לילות שאן

מפאת החום הכבד נהפוך קצת את סדר היום ובמקום לטייל בשעות האור נטייל בשעות הערב והלילה, זה פחות חם ויותר נחמד. אתם מוזמנים לחוויה לילית יחידה מסוגה בבית שאן.

writer
יפעה מבטח צילום: חנן לבבי תאריך פרסום: 29/07/2010

ארץ ישראל היא מקום נורא חשוב. את זאת טורחים לספר לנו החל מגיל מאוד קטן כדי שנדע שפיסת האדמה הזו שעליה אנחנו יושבים היא אחת הפופולאריות בעולם כולו. מי לא רצה להחזיק בה? מצרים, אשורים בבלים ופרסים, ממלוכים, צלבנים ומוסלמים כולם חמדו את המקום ורצו בו דריסת רגל. אך התרבות בעלת הכי הרבה סקס אפיל שאי פעם שלטה כאן היא ללא ספק התרבות הרומאית. אותה תרבות נהנתנית הותירה אותנו לא רק עם סיפורים לא ממש מחמיאים לספר עליה (על דיכויי מרידות לא ממש הומניים) אלא גם עם כמה פנינות תרבות שערכן לא יסולא בפז . על אחת מהן ברצוני היום להרחיב את הדיבור והיא לא אחרת מאשר בית שאן.

לאורך הפלדיוס

תל העתיקות הנמצא בבית שאן העתיקה מהווה אחת מהדוגמאות הנדירות בארץ למלאכת שימור יוצאת דופן. בניגוד לאתרים אחרים שבהם יש להפעיל את הדימיון שעות נוספות על מנת להבין כיצד תילי האבנים הפזורים היוו פעם מקדש או ארמון כאן העיר הרומאית סקיתופוליס, שנחרבה בשנת 749 לספירה על-ידי רעידת אדמה, ממש קורמת עור וגידים לפני המטייל. תוכלו לסייר לכם לאורך הפלדיוס, רחוב העמודים הראשי, אל עבר בית המרחץ המשתרע על שטח של שבעה דונם או אל התיאטרון הכולל לא פחות מ7000 מקומות ישיבה. זהו מקום מצוין לבוא ולהראות לילדכם כי מה שהם למדו בבית הספר אינו שייך רק לספרי ההיסטוריה. ובכלל, גם לזוג רומנטי התפאורה הקלאסית הזאת תתאים ביותר. 

העיר קמה לתחייה

אך עדיין בית שאן של היום היא עיר דוממת ושוממה. אין לשכוח שמתקני הענק שתיארנו קודם לכן נועדו לשרת עיר שבתקופות השיא שלה כללה בין 40 ל50 אלף תושבים. בתקופות אלו בית שאן ממש לא הייתה אי של שקט לבן ומעוצב כי אם עיר מזרח תיכונית וגועשת עם חיי תרבות עשירים. כדי להביא אליכם את החוויה של עיר חיה ונושמת פי שהייתה בית שאן, או סקיתופוליס, ההיסטורית פתחו לפני שנתיים במקום חוויה ייחודית וראשונה מסוגה בארץ – חוויית "לילות שאן".
מדובר במופע אורקולי, אך אל תטעו, אין זה מסוג אותם מופעים שהורגלנו לראות במחוזותינו אלא משהו חדשני הרבה יותר. מופעלת בו מערכת מיוחדת של אמצעים וירטואלים שבאמצעותה מדמים התרחשויות של ממש בשטחה של העיר הנושנה. במופע מתקיים אך ורק במהלך הלילה, בעודכם מסיירים ברחבי העיר תוכלו לראות, לדוגמא, את התיאטרון מלא באנשים בני התקופה המריעים בעיצומו של מופע גלדיאטורים, את בית המרחץ מלא באדים ואנשים הנהנים להם מהטבילה ממש כפי שהיה בימים עברו ולשמוע את צעקות הרוכלים מהשוק.

רבותי ההיסטוריה חוזרת

לא רק את חוויות היום-יום של העיר סקיתופוליס תוכלו לחוות באמצעות חוויית "לילות שאן" אלא גם את האירועים ההיסטוריים הרבים שהתרחשו בה ובסביבותיה במהלך המאות הרבות בהן התקיימה ובינהם , סיפורו של הקרב נגד הפלישתים בגלבוע שאודותיו כתב דוד את קינתו המפורסמת, עליית הנצרות ששינתה את פני העיר ואף את רעידת האדמה שגרמה בסופו של דבר לחורבנה של העיר.
כל אלה יתרחשו לנגד עינכם בצורה חיה ומשכנעת וישלימו חוויה בלתי שנכחת של מסע לילי במסדרונות ההיסטוריה. יש לציין שהיות והסיור מתקיים בלילה כדאי ומומלץ לשלב את החוויה עם טיול קצת יותר מקיף באזור. מסלולי טיול רבים מחכים לכם בסביבות הגלבוע, עמק יזרעאל ועמק המעיינות כמו גם צימרים מפנקים.

ובקיצור נמרץ

מה? סיור "לילות שאן", סיור לילה מיוחד ורב חושי בגן הלאומי בית שאן של רשות הטבע והגנים. מתי? מתקיים בערבי  שני , רביעי וחמישי החל מרדת החשיכה (20:00) ובכל חצי שעה ובמוצ"ש בשעות 21:30, 22:00 ,22:30.  כמה עולה? מחיר כניסה למבוגר: 40 ₪ ולילד: 30 ₪ פרטים נוספים וביצוע הרשמה כוכבית בטבע *3639

תגיות בית שאן

אולי יעניין אתכם גם

מדורים