כפר ביקרתם: סיורים בכפרים הצ'רקסים

אם מתחשק לכם ביקור קצת אחר בגליל המשלב בין למידה על מורשת ותרבות, מנהגים ומאכלים ייחודיים ומפגש אנושי מרתק, מומלץ לקפוץ לפסטיבל "כפר ביקרתם" ולהצטרף לסיור הצולל אל תוך עולמם של הצ'רקסים המתגוררים בישראל. ביקור שכולו חוויה

writer
רוני ארקוש צילום: סיוון סגל תאריך פרסום: 18/05/2014

מגוון העדות והתרבויות הרחב שקיים במדינה שלנו מפתיע כל פעם מחדש ונעים להתוודע בכל פעם לזווית אחרת של תרבות והיסטוריה שנמצאת כיום בישראל. בדרך כלל בתקופת חג השבועות יש הזדמנות מיוחדת למפגש קסום עם העדה הצ'רקסית ומורשתה המעניינת.

מקור העדה ב-12 שבטים שהיו מצויים בקרבת נהר קובאן בצפון קווקז ובאיזורים שונים ברחבי טורקיה ובמזרח התיכון. לאחר מלחמה קשה במאה ה-19, במהלכה נרצחו רבים מבני העדה, היגרו הצ'רקסים מספר פעמים וכיום הם פזורים במספר מדינות וביניהן ישראל. בארץ ישנם שני כפרים מרכזיים בהם ניתן למצוא כ-4,000 מבני העדה- כפר קמא בגליל התחתון וריחניה בגליל העליון

הכי מקומי אבל אתנטי וייחודי

הצ'רקסים: מי אתם ומה אתם אוהבים?

כיום, משתלבים הצ'רקסים היטב בחברה הישראלית, אך במקביל שומרים על זהות ייחודית הבאה לידי ביטוי במנהגים, מאכלים, מוזיקה וכו'. כך למשל, בני העדה נוהגים להתחתן בינם לבין עצמם, לרקוד ריקודים ייחודיים שבבסיסם מתבטא תהליך החיזור ואף לנגן מוזיקה ייחודית להם. שפתם של הצ'רקסים אינה רוסית או תורכית כפי שלעיתים מתבלבלים אלא במסורת הצ'רקסית קיימת שפה עצמאית אשר ברבות השנים הולכת ונכחדת. ב-21.5 חל יום הזיכרון של העדה הצ'רקסית בו מציינים את רצח העם הצ'רקסי שהתרחש בשנת 1864. הפסטיבל "כפר ביקרתם" הינו הזדמנות נדירה להכיר מקרוב את העדה המיוחדת הזאת על כל מאפייניה.

מרחבים בכפרים

כפר ביקרתם: הפסטיבל הכי אותנטי באזור

במסגרת הפסטיבל יתקיימו סיורי חינם בשני הכפרים ריחניה וכפר קמא במהלך סופי השבוע ובחג השבועות. הסיורים יכללו הרצאות מקיפות אודות תרבות העם הצ'רקסי - הסברים אודות הריקודים המסורתיים של העדה ומשמעותם, מידע אודות התגלגלות דרכה של השפה הצ'רקסית ועוד. ההרצאות ילוו בסיור במרכזי המורשת הצ'רקסית תוך מתן מידע אודות המוצגים השונים והחיים העכשווים של הצ'רקסים בישראל. בין השאר תוכלו לחזות במו עיניכם במטבח צ'רקסי אותנטי עם כלי הבישול המקוריים של פעם, בתלבושות מסורתיות, כלי נגינה ואף בקישוטי חרוזים המעטרים את סוסי העדה. 

מרכיב נוסף בסיור הינו ביקור בגרעין הכפר העתיק שבו תוכלו לדמיין את החיים הקדומים בכפר ולהכיר מקרוב את הבנייה הצ'רקסית הותיקה אל מול החדשה. כל סיור יודרך על ידי צוות המרכז למורשת הצ'רקסית שישמח לענות על שאלות ולהעשיר את הביקור בידע היסטורי ותרבותי רחב. בכפר כמא יכלול הסיור גם ביקור במחלבת "אלברוס" בה תוכלו לחזות בתהליך הייצור של הגבינות הצ'רקסיות. הכפרים הציוריים שמשלבים עבר והווה לצד נופי הגליל המרהיבים ודאי ימשכו אתכם גם להמשך שוטטות עצמאית בסמטאות השונות. בריחניה למשל, כדאי לכם לבקר גם בבאר ריחן, שהיוותה מקור השראה לשם היישוב. לאחר הסיור מומלץ לבקר בארוחת מלכים באחת מן המסעדות בכפר, בהן תוכלו ליהנות מן המאכלים הייחודיים לעדה שכוללים גבינות מקומיות בטעמים מפתיעים ומאפים כמו מחלוז'- מאפה מטוגן במילוי גבינה. 

אירוח מכל הלב

טעמים של אושר ותרבות

אולי יעניין אתכם גם

מדורים