בחינם: חוגגים 70 לעצמאות

חוגגים 70 למדינה ויוצאים לבקר באתרי מורשת ומוזיאונים שפתוחים לקהל הרחב ובחינם. משרד התרבות בשיתוף המועצה לשימור אתרים מזמינה אתכם לביקור כחול לבן במקומות עם הסיפורים הכי משמעותיים במדינה. רק תבחרו.

writer
קורן דור תאריך פרסום: 15/04/2018

יום הולדת 70 למדינה וזה הזמן לחגוג ולהתחבר אל העבר. יוזמה מיוחדת של משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרים תאפשר לכם לסייר ללא תשלום ב-70 אתרי מורשת המתארים את המדינה מימי בית ראשון ועד ימינו.

אתם מוזמנים לצאת למסע מרתק אחורה במנהרת הזמן, ללמוד על היישובים הראשונים, על חייהם של החלוצים, להכיר אמנים ויוצרי תרבות וגם ללמוד על החקלאות במושבה הטמפלרית בתל אביב ובמקומות נוספים ברחבי הארץ. עזבו לרגע את המנגל, הניפו דגלים וצאו לדרך.

תופסים עצמאות בתל אביב

בעיר הגדולה, זירת הבילויים הנצחית של ישראל, תוכלו ליהנות מסיורים ללא עלות ומביקור במרכזי מבקרים מרתקים. ביניהם:

סיורים במרכז המבקרים שרונה הקריה - המתחם יושב על שרידי מושבת הטמפלרים שרונה, מרבית תושביה עסקו בחקלאות ובעיקר בגידול גפנים. בהמשך המושבה היתה מחנה ריכוז בריטי ומתחם שהיה שייך לבסיס הקריה. כיום מרכז המבקרים ממחיש את סיפור המושבה ואת סיפורם של הטמפלרים. ביום העצמאות, בין השעות 10:00-15:00 יתקיים סיור חינם בכל שעה עגולה. הסיורים במוזיאון יהיו ברוח הקמת המדינה ובליווי דמויות מהעבר.

מתחם מרהיב שעבר שימור, תמונה יח"צ

ביקור במרכז המבקרים של בנק ישראל – הזדמנות מעניינת להכיר את ההיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל ואת התפקיד שמילא הבנק לאורך ההיסטוריה. במוזיאון 3 תערוכות – על ימיו הראשונים של הבנק, תולדות המטבע ויצירות אמנות ישראליות העוסקות בכסף בחיי היום יום. 

להכיר את ההיסטוריה הכלכלית, צילום רן פלוטוניצקי

מוזיאון נחום גוטמן – בבית היסטורי שנבנה על ידי משפחת שולמן כבר בשנת 1887, פועל המוזיאון המוקדש ליצירתו של האמן. איורים, פסלים, ציורים של נחום גוטמן לצד עבודות אמנות של אמנים ישראלים נוספים.

מקומות נוספים באיזור המרכז: מוזיאון בנק ישראל החדש בתל אביב, בית העצמאות בתל אביב, המוזיאון הישראלי במרכז יצחק רבין, בית בן גוריון בת"א, בית ז'בוטינסקי, בית יוסף באו, בית רוקח, מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל, מוזיאון האצ"ל, מוזיאון ההגנה, מוזיאון לח"י ע"ש אברהם שטרן, מוזיאון האצ"ל בתש"ח, מוזיאון נחום גוטמן בתל אביב, מוזיאון חוסמסה בחולון, מרכז המבקרים מקווה ישראל, מוזיאון ראשון לציון, מוזיאון המושבה ע"ש ערן שמיר במזכרת בתיה, מכון איילון ברחובות, אתר הפרדסנות ע"ש מינקוב ברחובות, מוזיאון העיר בנתניה.

אם תרצו לשלב חופשה כפרית בארץ בחג, בצפון, בדרום או במבחר וילות נופש קבלו את הרשימת הצימרים הפנויים ליום העצמאות >

חגיגות למדינה בירושלים הבירה

ירושלים מהווה מוקד משיכה אולטימטיבי ביום העצמאות למבקרים שרוצים לשלב בין סיורים בעיר הבירה ובין פעילויות הפתוחות לציבור. 

מגדל דוד – מוזיאון המגדל מציג את סיפורה של העיר בדרך מרתקת. בין השעות 10:00-16:00, יוכלו המבקרים ליהנות מתחנות הדרכה ברחבי המצודה, המוזיאון ומגדל התצפית, כמו גם תחנה שתעסוק בהיסטוריה המודרנית של ירושלים ואפילו משחקים כמו משחק רצפה גדול הממחיש את סמלי ואתרי העיר וכן פעילות עצמאית למשפחות בעקבות האלמנטים המרכיבים את סמל המדינה. בין השעות 16:00-17:30 תתקיים מחווה של תיאטרון וזמר לכבוד 70 שנים למדינה בליווי שירים וסיפורים וקטעי משחק. 

סיפורה של עיר, צילום ריקי רחמן

בית עגנון – מוזמנים לצאת למסע בביתו של גדול הסופרים העבריים בעת החדשה וחתן פרס נובל לספרות. עגנון חי בבית כ-40 שנה וכאן גם כתב יצירות מופת. כך למשל, תראו את חדר עבודתו ובו אלפי ספרים שהיוו עבורו השראה וכן טרקלין משפחתי משוחזר.

מרכז מורשת מנחם בגין – המקום האולטימטיבי להכרות פועלו של מנחם בגין, שחייו שזורים במאורעות היסטוריים שונים. מסכי מגע אינטראקטיביים, חוויה אור קולית, סיפורים מרתקים.

אתרים נוספים שפתוחים בחינם באיזור ירושלים - מוזיאון חצר הישוב הישן, גבעת התחמושת בירושלים, בית ילין במוצא, מרכז מורשת גוש עציון בכפר עציון, מוזיאון מגדל דוד, מוזיאון אסירי המחתרות, בית ש"י עגנון, מרכז מורשת מנחם בגין, יד לשריון בלטרון, בית הכנסת 'החורבה' בירושלים, הרובע ההרודיאני ברובע היהודי ובית לוי אשכול.

יום הולדת 70 בדרום

חזונו של בן גוריון עסק בהפרחת הנגב ואתם תוכלו לחגוג בנגב שמציע שלל פעילויות מסקרנות ללא תשלום במהלך יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל.

צריף בן גוריון – אם כבר בן גוריון, אז מה המקום הטוב ביותר לחלוק כבוד לאיש מאשר בצריף בשדה בוקר. האתר כולל מיצג אנימציה שמסר על חיי המנהיג, הקרנת סרט שמספר על אירועים שקשורים להנהגתו, תערוכה החושפת רבדים מחייו האישיים של בן גוריון ועוד.

בארות בנגב – מרכז מורשת זה מתאר את נקודת ההתיישבות הדתית הראשונה בנגב. במרחב החקלאי פועל מגדל המים שמהווה מוקד חלוצי – המגדל נקוב הכדורים עבר תהליכי שימור. הקיבוץ הדתי הוקם בשנת 1943 ונהרס עם קרבות מלחמת העצמאות וכעת, מרכז המבקרים בקיבוץ עלומים יתאר בניכם את תולדות האזור ואת הסיפור ההיסטורי.

המוזיאון הפתוח בנגבה – נגבה נוסדה כתגובה לחוק הקרקעות הבריטי. ההיאחזות בקרקע היתה מורכבת ומאתגרת בשל מים עם כלור ואדמה זיבורית, אבל החלוצים התגברו. איתנותה של נגבה גם בלמה את הצבא המצרי מלכבוש את גדרה וחדרה. באתר שחזור של חומה ומגדל וכן סרטים היסטוריים המוקרנים בצריף חדר האוכל.

המוזיאון הפתוח בנגבה, התמונה באדיבות המועצה לשימור אתרים

מקומות נוספים באיזור הדרום - מוזיאון 'משואה לתקומה' ואתר שחזור הקרב ביד מרדכי, מוזיאון המים והביטחון בקיבוץ ניר עם, מעוז מול עזה בקיבוץ סעד, מרכז ג'ו אלון ביער להב, מצפה רביבים, מצודת יואב, מתחם הקטר 70414 בעיר העתיקה באר שבע, מרכז המבקרים בארות בנגב – קיבוץ עלומים ואתר הראשונים בקיבוץ רוחמה.

מצפינים וחוגגים 70

מרכזי מבקרים, מוזיאונים וחוויות חלוציות והיסטוריות מחכים לכם גם ברחבי הצפון.

נהריים בגשר – בואו לחוויה בקיבוץ נהריים להכיר את הסטארט אפ של המאה הקודמת – מפעל חשמל הידרואלקטרי שניצל את זרמי הנהרות הירמוך והירדן. החוויה מתארת את ההתיישבות היהודית באזור דרך מיצג אור קולי יוצא דופן.

מראשוני המתישבים, נהריים

מוזיאון חניתה לחומה ומגדל – הביקור המרתק בבית האבן בלב הקיבוץ ייקח אתכם לעבר בעקבות סיפור העלייה הנועז של חניתה כמבצע לאומי לפני קום המדינה. כלי נשק, צילומים מקוריים, סרט על העלייה לחניתה ועל שנות הקיבוץ הראשונות.

עצמאות במרכז הארץ

במרכז הארץ, בשלל ערים ויישובים, תיהנו ממוזיאונים מיוחדים המתארים את הקמת ערי המרכז.

מקוה ישראל – בכפר הצרפתי מהמאה ה-19, מקוה ישראל בכניסה לחולון,  הוקם בשנת 1870 בית ספר בו למדו בני ישראל הצעירים את עבודת האדמה. כיום תוכלו לסייר כאן בין מבנים ולשמוע הסברים מרתקים על תפקידו של בית הספר בתחומי העשייה הציונית.

מוזיאון בית הגדודים – במושב אביחיל בשרון, פועל מוזיאון המנציח את המתנדבים שהצטרפו לצבא הבריטי ולחמו עמו בתקופת מלחמות העולם. במוזיאון תותחים, צילומים ודגמים מעניינים, קטעי וידאו ועוד...

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים