טיולי חורף: מערות בית גוברין

מי שאוהב לטייל, עושה זאת כל השנה ושום מזג אויר לא יעצור אותו. דווקא בחורף הטיול יותר נח. פחות חם, פחות עומס באתרים וכן גם בכבישים. אז קבלו המלצה על טיול כיפי במיוחד בארץ אלף המערות- בית גוברין.

writer
דנה נמדר צילום: רשות הטבע והגנים תאריך פרסום: 17/12/2012

גן לאומי בית גוברין משתרע על פני כ - 5,000 דונם ושוכן בלב שפלת יהודה  שבסביבתו נחצבו מאות מערות, חלקן מערכות מורכבות, מפותלות ומרשימות מאין כמותן, היוצרות מבוך מאתגר של חללים מרווחים מתחת לפני הקרקע. בגן הלאומי בית גוברין חצר המשחזרת עבודות קדומות בהן עסקו לפרנסתם ותושבי המקום. ציבור המטיילים יוכל לבקר בבית הבד לייצור שמן זית, גת לדריכת ענבים וייצור יין וגורן, בו דשים את התבואה ולנסות לתאר בדימיונו איך הפעולות האלה נעשו פעם. כל כך פשוט, אמיתי ויפה.

אחת החוויות המעניינות ביותר במקום הוא כמובן גילוי המערות התת קרקעיות באמצעות סיורים. ניתן  להביא פנסים מהבית או לשכור במקום עששית ולצאת להדרכה מרתקת בבטן האדמה עם מדריך מקומי.
במערות בית גוברין תמצאו מערות השונות זו מזו ולכל אחת מהן סיפור ייחודי ומרתק עם סיפור שעומד מאחוריה ולא רק סלעי ענק.

מערה מרשימה (צילום יערה מרגולין)

מערת המבוך

מערכה מורכבת הבנויה משלושים מערות קטנות שחברו יחדיו עם השנים. ההליכה נעשית בבטן האדמה, וניתן  לראות אילו שימושים עשה האדם במערות לאורך התקופות, ולהרגיש את המיזוג הטבעי. בסיום המסלול במערה מגיעים  לבית בד המשחזר את שהיה במערה בעבר.


מערות קבורה צידוניות – סדרת מערות קבורה מרשימות מהתקופה ההלניסטית (מאות 3 -2 לפני סה''נ), למרגלות תל מרשה כולל שיחזורים של  ציורי קיר מרשימים המהווים  הוכחה שעמים שונים התגוררו יחד בעיר.
ציורי הקיר הם בעיקר של חיות צייד, דבר השופך אור על התקופה.

לא מיועד לקלסטרופובים (צילום דורון ניסים)
 
מערות הפעמון

סדרה של 80 מערות גדולות וגבוהות במיוחד שביניהן נחצבו מעברים   המערות נחצבו מלמעלה דרך פתח צר, שהתרחב ככל שהחוצבים ירדו כלפי מטה, מבנה שהעניק למערות צורה של פעמון. כתובות בערבית וצלבים שנמצאו על הקירות המערות מעידים על כך שרבות מהמערות נחצבו בתקופה הערבית הקדומה, במאות 10-7 לספה''נ.

אירועים בחופשות ובחגים (צילום יונתן פורת)

מחיר כניסה: מבוגר 27 ₪. ילד 14 ₪. הפעילויות ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לגן.

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים