איזור מטה יהודה: 5 מסלולי טיול

סביבה פסטורלית במיוחד, אוויר משגע, מבנים היסטוריים, ייקבי בוטיק הפזורים בדרך והקרבה לירושלים שמקנה לאיזור הילה מיוחדת. איזור מטה יהודה מציע 5 מסלולי טיול מושלמים לפתיחת השנה החדשה.

writer
קורן דור, התמונות בחסות: עמותת מטה יהודה תאריך פרסום: 06/09/2016

מטה יהודה היא מועצה אזורית במחוז ירושלים, הכוללת לא פחות מ-57 יישובים – מה שהופך אותה לגדולה מסוגה בישראל. מדובר באחד האזורים האטרקטיביים ביותר לטיול בישראל. מצפה לכם כאן סביבה פסטורלית שופעת אתרי טבע, מבנים היסטוריים, אתרים ארכיאולוגיים, יקבים, בתי מלאכה, חוות, כרמים, צימרים בעמק האלה ועוד. תוכלו לחוש את הקסם מקרוב באחד מהמסלולים הבאים, בין אם אתם מסיירים רגל או ברכב. 

עין חוד

ההצעה הראשונה שלנו היא לטיול מרשים במעיין בשם עין חוד, הנמצא ממש בכניסה למושב נס הרים. מבחינה היסטורית זה היה בשנים עברו המקור היחידי למים עבור התושבים של הכפר בית עיטאב. זה מעיין צלול ומרענן אידיאלי לימים החמים והבריכה החיצונית והגדולה יותר מגיעה לעומק של מטר. 

עין חוד, מעיין צלול ואידיאלי לימים החמים

סוג המסלול: הליכה ברגל ושכשוך

אורך המסלול: מסלול בעין חוד הוא באורך של כקילומטר אחד, כך שניתן לגמוע אותו בהליכה קטנה לכל אורך השנה. 

למי מתאים: לזוגות ולמשפחות המחפשים תפאורה אידיאלית לפיקניק בחיק הטבע.

חשוב לדעת: מבחינה היסטורית מדובר בלוקיישן חשוב - חורבות בית עיטאב השוכנות סמוך למעיין יחשפו בפניכם את השרידים של המבצר הצלבני שהיה שם. 

דרך הפסלים

דרך הפסלים שביער צרעה היא מקום בו ההיסטוריה מתעוררת לחיים. היער, המהווה חלק מרכס הנמצא בגובה של יותר מ-400 מטרים מעל פני הים, כולל הכל מהכל: יערות פורחים, צמחים, חיות, פינות ישיבה ועוד. ההיבט האומנותי הוא הבולט כאן, עם עשרות פסלים שהוקמו לאורך המסלול – יצירות שמתארות מאורעות ואנשים חשובים מתקופת התנ''ך ומתקופות היסטוריות שונות. 

דרך הפסלים

סוג המסלול: שילוב של נסיעה והליכה ברגל

אורך המסלול: המסלול המלא משתרע על פני כ-10 קילומטרים ומצריך שילוב של נסיעה והליכה ברגל. קחו בחשבון שהמסלול לא מוצל במלואו.

למי מתאים: לכל מי שמעוניין לתבל את ההליכה בחיק הטבע עם יצירות אמנות

חשוב לדעת: גיבור מרכזי ביער הוא שמשון, שהילדים ישמחו להיחשף לסיפורי הגבורה שלו. 

נחל קטלב ובית עיטאב

ממשיכים עם אחד המסלולים הרומנטיים באזור. נחל קטלב, המכונה כך בשל עצי הקטלב האדמדמים הפזורים לאורכו. זה הוא נחל אכזב והמסלול הנמתח לאורכו ודי מאתגר (מומלץ מאד להשאיר רכב בנקודת הסיום). לאורך המסלול תגלו גם מצוקים, מפלים, מעיינות, בריכות ועוד. במרחק קצר מהנחל ממוקמת מערת שורק, מערת נטיפים מרהיבה ביופיה שהתגלתה ב-1968 ומציעה לכם נטיפים וזקיפים בכל צורה אפשרית. מהנחל ניתן להמשיך גם לגן הלאומי בית עיטאב, שכולל שרידי מבצר צלבני ממנו נובע גם מעין עין חוד. 

בית עיטאב

סוג המסלול: הליכה בדרגת קושי בינונית

אורך המסלול: 3 ק"מ

למי מתאים: לחובבי טיולים עם הרפתקאות לאורך הדרך ולמשפחות שמחפשות הליכה חווייתית

חשוב לדעת: רצוי לכוון את התזמון של הטיול לסתיו או לאביב, כי המסלול מוצל רק בחלקו ובחורף עלול להיות בוצי. 

חירבת בורגין

חירבת בורגין הוא אתר נוסף שמציג את הטבע במלוא הדרו, ומאפשר לכם להיחשף להיסטוריה העתיקה והמרתקת של האזור. אתר העתיקות העצום הזה מציע  מסלול הליכה העובר בין חורבות, מערות, עמודים, רצפות פסיפס, בורות מים, גת ועוד המון הפתעות. ילדים יתאהבו במקום הזה בשל האטרקציות הרבות, ובעיקר בשל מערכת המסתור שתאפשר לאמיצים שבהם לזחול בתוכה (עם פנס). 

לאתר הבית

אולי יעניין אתכם גם

מדורים