חיות וחיוכים: לראות אותם בחיק הטבע

כמו בני האדם, גם לחיות הכי טוב ונח בסביבתם הטבעית, בטבע. אפילו בישראל יש מקומות בהם החיות מסתובבות בחופשיות ואנחנו יכולים להביט, להתקרב ואולי גם ללטף. קבלו כמה המלצות מהנשיונל הישראלי.

writer
טל גולדמן תאריך פרסום: 21/03/2012

יש משהו מאוד מיוחד באפשרות לראות בעלי חיים בסביבת הגידול הטבעית שלהם. אין ספק שגם לראות חיות מיוחדות, נדירות ואקזוטיות בגני חיות זאת חוויה מעניינת ומרשימה אבל פשוט אי אפשר להשוות בין השניים. בתור מישהי שגרה בחיפה אני יכולה לספר שמראה של פילים, תנינים, נמרים ואריות בגני החיות ברחבי העולם מעולם לא הרשים אותי וריתק אותי כמו המחזה הנפוץ בסביבה זו של משפחת חזירי בר עם אמא, אבא וארבעה חזרזירונים קטנים שמסתובבים בחצר האחורית של הבניין בו אני גרה.

כשרואים בעלי חיים אמיתיים בסביבה הטבעית שלהם טבע, בלי מחיצות, סורגים והגנות, זו אטרקציה מרגשת המתלווה לחוויה תחושת ריגוש שנובעת כנראה מהקרבה הנדירה לבעל החיים. קבלו המלצות כל כמה מקומות מומלצים בישראל בהם תוכלו לפגוש חיות בר בסביבת הגידול הטבעית שלהם.


לוטר קינג הישראלי

מה רואים? לוטרות 
איפה רואים?  נהר הירדן

הלוטרות הן אחת החיות החביבות והנעימות ביותר שתפגשו. מדובר בחיות חכמות ביותר, סקרניות ונמרצות שאוהבות להשתעשע, תכונות שזיכו אותן בתהילה בספרי ילדים רבים.
בעבר הלוטרה הייתה מצויה באזורים רבים בארץ (עמק יזרעאל, עמק החולה ועוד) אבל למרבה הצער כיום נתונות הלוטרות בסכנת הכחדה בישראל והינן מצויות באזורים מעטים בארץ ובעיקר בנהר הירדן.
הלוטרות זקוקות לנחל נקי, כמות גדולה של דגים וסרטנים למאכל וצמחיית גדות סבוכה להסתתר בה בשעות היום, תנאים המתקיימים עדיין במידה זו או אחרת בנהר הירדן.
לא פשוט לראות לוטרות בשטח המחיה הטבעי שלהם, זאת מפני שהלוטרה היא חיית לילה שטובה במחבואים, אבל לפעמים, בשביל הדברים הכי שווים צריך להתאמץ.

 

יעלי, איפה את?  

מה רואים? יעלים 
איפה רואים? באזור הדרום המדברי

לא נפוץ לראות בארץ חיות מטיילות סתם ככה בטבע, אבל אחד מבעלי החיים שיותר סביר להיתקל בהם משוטטים בשלווה הם היעלים.
היעל הינה חיה מדברית שחיה בארץ בעיקר בקרבת נאת עין גדי, מדבר יהודה ובהרי הנגב. הם חיים בעדרים ומצטיינים בכושר טיפוס מעולה שמאפשר להם לדלג בין הסלעים במעלה ההר. הזכר גדול מעט מהנקבה ויש לו קרניים גדולות וכפופות לאחור ואילו לנקבה, הקטנה יותר, קרניים קצרות ודקות, כפופות מעט וחדות מאוד.

הי צביקה

מה רואים? צבאים
איפה רואים? בצפון הארץ והמרכז

הצבי הישראלי נפוץ באזורים שונים של הארץ ובעיקר בצפון הארץ ובמרכזה. אוכלוסיות צפופות של צבאים ניתן למצוא כיום ברמות יששכר ובדרום רמת הגולן. ב- 1948 היו בישראל כ- 500 צבאים ואילו כיום הודות להגבלות על הציד והגדלת המודעות בקרב הציבור לחשיבות שבשמירה על חיי הבר בישראל מונה אוכלוסיית הצבאים כ - 3000 פרטים. לרוב ניתן לראותם במישורים עם נוף פתוח, גבעות ומורדות הרים.

אין ספק שלראות כל חיה בטבע זה דבר מעניין ומרתק אך לפני שיוצאים לתצפית חשוב לזכור שבשונה מגני החיות שם מוחזקות החיות בכלובים, ושעות ההאכלה שלהן תואמות לשעות הביקור הפופולאריות, הרי שבטבע יש לבעלי החיים חירות מוחלטת ללכת ולבוא כרצונם. כלומר - לפני שאתם יוצאים לחפש יעלים בנגב, אתם צריכים לחשב את הסיכון שייתכן שלא תפגשו אפילו בשממית. אכן, תצפית על בעלי חיים בטבע היא מלאכה שדורשת לא מעט סבלנות ואורך רוח, אבל אל תדאגו, כשכבר תצליחו לראות חיה או שתיים - זה יהיה שווה כל רגע!

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים