יער יתיר לכל המשפחה

האביב מביא עימו בשורות טובות ויחד עם מזג אויר מושלם ופריחה צבעונית באפשרותכם לצאת לטיול ביער הנטוע הגדול בארץ שבדרום הר חברון הטומן בתוכו אלמנטים קדומים מן המאה הרביעית לספירה ולסיים בביקור ביקב יתיר וטעימה מיין הרוזה החדש שיושק בפסח הקרוב.

writer
הדר מסלטון תאריך פרסום: 24/03/2015

ב-1964 יערני הקק"ל שתלו את העצים הראשונים ביתיר במסגרת הפרחת השממה בדרום, וכיום כבר ארבעה מיליון עצים מזנים שונים כמו אורנים, אלות, שיזפים, חרובים, זיתים ואקליפטוסים שתולים על שטח של כ-40,000 דונם. יתיר הינו מקום קדום ובתוכו שרידי העיר המקראית על שמה נקרא היער. ביער ובסביבתו מגוון רחב של אתרים ארכיאולוגיים, גתות ומתקנים חקלאיים שונים המעידים על אורח חיי התושבים בתקופות השונות.

יער יתיר הפורח, צילום יח"צ

יער יתיר - איפה מתחילים ומה רואים

את הטיול ביער יתיר מתחילים בצומת שוקת מזרחה לכביש 31 ואחרי העיר חורה פונים שמאלה לכביש 361 ועולים על כביש ראשי משובש המוביל ליער יתיר.

ניתן להבחין לאורך המסלול בנקודות תצפית שונות ובחלקן אף נקודות של מתקנים קדומים השימשו בעבר לצרכים שונים כמו למשל גת עתיקה (מתקן יקב קדום) המורכבת משלושה מתחמים: משטח דריכה, בור איסוף משקעים, ובור איגום המנקז לתוכו את הנוזל הנקי ומשאיר את הקליפות והחרצנים בבור איסוף המשקעים.

נקודה קדומה נוספת זהו שריד מאגר מים השימש בעבר כבור מים שניקז לתוכו את מי הגשמים בזכות מיקומו המיוחד (נמוך מפני הקרקע) ומבנה קדום של שרידי בית כנסת עתיק מהמאה הרביעית לספירה, השימש את המיעוט היהודי עד שנכבש ע"י המוסלמים והפך למסגד. מבנה הבית כנסת צר, ופונה לכיוון ירושלים ו-2 פתחים הנמצאים בקיר המזרחי של חזית המבנה בדיוק כפי שכתוב בהלכה.  

בית הכנסת הקדום ביתיר, צילום יח"צ

המערה הקדומה , צילום יח"צ

יער יתיר מסלול הטיול ונקודת הסיום

לפני שנפנה לכיוון תל ערד ונבקר ביקב יתיר, נעצור בנקודת תצפית מרהיבה ביופייה לצד שולחנות פיקניק אל מול מאגר המים שהוקם ע"י קק"ל במטרה להשקות את הכרמים והמטעים הרבים בימי הקיץ ומימיו נשאבו מבארות הנמצאות בבקעת באר שבע אך כיום המאגר ניזון ממי הגשמים הנקווים בו בעונת החורף. בצומת הכניסה לקבוץ הר עמשא עולים על דרך המאגר ונוף עוצר נשימה ייחשף בפניכם. 

הטיול ביער יתיר מסתיים בדרך המתפצלת בסמוך להר עמשא ולמאגר המים לשני סעיפים: הסעיף הצפוני ייקח אתכם לבית יתיר ואילו המזרחי לתל ערד וערד. נמשיך לתל ערד שם נוכל לבקר ביקב יתיר הכשר לסדרת טעימות יין משכרות ולקבל סיור ידידותי ביקב. הביקור ביקב מומלץ מאוד וחשוב לתאם מראש. 

היקב הקדום ביתיר, צילום יח"צ

היקב של היום, צילום יח"צ

יער יתיר - חשוב לדעת

• הטיול בדרגת קושי נמוכה ונגיש מאוד גם לילדים ואורכו כשעה.

• הסיורים בתיאום מראש בלבד בימים א-ה.  

• לאורך הכביש הראשי ובנקודות מוצלות פזורים שולחנות פיקניק לרשות המטיילים.

• ניתן להבחין בבעלי חיים שונים בצידי הכביש ולכן רצוי לא לעבור מהירות של 20 קמ"ש.   

• הכביש הראשי של יער יתיר מאפשר נסיעה ברכב לכל אורכו אך גם ניתן להחנות את הרכב בחנייה המיועדת לכך ולהתחיל את המסלול ברגל כקילומטר אחד. ניתן להיעזר בסימוני הדרך של קק"ל.

• אם תרצו ללון בסביבה, תוכלו למצוא מאות צימרים בנגב הצפוני ובאיזור.

 שולחנות פיקניקים פזורים, צילום יח"צ

אולי יעניין אתכם גם

מדורים