תלוי בשביל

באתר הבניאס שבמורדות החרמון, נחנך לאחרונה שביל חדש - השביל התלוי. השביל מזמן לצועד בו הליכה חוויתית בנקיק צר מול זרימת מים סוערת. חו"ל? זה כאן!

writer
מאיה כץ צילום:זאב מרגלית תאריך פרסום: 25/04/2010

אם אתם אוהבי טיולים וחשוב לכם להיום מראשוני הצועדים והמבקרים  אז דעו שלפני כחודש וחצי נחנך על ידי רשות הטבע והגנים שביל תלוי, ייחודי מסוגו בארץ, בנחל הבניאס שבצפון. השביל נבנה בתוך קניון בזלת צר ומעניק לצועד בו חוויה יוצאת דופן ומרגשת ממש. פתיחתו של השביל משכה אלפי מבקרים מידי יום, במהלך חול המועד פסח, אשר המתינו בפקקים ארוכים על מנת לזכות להלך בשביל. למי שעוד לא היה וגם למי שכבר ביקר, כמה מילים על מה ולמה המהומה.

קצת על הנחל

נחל הבניאס, או נחל חרמון בשמו העברי מהווה את אחד ממקורות הירדן. המקור העיקרי של המים בנחל הוא ממעיינות הנובעים למרגלות החרמון. אתר המעיינות מהווה יעד ביקור מרשים בפני עצמו, שם בנוסף לנחל תוכלו לפגוש בארכיאולוגיה מרשימה הקשורה בשמו של הנחל. מקור השם בניאס, הוא באל פאן, שמקדש מרשים הוקם לכבודו באזור המעיינות. בהמשך נבנתה במקום גם העיר פניאס. נחל הבניאס הוא נחל איתן וזרימתו חזקה לאורך כל השנה. טיול לאורכו יעניק לכם חוויה מוצלת וקרירה גם בימות הקיץ.

קצת על השביל התלוי

השביל נבנה כאמור בתוך ערוץ בזלת עמוק וצר שלא היה נגיש עד עתה למטייל. מי שהלך במסלול הישן, מעל הערוץ, שמע את זרימת המים העוצמתית אך לא נחשף למראה נפלא זה. אורכו של השביל 80 מטר והוא נבנה מטרים ספורים מעל המים בצמוד לאחד מקירות הבזלת. ההליכה מתבצעת נגד זרימת המים וכך ניתן לחוות את עוצמת הזרימה, לצפות בשצף המים ואפילו להרגיש מעט את קרירותם. תהליך הבנייה היה מורכב למדי ונפרס לאורך מספר שנים. על מנת להבטיח את יציבות המבנה הוכנסו לקיר ברגים באורך של כ- 7 מטר! העבודה הייתה ידנית ברובה על מנת למנוע פגיעה בנחל עצמו ובסביבתו. לאחר הבנייה נעשתה עבודת שיקום ולמעשה היום לא תראו זכר לעבודה, חוץ מהשביל עצמו כמובן.

שימור מול פיתוח

העבודה על השביל ארכה זמן רב, לא רק בשל מורכבות תהליך הבנייה. גופים ירוקים שונים התנגדו לבנייתו ועל כן זו הופסקה עד שהושגה פשרה בנושא. נקודה זו, מציגה בעבורנו דילמה הקיימת בכל תהליך פיתוח של אתר טבע. האם עדיפה פגיעה נקודתית בנחל על מנת לחשוף את המבקרים לקטע מופלא זה? האם חשיפה זו תוביל את המטיילים לחינוך לאהבת הטבע באשר הוא ולשמירתו? מציעה לכם לענות על שאלות אלו ונוספות לאחר שתבקרו במקום. נדמה לי שרוב התשובות תהיינה דומות.

ומה במסלול

ההגעה לשביל התלוי היא דרך הכניסה לשמורת הבניאס סמוך לקיבוץ שניר. הכניסה בתשלום והכרטיס יאפשר לכם ביקור גם בפארק המעיינות הממוקם צפון מזרחית לכניסה זו. במקום שביל מעגלי מסומן שמשכו כ- 45 דקות. תחילתו של השביל בתצפית לעבר החרמון ורמת הגולן. המשך המסלול בירידה נופית ויפה עד ההגעה לשביל התלוי. סיומו של המסלול במפל הבניאס המרהיב, עליה קצרה במדרגות מוצלות תוביל אותכם בחזרה לנקודת ההתחלה. מי שחפץ במסלול ארוך יותר יוכל לצעוד בשביל מסומן שתחילתו במעיינות, המשכו במפל הבניאס ובשביל התלוי וסיומו בשאר יישוב. משך הליכה זו כ- 4-5 שעות. אז אם אתם בסביבה וגם אם לא, אל תוותרו ביקור בבניאס והליכה בשביל, רק אז תבינו עד כמה קטנו מילותיי לנוכח עוצמת החוויה.

אולי יעניין אתכם גם

מדורים