יש חיים אחרי השיטפון

וואו, כמה גשם ירד בארץ בשבועיים האחרונים. סוף סוף רואים שהחורף הגיע במלוא הדרו ועכשיו זו הזדמנות לטייל בטבע, אחרי השטפונות העזים שפקדו כמעט כל פינה על המפה.

writer
איציק גרינוולד תאריך פרסום: 27/01/2010

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, מזג האוויר נרגע מעט. אמנם קר, אבל הגשם פסק מלרדת וזה בדיוק הזמן המושלם לנצל את גיחתה הקצרה של השמש למחוזותינו כדי לשלב חופשה בצימר עם טיול בחיק הטבע, לפני שעוד פעם יהיה קר, ואפילו יותר חשוב - מסוכן.

לראות גבים בים המלח

בניגוד למסלולי טיול רבים שמומלצים באביב וגם בימי ראשית הקיץ, במסלולי הטיול של ים המלח עדיף לטייל דווקא בחורף. להיפך - כשמטיילים בהם בעונות החמות, יש סכנה ממשית להתייבשות עקב מחסור חמור בצל. אז למה להקשות, ולא לטייל עכשיו, כשהגבים הרבים של נחלי האזור מתמלאים ויוצרים מראות מרהיבים, כולל מפלים קרירים?

שני נחלים מומלצים הם נחל משמר ונחל דרגות. האחרון, שגם מוכר יותר, הוא מסלול המיועד למיטיבי לכת באורך חמישה ק"מ (כארבע שעות) שכולל גם שימוש פעיל בחבלים ובטיפוס. בנוסף, ככל שמתקדמים בנחל הדרך הופכת צרה יותר - וכך גם מסוכנת יותר. זהו אינו מסלול מעגלי ולכן מומלץ להצטייד גם ברכב נוסף, או לחילופין לקוות לטרמפ שיאסוף אתכם בצאתכם מהנקיק.

לעומת הנחל הזה, נחל משמר נחשב יחסית קל יותר. גם מותקנים בו כבר יתדות והוא גם נחל מעגלי. יחסית קל, אמנם, אבל יותר ארוך - תשעה קילומטרים אורכו. הפרס שמובטח למשקיעים הוא בדמות מפל מרהיב שגובהו כ-100 מטרים וגבים שבימים אלה יבטיחו שלא תצאו יבשים מהמסלול. בסביבת ים המלח צימרים ומלונות רבים, בהם תוכלו לבלות את סוף השבוע הקרוב.

גם בצפון ירד גשם

כן, למרות שידיעות החדשות התמקדו בדרום - גם נחלי הצפון קיבלו את מנתם חלקם, ואפילו בכמויות גדולות יותר. נחל אחד המומלץ כל השנה, ובמיוחד עכשיו כשהוא שוצף וקוצף, הוא נחל השופט.
יש שתי אפשרויות לטיול בנחל. הקצרה יותר היא בת חצי שעה, ולמרות קוצרה היחסי כוללת לא מעט נקודות חמד, כגון מעיין הנובע מתוך מחילה (עין חשת) שבו מתחיל הטיול; מפל קטן (מאוד) שנקווה אל תוך בריכה קטנה אף היא; ושרידים של תחנת קמח עתיקה. ללא ספק, זהו אחד המקומות היפים לערוך בהם פיקניק.
האפשרות השנייה היא פשוט ללכת את כל הנחל, כחמישה ק"מ המטפסים אל גבעת משעול, מספקים נוף המשקיף על יקנעם עילית ועל הרי הכרמל וביקור קצר בחוות עמק השלום. באזור ישנם עוד אטרקציות רבות ומסלולי טיול נוספים בהם תוכלו לבלות.

נחל רמון ברכב שטח

מכתש רמון ונחליו הם גם יעד מומלץ מאוד לתקופה זו של השנה, ומוכר היטב למטיילי ג'יפים ותיקים. כיוון שמדובר ברכב שטח, אורך המסלול ומשכו הם דינאמיים לחלוטין, אבל ליתר בטחון, פנו לכם כמה שעות כדי שתוכלו ליהנות מהמצוקים ומהנופים המדהימים. אחד המראות היפים שתראו, אם לא היפה ביותר, הוא צבעו האדום העז של נחל רמון, שנוצר כתוצאה מאבן החול של המכתש.

טיפים לסיום

אמנם לפני כל יציאה לטיול נהוג לבדוק את מצב מזג האוויר, אך הפעם רצוי יותר מתמיד, ובמיוחד נוכח סכנת השיטפונות הקיימת בדרום. אל תחשבו שאתם חכמים יותר ואל תצאו דווקא כשמזג האוויר סוער. לשני אנשים זה עלה בחייהם בשבוע שעבר. בנוסף, קחו איתכם מספיק מים, גם בעונה זו של השנה, והצטיידו במפה .

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים