4 מסלולי רכיבה במדבר: באווירה מדברית

מזג האוויר נפלא, הדרום יפיפה ואטרקטיבי ואתם יותר ממוזמנים להגיע לרכוב באווירה מדברית, עם נופים יפים ורוח מלטפת ומרוץ סובב הערבה המתקיים השנה בתחילת פברואר.

writer
רון שגב פינקלמן תאריך פרסום: 28/01/2015

נופי המדבר, האוויר היבש, השמש המלטפת ברכות והנוף הפתוח והאינסופי - הדרום מזמין אתכם לרכיבת שטח במגוון מסלולים מושלמים.

ריכזנו עבורכם ארבעה מסלולי רכיבה - שלושה מסלולים המותאמים למבוגרים או לכאלה שהם מנוסי רכיבת שטח ומסלול אחד משפחתי שמתאים גם עם הקטנים, שימו לב לרמת הקושי ולאורך המסלול והתאימו את המסלול ליכולתכם ולא להיפך.

המדבר, מושלם לרכיבת שטח (התמונה באדיבות גיאופן)

מסלול 1: סינגל חלוקים לרוכבים מנוסים

רכיבה מדברית לאורך 25 ק"מ במשך כ 4- 5 שעות, מתי הכי כדאי לרכוב? בכל העונות, אם כי בקיץ חייבים לצאת ממש מוקדם בבוקר לרכיבה, בגלל החום המעיק.

על המסלול:

שביל האופניים העיקרי מבוסס על שבילי עיזים וחלקים רבים ממנו הם סינגל, השביל מסומן בשלטים וקל מאוד להתמצא בו. תחילת המסלול בחניון הרועה, מול קיבוץ שדה בוקר. ברכיבה חולפים על פני בית קברות של מדרשת בן גוריון ולאחר צומת הכניסה למדרשה, פונים ימינה לערוץ ממנו מתחיל הסינגל. עכשיו מתמכרים לנוף ולמורשת שבאזור אגן שדה בוקר.

לאחר טיפוס קצרצר לרכס חלוקים, יורדים לאורך ערוץ מרובה בטרסות נמוכות, עד ההגעה לחורבה – כפר חקלאי מהתקופה הביזנטית המאוחרת ומהתקופה המוסלמית. לאחר מכן, חוצים את שביל הטרסות ומתחילים טיפוס קצר נוסף אל קו הרכס, לתצפית אל הדייקה. ממשיכים לרכוב מעט על קו הרכס עד לירידה לכיוון נחל הרועה ולאחר חצייתו, נכנסים לעוד ערוץ 'עשיר' בטרסות, הפעם במגמת עלייה. הגעתם לקטע הכי טכני, לאורך הקטע יש מדרגות סלע גבוהות, בקצה הערוץ חוצים את כביש 40.

המשך השביל עוברים ליד העץ המפורסם של נחל "עץ" – נחל נוקד, מדובר בעץ שיטה עתיק יומין, שגילו המדויק אינו ידוע, אך הוא מזוהה במפות קדומות של הבריטים מתחילת המאה הקודמת. לאחר שחולפים על פניי העץ המפורסם, עולים עם השביל לנקודת תצפית מרשימה על כל אגן שדה בוקר ומצוק הצינים.

לאחר התצפית יורדים עם השביל בדרך עפר אל חורבת חלוקים. רוב הממצאים בחורבה הם מתקופת המאה ה- 10 לפני הספירה, לאחר רכיבה במקביל לכביש, על דרך העפר, ממשיכים מעלה עם השביל על סכר הרועה ונוסעים לאורכו ובמקביל ליישוב מרחבעם, נכנסים לערוץ דרך העפר. לאחר כקילומטר, יורדים מדרך העפר דרומה. כאן מגיע קטע הסינגל היפה והאחרון של המסלול אשר עובר על הר צרור, דרך שדה צין וחזרה אל חניון הרועה.

אפשר להאריך מעט את המסלול עם רכיבה על הסינגל המסומן של רשות הטבע והגנים שעובר על קו מצוק הצינים. הסינגל יוצא למנחת שדה צין אל עבר מיצד צין וגן הפסלים של עזרא אוריון ומסתיים ליד מדרשת בן גוריון.

לרוכסים מנוסים, סינגל חלוקים (התמונה באדיבות גיאופן)

מסלול 2: סינגל עזוז לרוכבים ברמה בינונית

רכיבה מדברית לאורך 23 ק"מ במשך כ 3- 5 שעות. הכי מומלץ לרכוב בשלושת העונות, למעט הקיץ בו עומסי החום מסכנים את הרוכבים.

על המסלול:

מסלול סינגל עזוז הוא מסלול עם נופי פרא של סיני ושל נוף קדומים של מערב הנגב. חשוב לדעת כי המסלול עובר בחלקו בשטח אש ומסומן בצפיפות ע"י רוגומים וסימון מיוחד לשביל אופנים - "הגמל המתגלגל". לכן מומלץ ביותר לתאם מראש עם הצבא וכמובן לקחת מפה.

המסלול מתחיל ומסתיים בחניון בארותיים, בכניסה לישוב עזוז. עולים לכביש המוביל לכניסה האחורית לעזוז, שם פונים ימינה על דרך עפר, כאשר מצד שמאלה נמצא נחל בארותיים, ומסילת הברזל הטורקית בגדה הנגדית. לאחר כקילומטר, הסינגל מתפצל שמאלה וחוצה בקעה עם טרסות, ממשיכים לכיוון דרום מזרח עד שנכנסים ליובל של נחל בארותיים. את סוף הערוץ חוצה דרך ג'יפים שעליה פונים ימינה אל עבר האוכף, עליו עוברת דרך הפטרולים הישנה. מכאן ניתן לצפות אל בור הסבחה, הגבול המצרי, עמק שחרון ומרחבי סיני. המשך השביל, שמאלה לכיוון דרום מזרח, על דרך הפטרולים.

ממשיכים כ-2 ק"מ במעלה הדרך ואחרי גבעת כדר באוכף מסומן, מתחיל נקב גמלים יפה ונוח שתוחזק וסומן ברוגומים רבים. הנקב מסתיים באזור התיישבות עתיק לצד ערוץ צדדי של נחל עזוז. לאחר רכיבה לאורך הנחל בגדה המערבית, חוצה השביל את האפיק ועולה לאוכף נוסף ומרשים בדרך משופעת אבנים חופשיות. מהאוכף ממשיכים על קו גובה בירידה טכנית, על שלוחה שבסופה עץ אשל גדול (נחל חורשה). כאן יש נקודת תפנית במסלול!