סגול ופורח בטיול

פריחת התורמוסים הגיעה, הצבע הסגול המושלם מכסה את אדמת הטבע וצובע את האופק בצבעי רוגע ושלווה המתאימים לעונת האביב. צאו לראות איך הם גדלים וצובעים את הטבע

writer
יפעה מבטח צילום:עומר שביט תאריך פרסום: 25/02/2010

בשבוע האחרון אמנם היה קצת קשה לזכור זאת אבל אנחנו עדיין בעונת החורף, וחורף בישראל אומר פריחה עוצרת נשימה, בשלל צבעים וריח משכר. מדהים בכל שנה לראות איך כמה שבועות של פריחה מרהיבה הופכים בהינף יד לשדות הקוצים שמסמלים את בואו של הקיץ. מה שאומר חבר'ה – הזמן הוא קצוב, ואת מספר סופי השובע השמשיים שעוד נותרו לנו אסור בשום אופן לבלות בבית.
בעוד האירוסים והנרקיסים נמצאים כבר לקראת סוף פריחתם פרח אחר סגול ומרהיב תופס כרגע את בימת הפריחה והוא התורמוס. כן, כן אותו פרח שהתווכחתם תמיד בארץ עיר האם לכתוב אותו אותו ב-ט' או ב-ת' (ואולי בכלל בשניהם כי זה שם לועזי). עכשיו יש לכם הזדמנות לחזות כיצד נראה הפלא הסגול  בסביבתו הטבעית.

נעים מאוד 

תורמוס הינו פרח ממשפחת הפרפרניים. צבע עלי הכותרת בדרך כלל הינו סגול עמוק ועז והם מסודרים במגוון צורות שהמרשימה מבניהם היא צורה גביעית יפהפיה ומלכותית. ממש דומה לצמחים הפלאיים מהסרט הקלאסי פנטזיה. למעשה, כה יפה הוא הפרח עד כי לפרחים אין צוף והחרקים שנמשכים אליהם על מנת להפרותם עושים זאת רק בשל צבעם. פרי הצמח הוא תרמיל, המתבקע בהתייבשו, עד כי קצוותיו מסתלסלים והזרעים "קופצים" מתוכו. זרעי הצמח, מכילים חומרים רעילים הנותנים לצמח טעם מר. 300 מינים מהפרח הסגול קיימים בעולם ובישראל גדלים בר שבעה מינים.

היכן למצוא?

איפה שבטוח שלא תמצאו פרחי תורמוס זה באזור שבו יש קרקע מאבן גיר. משום מה הפרח שונא את אבן הגיר ומעדיף לגדול בקרקעות בזלתיות. את אלו ניתן לאתר קצת ביהודה ובשומרון אך במיוחד בגליל ובגולן שם פעילות געשית בעבר הותירה מרבצי בזלת לאינספור. בגליל באופן ספציפי ניתן למצוא תורמוסים בצבעי ורוד ולבן – תופעה מרשימה ומיוחדת לכשעצמה.

מורה נבוכים

כדי שלא תתעו בשטח ותלכו ישירות למרבדים הסגולים, הורודים והלבנים המרשימים מארגנים בכפר הנופש בקיבוץ גונן בשבת הקרובה
(ה26-27.2) טיול מודרך לכל המשפחה אל הסגול הסגול של כרי פרחי התורמוסים הנמצאים בשיא פריחתם במורדות רמת הגולן, עין גונן מעיינות הדופן של רמת הגולן. שבילים הירוקים, נחלים שוצפים והטבע בשיא פריחתו, מובטחים למטיילים. גם המחיר אטרקטיבי במיוחד רק 20 ₪ למכונית משפחתית תמורת יום של הנאה ובילוי בחיק הטבע על תורמוסיו. היציאה היא בשעה 10:00 מכפר הנופש בגונן. פרטים נוספים ב טלפון 04-6955220 

אם כבר עברתם בסביבה

אם התורמוסים עשו לכם טעם של עוד זה מובן ביותר. האמת היא שחבל להגיע לאזור בלי לשלב לפחות עוד אטרקציה מיני רבות הקרובות לאזור גונן. צימרים בצפון, צוק מנרה, אגמון החולה, וראש פינה על מסעדותיה כולם במרחק נסיעה. אולם ברצוני להמליץ לכם דווקא על חוויה מעניינת לכם ולילדיכם ביסוד המעלה. בתוך המושבה הותיקה שוכנת לה אחוזת דוברובין. המקום במבט ראשון נראה כמו אחוזת איכרים בפרובנס אולם למעשה מדובר באחוזה חקלאית משוחזרת מימי העליה הראשונה. במקום יש מוזיאון מעניין ביותר על תולדות משפחת דוברובין שנותן ממש לחוש כיצד נראו החיים הלא פשוטים בתקופה. בנוסף לכך האחוזה כיום משמשת כגן אירועים ופועלת בה גם מסעדה ששווה בהחלט לשבת ולהתרגע בה אחרי יום טיול ארוך ומהנה.

ופתרון לחידה

ולא נעזוב את הנושא בלי לשים סוף לויכוח אחת ולתמיד. תורמוס איננו שם לועזי ונכתב באות ת' בלבד. שמו בלטינית הוא בכלל lupinus ומקור השם תורמוס הוא במשנה ובתלמוד.  אבותינו נהגו לאכול את גרעיניו לאחר שאלו נשלקו היטב על מנת לנטרל את הרעילות שבהם. התורמוס אף מוכר כצמח מרפא אותו תיאר הרמב"ם וכן אסף הרופא בספריו.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים