מהחלמונית ועד לחצב

החום של סוכות מאחורינו ואיתו גם אלפי המבקרים באתרים רבים. אתם מוזמנים לקרוא כמה המלצות לתופעות המתרחשות רק בסתיו. מאגמון החולה ועד לחצב לאורך כביש החוף.

writer
מאיה כץ תאריך פרסום: 04/10/2010

הסתיו כבר כאן, גם אם זה לא תמיד מורגש. די להביט בציפורים הנודדות, או להרגיש בצינת הערב המבורכת בשביל להיזכר בקיומו. מוזמנים לקרוא על מה שתוכלו לפגוש בסתיו ורק בסתיו.

בוטנים באגמון החולה

אנו רגילים לשייך את הבוטנים אל שאר הפיצוחים אותם אנו נוהגים לפצח מול משחק כדורגל, בנהיגה או ככה סתם. מקור השם בוטן הוא מהשם אלת הבטנה שהיא דווקא מוכרת יותר בתור הפיסטוק. הבוטן, בניגוד לשאר הפיצוחים משתייך למשפחת הקטניות וגדל בתוך האדמה ועל כן נקרא גם אגוז האדמה, ששם זה ניתן בטעות לאגוז ברזיל, סליחה על הבלבול... כל ההקדמה הזו נועדה בשביל לספר שזה עתה אוספים את הבוטנים שגדלו בקיץ בשדות עמק החולה. בשלב הראשון של האיסוף מוציאים את הבוטנים מתוך האדמה וממתינים כמה ימים על מנת שיתייבשו. השלב השני כולל את איסופם באופן מכאני. לאחר האיסוף נותרים על הקרקע בוטנים רבים שלא נאספו. אתם מוזמנים להצטרף לחגיגת העגורים שאט אט מגיעים ונוהרים בהמוניהם לשדות הבוטנים וללקט מעט בוטנים מן השדה. בכל מקרה, האגמון מקסים בימים אלו ומומלץ ביותר לביקור.

חצבים פורחים

החצבים הם הראשונים לבשר את בואו הקרוב של הסתיו. עוד בחודש אוגוסט, עת הארץ לוהטת ואנו מחכים בכיליון עיניים למשב רוח רענן, ניצבים באורח פלא החצבים בלובן פריחתם ומזכירים לנו שהסתיו כבר עוד רגע כאן. ה"פלא" הזה מתאפשר בזכות בצל גדול הנמצא בתוך האדמה ואוגר מספיק נוזלים המאפשרים לחצב צימוח ופריחה. הפריחה בעונה זו כדאית לחצב משום שאין שום מתחרים אחרים בסביבה.
השם חצב מהשורש ח.צ.ב ואכן ניתן לראות את הפרח חוצב את דרכו דרך סלעים ואדמה יבשה למדי. פריחת הסתיו מאופיינת במנגנון הפוך מפריחת האביב. ראשיתה במקומות הגבוהים בהם הלילות הופכים קרירים ומאותתים לפרחים שהגיע מועדם לפרוח. אנו נמצאים ממש בסופה של עונת פריחת החצבים ולכן מוטב אם תפגשו בהם במקומות הנמוכים. מקומות מומלצים לפריחה: חרבת קרתא בכרמל, תל יודפת ולאורך כביש החוף.

חלמוניות

החלמונית היא אחד מפרחי הארץ המרהיבים ביותר. פריחתה צהובה, גדולה ומרשימה למדי. החלמונית היא ככל הנראה שריד מתקופה מוקדמת בה שרר בארצנו מזג אוויר קריר יותר, אז מילאו את הארץ, על פי המחקר, חלמוניות רבות. מה שנותר מתקופה זו, הם מרכזי פריחה קטנים ומצומצמים הפזורים על פני כל הארץ ומארחים בעונה זו את הפריחה המרהיבה. זה הזמן להזכיר שהחלמוניות, כמו גם החצבים ופרחים רבים נוספים הם פרחים מוגנים שקטיפתם אסורה על פי חוק. החלמונית, פורחת על פי רוב, במהלך חודש אוקטובר. מקומות מומלצים לטיול: רכס בשנית בגולן, שביל פסגה במירון, להבים וחולות ירוחם.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים