בעקבות התופעות היפות של החורף

קפיצה בשלוליות המים, צייד שטפונות, קטיף תותים או טיולי פריחה. החורף מציע מגוון עצום של תופעות ואפשרויות לטיולים וחוויות רק כהטמפרטורה יורדת.

writer
קורן דור תאריך פרסום: 17/01/2018

החורף כבר כאן ואין כמו לצאת למסע בעקבות התופעות המיוחדות של העונה: שלוליות שהופכות לאגמים קטנים בלב הערים, פריחות עונתיות קסומות, התבוננות בציפורים שחורפות בישראל, בנחלים הזורמים בשיטפונות וקטיף תותים. הכינו מטריה וצאו לטיולי חורף מרתקים.

היופי של שמורת האירוסים

אירוס הארגמן מחכה לקרירות של מישור החוף, כדי להיחשף בשיא תפארתו בפני המבקרים בשמורת האירוסים המיתולוגית בנתניה. בין גבעות הכורכר והדיונות אל מול הים התיכון, תגלו פריחה ססגונית של אירוס הארגמן המרהיב, צמח אנדמי לישראל אשר ניחן בחזות מהפנטת של פרחים בגוון בורדו עמוק הנושקים לשחור. הפרחים מלבלבים בחודשים פברואר-מרץ וזה בדיוק הזמן להגיע ולהתרשם מיופייה של הפריחה ולהתגלש על הדיונות. המסלול הקליל הוא חלק משביל ישראל וכדאי בהחלט לקנח בשקיעה קסומה מול הגלים בחוף פולג הסמוך. 

איך מגיעים: הכניסה לשמורה משדרות בן גוריון, נתניה. 

תופעות של חורף, צילום אורן גבאי גולן

אירוסים של חורף

הציפורים חורפות באגמון החולה

אגמון החולה מהווה מוקד משיכה לציפורים נודדות ולעופות מים. מדי חורף מבלות באגמון המלאכותי המהווה בית גידול אטרקטיבי, כעשרות אלפי ציפורים אשר עבורן הוא מתחם חריפה אולטימטיבי לעונה הקרה. 

על פי אתר האגמון, תוכלו בחורף לצפות בעגורים שאוכלים בשטחי הרעייה, בעונת החיזור של הברווזים וכן גם בדורסים שונים כמו עיט. כמו כן, ניתן במזג אוויר חורפי להבחין גם בחתולי הביצות והתנים המגיחים החוצה במהלך שעות היום. תוכלו לשכור אופניים או רכבי גולף, לעצור בנקודות תצפית מרהיבות מצוידים במשקפות, שיעזרו לכם לעקוב בסבלנות אחר הציפורים החורפות כאן ולהאזין להסברים מרתקים על אורחות חייהם של הציפורים בימי החורף.

איך מגיעים: נסיעה בכביש 90 צפונה לכיוון אגמון החולה.

לעוד מסלולי טיול בצפון

אגמון החולה, צילום ליצ'ק אריאל לרט"ג

צדים שיטפונות

השיטפונות בדרום ייחודיים לעונת החורף וכמובן שחשוב להיזהר ולשים לב שהדרכים משובשות בעקבות הגשמים העזים ושלעיתים שמורות הטבע סוגרות שעריהן מחשש לשיטפונות. למרות הכל, ציידי השיטפונות והסקרנים לא מפספסים הזדמנות לראות שיטפון בזמן אמת. מקום נגיש יחסית להתבוננות בנפלאות התופעה הוא קניון עין מעריף בו נחל צין זורם במלוא עוצמתו בעת שיטפון. ישנה תצפית מסודר בראש המפל ממנה תוכלו לראות היטב כיצד הנחל זורם ללוע הקניון. התצפית היא חלק מגן לאומי עין עבדת ולתצפית המרשימה ניתן להגיע מהכביש הראשי. הכינו את המצלמה!

איך מגיעים: על כביש 40 (באר שבע-מצפה רמון).

עין עבדת

בעקבות שלולית החורף

לצד שלולית החורף המפורסמת של נתניה המכונה שלולית דורה, צצות לאחר הגשמים שלוליות חורף נוספות כמו זו בשפיר, סמוך לקיבוץ עין צורים. השלולית של שפיר כמעט ונכחדה אך למרבה המזל, שוקמה על ידי קק"ל וכיום מהווה בית לצמחי מים יפהפיים וכן לעופות מים רבים. השביל שמוביל לשלולית הינו שביל הליכה נגיש הנמתח על פני גשרונים מעץ ממנו ניתן לראות היטב עופות כמו אגמית, אנפה אפורה, לבנית קטנה וכן את הברווזים והקרפדות ואת הנוף הקסום סביב. באתר גם חניון הודיה האידיאלי לקיום פיקניקים במידה ומזג האוויר נעים ומאפשר זאת. 

איך מגיעים: פונים דרומה לכיוון קיבוץ עין צורים בכביש 3.

קופצים על רטוב

קטיף כייפי ומתוק

עונת החורף היא עונת התותים וברחבי הארץ מגוון רחב של אפשרויות לקטיף עצמי של תות. ביניהם ניתן למצוא את הקטיף "תותלאנד" של "תותי משק טל" בהוד השרון בו תיהנו מקטיף של תותים הגדלים בהדברה ביולוגית נטולת ריסוס. בנוסף לתותים, תוכלו לקטוף נוריות וכלניות, ארטישוק ואפילו גזרים (וכמובן לכרסם ולנשנש תוך כדי). התשלום בכניסה כולל סלסלה לקחת הביתה, כדי שהטעם המתוק ילווה אתכם לאורך זמן. בתיאבון!

קטיף ומתוק, התות.

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים