחפים, קצת דרומה משם אתר עצי אלון התבור- ממנו תוכלו להשקיף על ברכת היער. אם תמשיכו צפונה לכיוון מזרח תחלפו על פני כוורות ותגיעו לגשר, שנמצא מעל תעלת הניקוז המרכזית של יער חדרה. כעת הזמן להתרווח בספסלים שנמצאים בפאתי החניון להירגע ולאכול.

הכי במרכז: געש

בריכת געש נמצאת מצפון לבתי היישוב בגעש ומהווה שלולית חורף אטרקטיבית. חלקה הצפוני ביותר של השלולית הוכרז כשמורת טבע והוא מופרד ע"י סוללת אדמה. בשלולית, כמו גם בשאר השלוליות, צפרדעים, סרטנים וקרפדות. 'נוהל טיול שלוליות' נותר בעינו והציוד המתבקש גם כאן הוא מסננת, צנצנות וזכוכית מגדלת, זוהי הזדמנות לבקר גם ביישוב עצמו.

ועוד כמה כללים מנחים ותאום ציפויות לפעילות המים עם הילדים: 

- זכרו שקיום השלוליות, גודלם ועומקן תלוי בגשמים שירדו...
- אל תשכחו להצטייד בבגדי החלפה (בעיקר גרביים)
- הביאו עמכם מטריות, מגפיים ונעלים להחלפה
- מומלץ להצטייד בזכוכית מגדלת, מסננת, כלי אחסון שקוף
- אל תשכחו לשחרר את בע"ח לאחר 'החקירה'

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים