הכי שמור: טיולים בשמורות הטבע

בישראל מעל 60 שמורות טבע סגורות, בהם שפע של מסלולי טיול, נופים מדהימים וקופת תשלום בכניסה. מערכת וויקנד ממליצה לכם על כמה מקומות בהם חובה לבקר.

writer
מאיה כץ צילום:אבי חיון לקק"ל תאריך פרסום: 20/02/2011

בארץ ישראל הקטנה מוכרזים מעל לשישים גנים לאומיים ושמורות טבע סגורות. מטרתם לשמר ערכי טבע וארכיאולוגיה ייחודיים. הכניסה לאתרים אלו הינה בתשלום. רוב המקומות היפים ביותר בארץ מצויים בתוך אתרים אלו, עם כל היתרונות והחסרונות הכרוכים בכך. לפניכם מספר המלצות לביקורים באתרים הכי שווים בהם מגוון מסלולי טיול, היסטוריה ונקודות תצפית יחודיות.

שמורת טבע נחל חרמון (הבניאס)

נחל הבניאס הינו אחד ממקורות הירדן. כשמונים אחוז מהמים הזורמים בנחל, מקורם במעיין הנובע למרגלות החרמון. טיול בשמורה יפגיש אותכם עם מגוון אתרים. בחלק הראשון של השמורה נמצא אתר המעיינות. בנקודה זו ניתן לפגוש בשרידים ארכיאולוגיים מרתקים מהתקופה ההלניסטית (יוונית) והרומית. למרגלות המעיין, אשר נבע ככל הנראה מתוך מערה, הוקם פניאון למען האל פאן ובהמשך עיר- פניאס, ומכאן שם הנחל- בניאס, שהשתבש לאורך השנים. מאתר המעיינות יוצא שביל הליכה של כשעה וחצי אל עבר החלק השני של השמורה- מפל הבניאס המרשים והשביל התלוי. השביל התלוי נחנך לפני כשנה והינו שביל קסום המוביל את הצועד בו בתוך קניון צר מעל למים. ניתן לבקר בנפרד בשביל התלוי והמפל ובאתר המעיינות, התשלום הינו בנקודה אחת.
איך מגיעים: נוסעים על כביש 99 (ראשיתו בצומת המצודות בק"ש), אחרי קיבוץ שניר פונים ימינה לחלק השני של השמורה ולאחר מכן פונים שמאלה לאתר המעיינות.

גן לאומי בית שערים

הגן הלאומי בית שערים הממוקם בתוך קריית עמל (טבעון), הוא מקום מקסים למדי. בין המדשאות הירוקות, ניתן לבקר במערות קבורה מרשימות למדי אשר נחצבו במקום. מרבית הקברים נחצבו לאחר היקברו של רבי יהודה הנשיא באתר, כיום מזוהה קברו, במערת קבורה צנועה וקטנה בהרבה ביחס לקברים הבאים בעקבותיה. ניתן להתחיל או לסיים את הביקור במקום בתצפית מרשימה אל עבר עמק יזרעאל, בנקודה בה ממוקם גם פסלו של אלכסנדר זייד שחי ופעל באזור.
איך מגיעים: הגן הלאומי מצוי בתוך קריית עמל, ניתן להגיע על פי שילוט.

שמורת טבע עין גדי

שמורת עין גדי היא גן עדן למטיילים. נווה מדבר יפה וייחודי ממתין להולכים בו. בשמורה נובעים ארבעה מעיינות שמקורם בגשמים אשר יורדים על הרי יהודה. נווה המדבר הזה הממוקם בתוך בקע ים המלח, מהווה נקודת מפגש חשובה ביותר למינים רבים של צמחים ובעלי חיים. בקלות תבחינו במקום בעדרי יעלים ושפני סלע. בשמורה מספר מסלולי הליכה, חלקם קלים וקצרים יותר ואחרים מוגדרים כמתאימים למיטיבי לכת. גם משפחות תוכלנה ליהנות בביקור בשמורה בטיול אל נחל דוד תחתון וצפייה במפל דוד. גם בני אדם ידעו לנצל את נפלאות המקום, באתר שרידים ארכיאולוגים ממספר תקופות, כאשר המרשים מבניהם הוא בית כנסת עם רצפת פסיפס מרהיבה. תושבי המקום התפרנסו מגידול אפרסמון שסודו לא התגלה עד היום.
איך מגיעים: דרך כביש 90, ק"מ צפונית לקיבוץ עין גדי.

 

אולי יעניין אתכם גם

מדורים