עונת הנדידה בעיצומה: זה הזמן לצאת לצפות בציפורים

כיצד מסע נדידה של עופות נודדים, עגלת מסתור ואגמון החולה קשורים אחד לשני? זה לא משנה בכלל אם אתם צפרים מדופלמים או סתם חובבי חיות, אתם ללא ספק תוכלו להפיק הנאה רבה מחודשי הנדידה של מיני העופות באגמון החולה. בכתבה זו נעשה לכם קצת סדר בראש, נסביר למה העופות נודדים לכאן, מה מיוחד באגמון החולה ובמה כרוך התענוג.

writer
ליאור יצחק תאריך פרסום: 17/10/2021

ציפורים נודדות בצפון הארץ

נדידת הציפורים – למה הן עוברות בישראל?

אולי תופתעו שבערך כ-300 מינים שונים של עופות עוזבים את אירופה הקרה ונודדים אל אפריקה החמה בחודשים שבין יולי עד דצמבר. הם יוצאים למסע עקב הקור שפוקד את אירופה וישובו אליה כאשר היא תתחמם בחזרה. המסע עד לאפריקה ארוך ולא פשוט בכלל, אפילו לא לבעלי הכנפיים, ולכן ישראל משמשת כסוג תחנת ביניים להתרעננות ואגירת כוחות לעופות אשר עוצרים לנוח, לשתות ולצרוך מזון כדי להתחזק ולהמשיך במסע. מדובר בערך בכמיליארד עופות שביניהם שלדגים, ברווזים, עגורים, שקנאים, נחליאלים, עיטים, חסידות ועוד, אשר מגיעים להתארח במגוון מקומות מלאי מים בארץ. צפרים רבים אך לא רק, ממהרים אל שמורות הטבע הרבות, שהמוכרת שבהן היא אגמון החולה, כדי לצפות במיני העופות לפני שבישראל מתחילים הגשמים. 

נחליאלי

אגם החולה – שמורת הטבע של קק''ל

אם אתם לא מכירים את אגם החולה, זה הרגע! אגם החולה היא שמורת טבע מדהימה (בעמק החולה), אשר הוכרזה רשמית ב-1964 והייתה לשמורת הטבע הראשונה בארץ. האגם הצלול משמש כמוקד צפרות בשל מספר רב של עופות השוהים בו. ניתן לסייר באגם באמצעות אופניים או רכב חשמלי וישנם סיורים מודרכים בהתאם לעונה. בנוסף, ניתן להשכיר משקפות, מדריך וירטואלי, רכבים חשמליים וסיורים בעגלות מסתור. עוד דבר מעניין בפני עצמו הוא שבמתחם, תוכלו למצוא את מגדל התצפית החושף בפניי המבקרים את סיפורה של שמורת הטבע. 

 עגור בתעופה

למי זה מתאים וכמה זה עולה?

בין אם אתם ילדים ובין אם אתם מבוגרים, תוכלו להגיע עם כל המשפחה בחינם ולצפות במחזה המרהיב של היצורים המעופפים. ישנם גם שדרוגים (בתשלום סמלי) לאלו מכם שממש רוצים לחוות את הרגע מקרוב, כמו לדוגמה לקבל משקפת מיוחדת או להיכנס לעגלת מסתור שבה אתם יושבים ומתקרבים באיטיות אל הציפורים. מי שמוביל אתכם עם העגלה הוא מדריך אשר נוהג על טרקטור שאליו קשורה העגלה. כמובן שתצטרכו לשמור על שקט מופתי כדי לא להבהיל את העופות. מי שלא צריך להיות בשקט, באופן מפתיע הוא דווקא המדריך עם הטרקטור, מהסיבה שהעופות רגילים לחקלאי האזור ולא מתרגשים כאשר רעש טרקטור מתקרב. הם רגילים אליו.

אין ספק שלצפות בעופות בצבעים שונים מרחפים מעל פני המים ונוחתים ברכות על האגם, זו חוויה טהורה. במהלך הסופ''ש יש ביקורי זריחה ושקיעה שם פעילות העגורים נחשפת במלוא הדרה. את חווית הצפייה בציפורים הנודדות מומלץ לשלב עם לינה באחד ממגוון רחב של צימרים בגליל העליון, באווירה פסטורלית וסתווית. 

מומלץ להגיע עם בגדים חמים ונוחים, משקפות, אוכל ושתיה, מצלמה, נעליים סגורות והמון סקרנות. כעת מה שנותר לפרוש כנפיים ולעוף על החוויה.

 צפר חובב

היכן ישנים באזור?

אם אתם מגיעים לצפות בנדידת הציפורים מומלץ להישאר ללון באזור, בו תוכלו לפגוש פעמים נוספות את הציפורים הקסומות שבאות להתארח בישראל בתקופה זו. באזור תוכלו למצוא צימרים בגליל העליון בישובים סמוכים. אתם תוכלו בין היתר ליהנות מהאווירה המיסטית של צפת, לטייל בין המסעדות המשובחות בראש פינה וללון באחד ממגוון רחב של צימרים בראש פינה , לנפוש בחורשת טל, ולבלות בטיולי טרקטורונים, ג'יפים, קיאקים, או ספורט ימי.

 

מקומות לינה ובילוי באיזור

אולי יעניין אתכם גם

מדורים