מה כבר סתיו? פריחת החצב

רוחות קרירות נושבות בחוץ, את הסנדלים מתחילים להכניס לארון ובמקומם מתחילים לגשש אחר הצעיפים שנטמנו עמוק בארון בתום החורף שעבר - כנראה שכבר מתחיל פה הסתיו. לרגל חילופי העונה, ליקטנו עבורכם את כל מה שצריך לרגע של נחת עם הטבע, ובמיוחד עם הפריחה הקסומה ביותר בעונה- פריחת החצב

writer
רוני ארקוש תאריך פרסום: 16/10/2013

את התפרחת הלבנה והגבוהה אפשר לזהות כבר ממרחקים - תרנים צחורים וצפופים שנישאים אל על ונראים כדמויי חרוט. למי שמתעניין, כדאי לדעת שהחצב הוא גיאופיט, צמח שבחלק מהשנה נותר בו רק איבר אגירה תת קרקעי, בעוד שחלקיו העליונים מתים. במקרה של החצב, הצמח פורץ מבעד לקרקע במלוא הדרו בתחילת הסתיו. מזג האויר הנעים והשמיים הפתוחים מזמינים אותנו לצאת אל הטבע, להציץ בתופעות המשתנות שלו, רגע לפני שהחורף מגיע. מצפון ועד דרום ניתן למצוא שפע של איזורים ליהנות בהם מפריחתו של החצב המיוחד.

החצב פורח בצפון

ניתן למצוא ריכוז חצבים מרשים בתל יודפת, בין שרידיו השונים של האתר ההיסטורי הסמוך למושב. מראה פריחה מעורר השראה אפשר למצוא גם באיזור נחל צלמון, בשביל השטח אשר משתרך לצידו. ניתן לשלב את החוויה המרנינה גם בטיול רגלי קצר במסלול הנחל, שנמשך כשעתיים וביחד יוצא זה יום בילוי נהדר בחיק הטבע. אפשרות נוספת למסלול קצר שלאורכו מרבדי פריחה הוא באיזור הירדן ההררי, במצד עתרת, הסמוך לגשר בנות יעקב. הטבע והאוויר הנקי, כידוע, פותחים את התיאבון, ולכן מומלץ למצוא פינה יפה בחיק הטבע הפורח ולערוך פיקניק שופע כל טוב, שיותיר בכם טעם של עוד מהחוויה כולה. עם זאת, לא חייבים להרחיק צפונה בשביל ליהנות מהפריחה העונתית. 

ניצב כיאה לחצב (צילום סמדר דקל)

פורח גם במרכז הארץ

ניתן למצוא את חברינו החצבים סמוך לנחל אלכסנדר, הממוקם באיזור תל חפר. במקום תוכלו ליהנות ממדרונות של פריחה לבנה יפהפיה, ממש במרחק נגיעה. אפשרות נוספת למצוא את החצבים היא בשמורת חוף השרון שממוקמת ליד אפולוניה ומומלצת כשלעצמה בכל עונות השנה. זהו מצוק עם נופי ים אינסופי ושבילים זהובים וקלילים, שופע פינות חמד נעימות ורומנטיות ובסתיו גם את פריחת החצב. אתר נוסף בו תוכלו לחזות בפריחת החצב מקרוב, אשר שוכן על הכביש שבין תל אביב לירושלים הוא שמורת הטבע נאות קדומים. מדובר בשמורה עם שפע של צמחייה, נופים רחבי ידיים ומרכז צפרות ואקולוגיה, בו תוכלו גם ללמוד על סממן סתווי נוסף, הנחליאלי.

הפריחה ליד אפולוניה (צילום חגי יוחנן)

בדרום הפריחה נדירה אבל איכותית

אפשרויות איתור החצבים מוגבלות יותר, אך קיימות לעיתים בצידי הדרך, ובמספר אתרים ברחבי הנגב. כך למשל, תמצאו את הפריחה המופלאה בנגב הצפוני, במקומות כמו פארק אשכול שבחבל הבשור. דרומה משם, תוכלו לאתר חצבים מפוזרים בדרך למצפה רמון, על כביש 40.  

הביטו לשמיים: הנחניאלי

הסתיו טומן בחובו תופעות נוספות מלבד הפריחה המדוברת של החצב, כך למשל, אפשר ליהנות גם מפריחה של חלמוניות צהובות ויפות תואר בשלל שבילים בארץ, מעלי השלכת הנושרים בפאלטת צבעים מעוררת השראה ומהחלזונות המציצים החוצה. כדאי לשים לב גם לציפור השיר המוכרת כמבשרת סתיו רשמית, הלא היא הנחליאלי. לנחליאלי מינים רבים ובישראל מככבים ארבעה מתוכם אשר הידוע והמוכר מביניהם הוא הנחליאלי הלבן. אז אם עד עכשיו היססתם ולא הייתם בטוחים אם שווה לצאת מהבית, זה הזמן להתחרט. תופעות הטבע של הסתיו חולפות במהרה וחבל להחמיץ. רגע לפני שהחורף והגשם מתדפקים על דלת הבית, אירזו פיקניק, קחו מפה וצאו לנשום את אוויר הסתיו המשמח, המעורר תחושת שינוי והתחדשות. 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים